• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Soffifi

Måste bara dela med mig av en till bild på Amanda. Idag fick hon smaka på falafelrulle och blev nästan direkt knallröd runt munnen. Kom på i efterhand att det var sesamsås i, antagligen var det det hon reagerade på. Andra alternativet är kikärtorna.

• Tibell

Lilla stumpan :( men hon hade väl testat positivt för seasam ? Eller har jag blandat ihop det ?

• Soffifi
    Tibell skrev 2011-06-02 21:02:44 följande:
    Lilla stumpan :( men hon hade väl testat positivt för seasam ? Eller har jag blandat ihop det ?
    Jo, vi missade bara att det var sesam i såsen. Men hon var bara en 1 på en 5-gradig skala vad jag förstod, borde inte bli så kraftig reaktion då tycker jag.
  • Tibell

Jodå det kan det bli ändå..
    Min dotter ligger också lågt på både mjölk och cashewnötter men reagerar kraftigt ändå :(

• Tibell

ViFrånLandet : skönt att han slipper pollenbesvären!
    Flickorna har det inte roligt just nu :( så fort vi är ute blir de dunder förkylda och ser riktigt sjuka ut :( röda runt ögonen som rinner och näsorna står som kranar. Igår gick Bella i kortärmat/kortbyxor.
    Det tog ingen lång stund innan ben och armar hade röda fläckar på sig. Såg ut som nässelutslag utan blåsorna
    Dessutom ligger hon där inne och hostar en massa :(
    Tilde mår lite bättre men så har hon ett kanon bra nässpray också.. Som Bella tyvärr är för liten för ...

• miracle maker

En allmän fråga: är det så att man kan få kraftigare reaktioner mot en allergen, om man redan har en pågående reaktion i kroppen från en annan allergen? Samma som med infektioner, menar jag, eftersom immunförsvaret  är försvagat?

Dottern reagerade nämligen väldigt kraftigt på kanel häromdagen, trots att hon tidigare bara blivit lätt rödflammig runt munnen av det. Hon är faktiskt fullt frisk för tillfället (peppar, peppar!), dock fick hon i sig vete (druvsocker) dagen innan, vilket hon också reagerade väldigt kraftigt på. Är det då troligt att den kraftiga reaktionen mot kanel orsakades av att hon fått i sig vete dagen innan? Uräskta mitt svammel, hoppas ni förstår hur jag tänker

• tes 75
    miracle maker skrev 2011-06-02 21:29:45 följande:
    En allmän fråga: är det så att man kan få kraftigare reaktioner mot en allergen, om man redan har en pågående reaktion i kroppen från en annan allergen? Samma som med infektioner, menar jag, eftersom immunförsvaret  är försvagat?

Dottern reagerade nämligen väldigt kraftigt på kanel häromdagen, trots att hon tidigare bara blivit lätt rödflammig runt munnen av det. Hon är faktiskt fullt frisk för tillfället (peppar, peppar!), dock fick hon i sig vete (druvsocker) dagen innan, vilket hon också reagerade väldigt kraftigt på. Är det då troligt att den kraftiga reaktionen mot kanel orsakades av att hon fått i sig vete dagen innan? Uräskta mitt svammel, hoppas ni förstår hur jag tänker
    ja, så är det. det är t ex vanligt att man om man är pollenallergisk är känsligare för sådant man är allergisk mot under pollensäsongen.
  • ViFrånLandet

Älsklingen: Usch, stackars småtjejerna =( Finns det ingen annan nässpray ni kan ge till minstingen, eller är hon för liten för allt kanske..?

• miracle maker
    tes 75 skrev 2011-06-02 21:43:07 följande:
    ja, så är det. det är t ex vanligt att man om man är pollenallergisk är känsligare för sådant man är allergisk mot under pollensäsongen.
    Tack, vad bra! Hon älskar nämligen kanel så det vore väldigt tråkigt om hon inte kunde äta det heller längre...
  • t0va

åh hjälp... vi har fått förskoleplats åt theo from. i höst. 2.5månad kvar och jag antar att vi måste ordna intyg på hans allergier. Ska försöka få tag på enhetschefen för förskolan och se vad de kräver och jaga bvc vidare. Får sån ångest när jag tänker på att lämna iväg honom till någon annan som ska ha koll, inte direkt att han ska slå sig utan över allergierna. 

Igår fick han lite mer vete, han har sovit bra och haft en bra period nu så det kändes dax att prova en sista gång innan vi jagar allergimottagningen ännu mer. Natten var hemsk, läggningen gick bra sen vaknade han efter 30min och ville upp, lite som han gjort innan, så då får han sitta uppe i vagnen. Tillslut klättrade han runt så då la jag honom igen och han somnade vid 22:30 men sen har han vaknat varje timme och velat ha flaskan, 2 gånger har han satt sig upp och gråtit och varit jätteorolig. Sen vanade han vid 9, villket är tidigare än vanligt när han somnar så sent. Nu fick han en flaska så jag skulle hinna äta frukost, för han ville inte ha mer smörgås och då somnar han i lekpölen, däckar helt enkelt. Tidigare än vanligt det med, men säkert för han sovit så dåligt.

Ska bli spännande att se ifall det blir någon diarre den här gången. Kinderna är inte rudolf-röda däremot är torreksemet värre. Så nu kör vi på vetefritt igen, kanske testar lite havregryn som gått tidigare.

Nu har jag fått tag på teff också, tack för tipset om att titta på coop, så jag ska försöka baka lite småbröd så han har något annat än kex i brödform att äta.

Någon som vet ifall den här är ok om man kör med utan mjölk, vete, havre, ägg och soja. Står ju inget på och jag äter den så theo fick tag på några bitar och mumsade. Vi märkte ingen reaktion men ändå. Är ju smidigt ifall han kan äta samma pålägg som vi.  http://www.parsons.se/8891.html