• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-06-15 08:03:23 följande:
    Tes: testa aerius istället. Den får mina töser dagligen nu.
    Vad har hon för symtom pluttan ? Bella är påverkad.. Mer än Tilde faktiskt!
    Men aeriusen tar bort en del i allafall..
    Stackars våra små :(
    hennes syprtom; nattlig mild astma, kli i ögon, rinnande näsa.
  • Maddisen80

Hej idag ska jag flyga till sundsvall så jag har fått skaffat intyg att jag är allergisk mot jordnötter,mjölkprotein och gluten så man får ta med sig eget fika annars bruka man inte få det.

• Tibell
    tes 75 skrev 2011-06-15 10:41:14 följande:
    hennes syprtom; nattlig mild astma, kli i ögon, rinnande näsa.
    Hoppas aeriusen hjälper henne =) hjälpte tavigylen mot alla symtom ?
    Jag tycker inte riktigt den hjälper fullt ut på Bella. Den tar bort den värsta rodnaden och svullnaden runt ögonen men näsan rinner lika friskt ändå.
    Astman är ju som den är med. Lite bättre på nätterna men påverkad dagtid, framförallt utomhus.
    Har även upptäckt röda plitor runt ögonen på henne, kan det har med allergin att göra ??
  • t0va

Tror grisarna flyger och helvetet frusit till is. Ringde idag för att beställa mer profylac åt sonen, bestämde mig för att vara ute i god tid den här gången sist tog det ju över en månad att få hem maten. Ja då hade de en kartong hemma som jag kunde få direkt och sen beställde de mer så det skulle finnas lite hemma. 

Misstänker att mina arga mail och samtal med patientnämden som pratade med någon chefsläkare på barn som i sin tur ringde sjukhusköket som har hand om maten har gjort att rutinerna ändrats. För innan har de ju aldrig haft något hemma. :D

Får se ifall det kommer något på fredag som de lovade, men en kartong är ändå bra.

Annars så har vi provat kyckling nu och det verkar fungera, såg att hans framtänder i överkäken är påväg igenom nu men vi fortsätter prova så får vi se hur det går. Just nu äter han riktig mat igen, stora portioner så jag försöker trappa ner på ersättningen. Har mest blivit smakisar innan men jag gissar att nu när vi kört på baskost så har hans mage och resten av honom fått tid att bli normal och inte koppla ihop mat med ont. Så nu provar vi med att lägga till det vi tror han tål men som vi ändå tog bort för säkerhetsskull.

Imorgon ska vi på 10månaders kontroll på bvc, får se vad de säger. Men de har ju gått på att vi föräldrar vet bäst innan och nu när han mår bra igen så tror jag de fortsätter haka på våra förslag.  

• mithrandil

tes 75: Hon dricker bara neocate eller vatten. I matlagning och så använder vi carlshamns risdryck, inget annat.
    Vi äter ofta och mycket majs men tidigare har vi inte sett någon som helst reaktion så jag tror inte det är majsen hon reagerar på. Om det inte är så att det blir för mycket med majspasta och majs som grönsak och allt vad det är.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • t0va

Hemma från bvc, de fixar en remiss till barnkliniken och tyckte vi borde få prata med dietist, tydligen har de en ny den förra ska ha varit jättebra men den här har ju bara gnällt på att vi gett ersättning trots att han är över 6månader. 

i alla fall har han hoppat upp 1.5steg på kurvan i vikt och 1 steg i längd så han växer som han ska och lite till ;) 4.5cm på 2månader är extremt mycket för honom. Ang. våra misstankar om andra allergier sa hon att hon skriver det vi tror och funderar på så får läkarna fundera vidare, hon blandar sig inte i utan sa att föräldrarna känner sitt barn bäst.

Däremot sa hon att man kan få bristsjukdomar om man tar bort så mycket som vi gjort, är ju bara ägg som han inte provat än alls, vete, havre, soja och mjölk. Inte kan han väl få bristsjukdomar av det en sån kort tid speciellt när han ändå äter ersättning som huvudföda.

Han får ju det till natten och kvällen, och sen i majsgröten, så det är lätt 4-6dl han får i sig om man räknar om till färdigblandat. 

• Maddisen80

Hej jag köpte en gel salva mot munntorrhet idag ,så läste jag innehållet så stod de att de innehåller mjölkprotein och ägg hur kan de ha de i tandsalva?

• t0va
    Maddisen80 skrev 2011-06-16 13:37:09 följande:

Hej jag köpte en gel salva mot munntorrhet idag ,så läste jag innehållet så stod de att de innehåller mjölkprotein och ägg hur kan de ha de i tandsalva?

Ja det kanske ger en effekt, finns väl mjölk i endel tandkrämer också om jag inte minns fel. Om man ska göra saker som ingen är allergisk emot så skulle det ju inte bli något kvar alls. 
  • Maddisen80
    t0va skrev 2011-06-16 13:41:28 följande:
    Ja det kanske ger en effekt, finns väl mjölk i endel tandkrämer också om jag inte minns fel. Om man ska göra saker som ingen är allergisk emot så skulle det ju inte bli något kvar alls.
    Hej nä de har du så rätt i de har jag inte tänkt på