• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-06-12 07:19:58 följande:
    Tildes mage morgon

Och kväll....

OJ! Hade hon fått pasta under dagen? Det är då definitivt inga fel på dina ögon, hon ÄR supersvullen - stackaren =(
  • lolo21
    Jag har en liten skrutta på 5 mån som har fått sin första portion skrädmjölsgröt
    Den gjorde jag på rismjölk och lät aprikoser koka med för smak och järn. Men på rismjölken står att den inte är lämplig till spädbarn eftersom den inte innehåller de näringsämnen som spädbarn behöver Kan man trots detta använda den i matlagning? Jag tänker eftersom jag ammar fritt så får hon väl i sig all näring hon behöver ändå? Jag vill helst inte använda havremjölk för mycket..

Och så detta med smör. Idag lagade jag mannagrynsgröt på rismjölk, mangobitar fick koka med för smaken, och så lite mjölkfritt smör. Men sen kom jag på att egentligen ska man väl ha osaltat smör? Men finns det verkligen mjölkfritt osaltat smör
  • lolo21

Älsklingen: Oj hjälp vilken skillnad! Lilla skrutt.

• 2små2stora
    Älsklingen: Vad säger resten av familjen när de får se bilderna? Det är ju en enorm skillnad på magen. 

Idag är W's små nässelutslag nästan helt borta. De syns bara små fläckar där de satt på örsnibben och bak mellan skulderbladen igår. Lite prickar kvar på armarna men de var större.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Allrona

Lolo21 - du kan ha risdryck i maten. Det är ju samma som med vanlig mjölk, det ska man ju inte heller ge som dryck till barn under 1 år men i mat är det ok. Saltat smör är också ok, det är främst att tillsätta salt i maten man ska undvika, så sa i alla fall vår BVC-sköterska.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-06-12 12:45:42 följande:
    Lolo21 - du kan ha risdryck i maten. Det är ju samma som med vanlig mjölk, det ska man ju inte heller ge som dryck till barn under 1 år men i mat är det ok. Saltat smör är också ok, det är främst att tillsätta salt i maten man ska undvika, så sa i alla fall vår BVC-sköterska.
    Jag har uppfattat det precis likadant.

älsklingen: Stackars Tilde! Ser man inte skillnaden så är man väl ändå blind om bilderna är tagna först på morgonen och sen efter pasta eller liknande.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • ViFrånLandet
    mithrandil skrev 2011-06-12 13:12:18 följande:
    Vad tror ni, är RiceDream okej eller inte?
    Beror helt på hur känslig man är skulle jag säga, vår Gabriel dricker den utan problem (allergisk mot havre och vete... inte provat de andra sädeslagen). Tycker ni det är värt att testa, så testa. Om ni inte vill riskera - ta carlshamn istället... Blev du nå klokare? ;)
  • Tibell

Ja hon hade ätit pasta efter det första kortet.. Tror jag iallafall.
    Det första kortet är tagit i morse men nu är hon lika svullen igen. Inte ätit pasta till lunch men åt smörgås till frukost.
    Ska visa gubben bilderna sen och helt enkelt säga att nu blir det sädesslagsfritt för Tilde med..
    Hon har även massa blåsor i rumpan.. Och har haft länge nu. Det kanske hänger ihop det med?