• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    2små2stora skrev 2011-06-13 22:00:03 följande:
    Inte alla, det finns glutenfria som innehåller mjölkprotein.
    Bra du rättar mig! =) Sonen tål varken vete (vetestärkelse) eller majs så vi handlar inte från glutenhyllan...
  • mithrandil
    Jaramla skrev 2011-06-13 21:27:44 följande:
    jag har ju för dåligt kom-ihåg för att veta vilka saker ni måste undvika men glutenfria är iaf "vilda bär" "syrliga...." och "blommiga blandning" den sista är ny (och god!) och finns på bild om du scrollar ner här:

www.sjolundagard.se/

under fliken sortiment hittar jag ingrediensförteckning på de övriga sorterna men inte på denna (är inte med där ännu tydligen) men jag har inte letat jättenoga heller. vi har iaf köpt den blommiga blandningen på coop och mumsat! :)
    åh tack!
    Vad jag har luskat ut finns det 3 påsar då som vi kan äta.
    Suveränt ju. Slipper man oroa sig över lördagarna eftersom lilleman blivit så medveten om godisdagen. hehe.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-06-13 21:54:06 följande:
    vad är naturligt glutenfria produkter? =)
    vetestärkelse kunde jag äta.....
    Fast är han testad att han är ALLERGISK mot vete (vilket jag tolkar det som) så kan jag inte rekommendera dig att äta vetestärkelse! Det finns nog bara en av alla veteallergiker som har vandrat genom dessa allergitrådarna och de jag sett på andra ställen som faktiskt tål vetestärkelse. Och hon reagerade enbart genom att gå ner i vikt (inget test visade på allergi..) Så ett gott råd, ta bort vetestärkelse också. Förmodligen kommer du även behöva ta bort fler saker som glukossirap. Tyvärr säger jag. Men så är sanningen. Bättre att göra precis som vi på landet skrev, ta bort allt för att se om han blev bra och därefter lägga till.

Sen är inte blodproven hela sanningen. Man måste utesluta och sedan provocera för att säkert fastställa en allergi. Med andra ord även om det inte visar något på t.ex havre så innebär det inte att han faktiskt tål det, eller om det visar så innebär det inte att han med all säkerthet inte tål det heller. Se sista länken från FASS i trådstarten.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-13 20:27:42 följande:
    Så vill jag bara varna alla. var i affären idag och vände upp och ner på hela hyllan med bovetemjöl. vissa står OBS! Kan innehålla spår av soja på vänstra baksidan. Bara så att ni vet. Vissa stod det ingenting alls på, men ungefär lika många hade den varningstexten. så läs innan ni köper risentas bovetemjöl. Köpte iaf hem en påse igår som inte stod det på. Men jag undrar ju, varför står det på vissa påsar men inte på andra?
    Skojar du!? Nä, tydligen inte! Kontakta Risenta och fråga hur de kan göra så och varför! Och om det gäller fler produkter och om de inser riskerna?!? Låter helt sjukt farligt!!!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-06-13 22:26:14 följande:
    Skojar du!? Nä, tydligen inte! Kontakta Risenta och fråga hur de kan göra så och varför! Och om det gäller fler produkter och om de inser riskerna?!? Låter helt sjukt farligt!!!
    Nej, det är sant. Är helt förbluffad. Ska visst ringa imorn och fråga hur det kan komma sig att det står så på vissa och inte på andra. Kan man då lita på att ingen påse innehåller spår undrar man ju?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2011-06-13 22:24:24 följande:
    Fast är han testad att han är ALLERGISK mot vete (vilket jag tolkar det som) så kan jag inte rekommendera dig att äta vetestärkelse! Det finns nog bara en av alla veteallergiker som har vandrat genom dessa allergitrådarna och de jag sett på andra ställen som faktiskt tål vetestärkelse. Och hon reagerade enbart genom att gå ner i vikt (inget test visade på allergi..) Så ett gott råd, ta bort vetestärkelse också. Förmodligen kommer du även behöva ta bort fler saker som glukossirap. Tyvärr säger jag. Men så är sanningen. Bättre att göra precis som vi på landet skrev, ta bort allt för att se om han blev bra och därefter lägga till.

Sen är inte blodproven hela sanningen. Man måste utesluta och sedan provocera för att säkert fastställa en allergi. Med andra ord även om det inte visar något på t.ex havre så innebär det inte att han faktiskt tål det, eller om det visar så innebär det inte att han med all säkerthet inte tål det heller. Se sista länken från FASS i trådstarten.
    Men om en barn allergi läkare säger att jag kan äta det så ska det väl gå bra?!
    Vad kan jag äta då då? Om jag  inte ska handla på gluten hyllan? Handlade mkt bröd o pasta igår! Ngn måst jag ju kunna äta! =)
    Nåja, har det hemma nu o får vänta tills jag får träffa en dietist så får vi se vad hon säger. =)
    Loke 11/1-2011
  • LokesMammi

Förresten, jag litar mera på blodprov än på pricktest.

Fast det är klart, jag är allergisk mot bl.a. fisk, och enl blodprovet ska jag inte ens kunna vistas i samma rum som när de tillagar fisk o det kan jag! =)

Loke 11/1-2011
  • Agnes72

Hej,
    Vi har en pojke, 3 år, som är troligen mjölkprotein allergisk med långsam reaktion (enligt läkaren).
    Visar sig inte på prov, men genom uteslutning.
    Han har haft stora problem med magen sen 9 veckors ålder, men sen han blev strikt mjölkfri fungerar magen och han har blivit av med ständiga förstoppningar, magvärk, fått matlust.

Till min fråga,
    idag gjorde förskolan fel och gav av misstag en fiskhamburgare som innehöll mjölk, han fick i sig halva hamburgaren innan man upptäckte misstaget.
    Under eftermiddagen och kvällen har han inte velat äta, utan klagar över att han har ont i magen och måste åka till doktorn. Magen står som en ballong och han är gasig.

Kan vi hjälpa honom på något sätt? Han klagar i ett på att det gör ont.

Det har skett två "misstag" tidigare i år, båda gångerna har han haft kraftigt ont i magen, mått illa, och sen har magen strulat i ett par dagar.
    Är det samma som gäller igen, att bara vänta ut?

Ursäkta banala frågan, har inte så stora bekymmer som era barn, men känns hemskt att han ska behöva ha ont.

• 2små2stora
    Agnes72 skrev 2011-06-14 20:08:51 följande:
    Hej,
    Vi har en pojke, 3 år, som är troligen mjölkprotein allergisk med långsam reaktion (enligt läkaren).
    Visar sig inte på prov, men genom uteslutning.
    Han har haft stora problem med magen sen 9 veckors ålder, men sen han blev strikt mjölkfri fungerar magen och han har blivit av med ständiga förstoppningar, magvärk, fått matlust.

Till min fråga,
    idag gjorde förskolan fel och gav av misstag en fiskhamburgare som innehöll mjölk, han fick i sig halva hamburgaren innan man upptäckte misstaget.
    Under eftermiddagen och kvällen har han inte velat äta, utan klagar över att han har ont i magen och måste åka till doktorn. Magen står som en ballong och han är gasig.

Kan vi hjälpa honom på något sätt? Han klagar i ett på att det gör ont.

Det har skett två "misstag" tidigare i år, båda gångerna har han haft kraftigt ont i magen, mått illa, och sen har magen strulat i ett par dagar.
    Är det samma som gäller igen, att bara vänta ut?

Ursäkta banala frågan, har inte så stora bekymmer som era barn, men känns hemskt att han ska behöva ha ont.
    Alvedon hjälper min tjej mot det onda när hon fått i sig mjölk. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Agnes72
    2små2stora skrev 2011-06-14 20:10:11 följande:
    Alvedon hjälper min tjej mot det onda när hon fått i sig mjölk. 
    Oj, det visste vi inte.
    Har inte fått något råd av läkaren vad vi gör om/när nu detta händer.

Min man har precis somnat sonen, tog lång tid idag. Sonen var ledsen och sa att det gör ont i magen.
    Får ge alvedon i natt om han vaknar.

Tack snälla för rådet!