• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi

Hej! Min son har varit prickig  sen han var drygt månaden. Nu är han fem månader. För två veckor sen fick jag äntligen träffa en läkare på barnakuten som tog blodprov för o se vad han är allergisk mot. Har varit mjölkfri sen 12 maj då min bvc sköterska misstänkte komjölks allergi. Nu har jag varit på barnkliniken och fått svar på hans kliande utslag. Han är allergisk mot komjölk, vete och ägg. De tog mera blod för o se soja, råg o någe mera. Så nu eftersom jag ammar ska jag vara mjölk o gluten fri. Var och handlade lite glutenfritt bröd idag. Lite utbud fanns det. Även hämtat ut lite salvor o mediciner till pluttskrutt!

Loke 11/1-2011
  • Jaramla
    mithrandil skrev 2011-06-13 20:43:28 följande:
    Massa inlägg på rad här nu, men en fråga.
    Är det bara den gröna påsen av ekorrens godis som funkar?
    jag har ju för dåligt kom-ihåg för att veta vilka saker ni måste undvika men glutenfria är iaf "vilda bär" "syrliga...." och "blommiga blandning" den sista är ny (och god!) och finns på bild om du scrollar ner här:

www.sjolundagard.se/

under fliken sortiment hittar jag ingrediensförteckning på de övriga sorterna men inte på denna (är inte med där ännu tydligen) men jag har inte letat jättenoga heller. vi har iaf köpt den blommiga blandningen på coop och mumsat! :)
  • ViFrånLandet
    LokesMammi skrev 2011-06-13 21:07:02 följande:
    Hej! Min son har varit prickig sen han var drygt månaden. Nu är han fem månader. För två veckor sen fick jag äntligen träffa en läkare på barnakuten som tog blodprov för o se vad han är allergisk mot. Har varit mjölkfri sen 12 maj då min bvc sköterska misstänkte komjölks allergi. Nu har jag varit på barnkliniken och fått svar på hans kliande utslag. Han är allergisk mot komjölk, vete och ägg. De tog mera blod för o se soja, råg o någe mera. Så nu eftersom jag ammar ska jag vara mjölk o gluten fri. Var och handlade lite glutenfritt bröd idag. Lite utbud fanns det. Även hämtat ut lite salvor o mediciner till pluttskrutt!

Du vet säkert detta redan men gluten och vete är inte samma sak... Så tänk på att inte alla glutenfria produkter funkar om du ska köra helt vetefritt, då lär du köra naturligt glutenfritt.

Hoppas lillkillen blir fri från sina prickar och att han slipper ytterligare allergier!

• LokesMammi
    ViFrånLandet skrev 2011-06-13 21:30:58 följande:

Du vet säkert detta redan men gluten och vete är inte samma sak... Så tänk på att inte alla glutenfria produkter funkar om du ska köra helt vetefritt, då lär du köra naturligt glutenfritt.

Hoppas lillkillen blir fri från sina prickar och att han slipper ytterligare allergier!

Får äta vete stärkelse men inte vete.....hon pratade om glutenfritt......ska träffa en dietist som ska prata om mat sen....... men som jag fattar det så är det vetemjöl som jag ska undvika.......... eller?
    Loke 11/1-2011
  • SOL10

Vi har ju en massa allergier hos barnen idag fick vi ett svar på ett blodprov. 77,7 - det patologiska värdet är 0,35.. (jordnöt) ska man undvika allt med spår av nu...............

• ViFrånLandet
    LokesMammi skrev 2011-06-13 21:37:56 följande:
    Får äta vete stärkelse men inte vete.....hon pratade om glutenfritt......ska träffa en dietist som ska prata om mat sen....... men som jag fattar det så är det vetemjöl som jag ska undvika.......... eller?
    Förlåt om jag satte griller i huvudet på dig, inte min mening förstås! Vår son är allergisk mot vete och tål inte heller vetestärkelse, men man kan ju vara olika känslig... Men man brukar rekommendera att ta bort allt först, tills det att barnet blir helt bra och sedan tillsätta saker eftersom för att se om det funkar eller inte... Så om jag vore du skulle jag hellre välja naturligt glutenfria produkter till en början, men så är jag lite nojig av mig också ;)
  • ViFrånLandet

Förresten tjejer, jag har ju glömt att berätta - Gabriel klappade en hund utomhus förra helgen utan minsta reaktion! Och då menar jag verkligen noll, inte ens en liten nysning eller tår i ögat! *halleluja och kors i taket* =D Ska dock prova fler gånger utomhus, och kanske lite mer än bara en klapp, innan vi testar inomhus... Men tänk, kanske har hans hundallergi vuxit bort..!?

• LokesMammi
    ViFrånLandet skrev 2011-06-13 21:47:21 följande:
    Förlåt om jag satte griller i huvudet på dig, inte min mening förstås! Vår son är allergisk mot vete och tål inte heller vetestärkelse, men man kan ju vara olika känslig... Men man brukar rekommendera att ta bort allt först, tills det att barnet blir helt bra och sedan tillsätta saker eftersom för att se om det funkar eller inte... Så om jag vore du skulle jag hellre välja naturligt glutenfria produkter till en början, men så är jag lite nojig av mig också ;)
    vad är naturligt glutenfria produkter? =)
    vetestärkelse kunde jag äta.....
    Loke 11/1-2011
  • ViFrånLandet
    LokesMammi skrev 2011-06-13 21:54:06 följande:
    vad är naturligt glutenfria produkter? =)
    vetestärkelse kunde jag äta.....
    Om de sagt att du kan äta vetestärkelse så kan du äta alla glutenfria produkter, men de naturligt glutenfria (gjorda på majs) är renare, då de ju aldrig innehållit något vete alls - därav namnet naturligt glutenfritt =) Lycka till!
  • 2små2stora
    ViFrånLandet skrev 2011-06-13 21:57:50 följande:
    Om de sagt att du kan äta vetestärkelse så kan du äta alla glutenfria produkter, men de naturligt glutenfria (gjorda på majs) är renare, då de ju aldrig innehållit något vete alls - därav namnet naturligt glutenfritt =) Lycka till!
    Inte alla, det finns glutenfria som innehåller mjölkprotein.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~