• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Hittade jättegod pasta gjord på enbart majs och vatten.
    Överlycklig nästintill. tänk så underbart att slippa äta ris hela tiden.

Hittade också majskex som alexander älskade. Lite smör på det så blir det nästan som knäckebröd. Kommer kanske bli bra det här ändå.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat
    LokesMammi skrev 2011-06-14 08:27:57 följande:
    Men om en barn allergi läkare säger att jag kan äta det så ska det väl gå bra?!
    Vad kan jag äta då då? Om jag  inte ska handla på gluten hyllan? Handlade mkt bröd o pasta igår! Ngn måst jag ju kunna äta! =)
    Nåja, har det hemma nu o får vänta tills jag får träffa en dietist så får vi se vad hon säger. =)
    Nje, inte i detta fallet... Läkaren vet ju inte hur ditt barn reagerar. Jag har två barnallergiläkare som sagt att min son tål vete och havre. Han är superallergisk och det visade sig sen på lapptest. Så jag hade inte litat blint på läkare tyvärr... Man måste testa själv och se. Men för att veta hur det förhåller sig måste man ta bort och sedan provocera.

Det finns jätte mycket att äta! Kolla runt i bloggarna i trådstarten. Det är väl typ ingen som hänger här nu för tiden vars barn äter vetestärkelse tror jag?
    Du får fråga på, men det beror också på om du ska ta bort guarkärnmjöl och de andra sojasläktingar för det begränsar utbudet ännu mer tyvärr.
    Men du gör ju precis som du vill, säger det bara för att hjälpa till...

Vi äter utan allt det du raddade upp och lite till.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-13 22:28:07 följande:
    Nej, det är sant. Är helt förbluffad. Ska visst ringa imorn och fråga hur det kan komma sig att det står så på vissa och inte på andra. Kan man då lita på att ingen påse innehåller spår undrar man ju?
    Har du fått svar?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-14 22:12:35 följande:
    Hittade jättegod pasta gjord på enbart majs och vatten.
    Överlycklig nästintill. tänk så underbart att slippa äta ris hela tiden.

Hittade också majskex som alexander älskade. Lite smör på det så blir det nästan som knäckebröd. Kommer kanske bli bra det här ändå.
    Solig
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-06-14 22:21:46 följande:
    Har du fått svar?
    Har inte hunnit prata med de. Amanda är fruktansvärd. vet inte vad som är fel. Skrikit konstant sen i morse.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75

gaser i magen av Tavegyl, är det något som känns igen? Mina barn har fått Tavegyl morgon & kväll i några dagar pga de höga gräspollenhalterna (lillan på 15 månader är redan jättepåverkad, stackarn), & de har pruttat som riktiga karlar båda två!

• tes 75
    mithrandil skrev 2011-06-14 22:24:11 följande:
    Har inte hunnit prata med de. Amanda är fruktansvärd. vet inte vad som är fel. Skrikit konstant sen i morse.
    vår son har nästan helt lag av med utbrotten på eftermiddagarna, som förut var regel. enda skillnaden är att han hämtas tidigare på dagis & äter mellis hemma. på dagis dricker han ricedream, hemma carlshamns risdryck, så vi misstänker (återigen) att han reagerar på ricedream. han har också blivit bättre i magen.

vad kör du med för dryck? och är du 100 på att hon tål majs?
  • Tibell

Tes: testa aerius istället. Den får mina töser dagligen nu.
    Vad har hon för symtom pluttan ? Bella är påverkad.. Mer än Tilde faktiskt!
    Men aeriusen tar bort en del i allafall..
    Stackars våra små :(

• tes 75
    Tibell skrev 2011-06-15 08:03:23 följande:
    Tes: testa aerius istället. Den får mina töser dagligen nu.
    Vad har hon för symtom pluttan ? Bella är påverkad.. Mer än Tilde faktiskt!
    Men aeriusen tar bort en del i allafall..
    Stackars våra små :(
    jepp, vi har fått aerius nu & gav det första gången igår. lillan hostade tydligen halva natten ändå (jag sover i ett annat rum under veckorna när jag jobbar), och vi lyckas inte få henne att acceptera inhalator med pulmicort/airomir. hon hade sovit ok ändå, värre med sambon.. får hoppas på ett ordetnligt regnväder snart så allt gräspollen tvättas bort!