• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-06-12 21:35:42 följande:
    Har pratat med mannen nu och visat honom bilderna på tildes mage. Han blev faktiskt riktigt chockad. Han, precis som jag, har inte tänkt så mycket på skillnaden eftersom den sker gradvis under hela dagen.
    Så han tyckte med vi skulle testa fritt från sädesslag. Man kan ju inte förlora något på det.
    Och jag har en viss känsla av att hennes förstoppningar, orolighet/rastlöshet, extrema gnäll och trötthet hänger ihop med den svullna magen.
    Ska även ringa hennes läkare imorgon och kolla om de vill göra fler allergitester..

SÅ skönt att han faktiskt höll med.. Och att det inte är något fel på min syn ;)
    Heja heja =)
  • mithrandil

älsklingen: Gud så skönt för dig! Underlättar en hel del att ha pappa bakom sig i sina beslut.

Amanda har fått i sig skit idag igen. Blir så trött! Detta var 4e gången på 2 veckor nu. Men idag flyttade Andreas ut så nu blir det inga fler misstag eftersom vi inte kommer ha något hemma som hon inte tål.
    Alexander hade ätit smörgås med smör och kaviar på och kastat på golvdet. Andreas hade ju givetvis inte städat upp efter honom så jag hittade Amanda smaskandes under bordet. Stackarn har haft diarre och ont i magen hela dagen. Lite flåsig och vägrar sova och nu innan sängdags var det som ett öppet sår i blöjan igen. fast mest i de främre trakterna. Men men, sånt är livet. Nu är det iaf slut på misstag.

Fast.. Alexander vägrade äta sin nya välling. Testade ge honom bovetemjöl i enbart vatten, med vatten och neocate och även risdryck men han ville ingen ha. Helgen hemma hos mamma åt han ju för glatta livet.
    Men men, hoppas det var neocaten som avskräckte honom och att han tar bovete+risdryck imorn för annars vet jag inte vad jag ska göra.

Träffade vår bvc sköterska i affären förut och hon avråder från att börja med baskost tills att vi träffat dietisten så jag antar att vi gör så. Men det får bli utan allt. Sädesslag, mjölk, ägg, soja, baljväxter nötter och fisk. Även kyckling eftersom alex reagerar luftburet på ägg så får vi se vad dietisten säger.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : stackars liten :( hoppas det vänder fort !!

Men måste ni verkligen utesluta kyckling ? Vet flera som är tokallergiska mot ägg och som får kraftiga reaktioner men som tål kyckling..
    Har de reagerat på det förut ? Det utökar ju utbudet lite i allafall :)

Här har Bella också fått i sig något..
    Diarré, eksem på magen och gasig. Satt uppe med henne igår kväll pga av magont :(
    Alternativet är en bit klubba hon hittade som innehåller glukossirap men det har hon aldrig fått eksem av innan. Utan det blir hon snarare förstoppad av..
    Däremot fick hon tag i en 2 mm bit stor kokt ägg vid frukosten igår. Hon stoppade den aldrig i munnen eftersom hon hade nappen inne...
    Aja.. Hon har inte lika ont i magen idag så det går nog rätt snabbt över :)

• 2små2stora
    mithrandil skrev 2011-06-12 23:31:51 följande:
    älsklingen: Gud så skönt för dig! Underlättar en hel del att ha pappa bakom sig i sina beslut.

Amanda har fått i sig skit idag igen. Blir så trött! Detta var 4e gången på 2 veckor nu. Men idag flyttade Andreas ut så nu blir det inga fler misstag eftersom vi inte kommer ha något hemma som hon inte tål.
    Alexander hade ätit smörgås med smör och kaviar på och kastat på golvdet. Andreas hade ju givetvis inte städat upp efter honom så jag hittade Amanda smaskandes under bordet. Stackarn har haft diarre och ont i magen hela dagen. Lite flåsig och vägrar sova och nu innan sängdags var det som ett öppet sår i blöjan igen. fast mest i de främre trakterna. Men men, sånt är livet. Nu är det iaf slut på misstag.

Fast.. Alexander vägrade äta sin nya välling. Testade ge honom bovetemjöl i enbart vatten, med vatten och neocate och även risdryck men han ville ingen ha. Helgen hemma hos mamma åt han ju för glatta livet.
    Men men, hoppas det var neocaten som avskräckte honom och att han tar bovete+risdryck imorn för annars vet jag inte vad jag ska göra.

Träffade vår bvc sköterska i affären förut och hon avråder från att börja med baskost tills att vi träffat dietisten så jag antar att vi gör så. Men det får bli utan allt. Sädesslag, mjölk, ägg, soja, baljväxter nötter och fisk. Även kyckling eftersom alex reagerar luftburet på ägg så får vi se vad dietisten säger.
    Kyckling ska inte vara något problem. 
    W reagerar på luftburet men har inte reagerat på ren kyckling.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora

Nu ska jag ta min prick och kräk-nisse till bvc. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-12 23:31:51 följande:

När får ni träffa dietisten då?

Fortsätt och ge vällingen med Neocate är mitt tips. Har du testat med lite socker i (till en början, sen fasar man ur)? Det är ju ännu viktigare att han får i sig näringsämnena om ni tar bort annan mat...

Man kan göra tvärtom att ge lite Neocate och öka den, men ärligt talat, Neocate smakar inte så konstigt alls så den smaken borde döljas rätt väl i bovete/risdryck smaken... Har du smakat och jämfört.

Mitt råd är alltså att försöka ge med Neocate, men variera vällingen eller försöka tills han tar den.
    Min mellankille åt om han fick mixad banan i t.ex, men han hade äcklig Profylac.
    Så alla försök är bra för att dölja smaken så han äter. Det är guld värt att ha något som man vet han gillar och äter och även är näringsmässigt komplett.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-06-13 07:41:49 följande:
    Mithrandil : stackars liten :( hoppas det vänder fort !!

Men måste ni verkligen utesluta kyckling ? Vet flera som är tokallergiska mot ägg och som får kraftiga reaktioner men som tål kyckling..
    Har de reagerat på det förut ? Det utökar ju utbudet lite i allafall :)

Här har Bella också fått i sig något..
    Diarré, eksem på magen och gasig. Satt uppe med henne igår kväll pga av magont :(
    Alternativet är en bit klubba hon hittade som innehåller glukossirap men det har hon aldrig fått eksem av innan. Utan det blir hon snarare förstoppad av..
    Däremot fick hon tag i en 2 mm bit stor kokt ägg vid frukosten igår. Hon stoppade den aldrig i munnen eftersom hon hade nappen inne...
    Aja.. Hon har inte lika ont i magen idag så det går nog rätt snabbt över :)
    Ja, vi plockar bort kycklingen. det blir ju ändå en väldans massa mer produkter än jag tänkt mig från början iaf. Alex vill ändå inte äta kyckling så det spelar liksom ingen roll. sen är ju detta bara för en kort kort period. Typ 3 veckor hade jag tänkt mig. Sen kommer jag försöka sätta tillbaka så mycket som möjligt. Alex tror jag egentligen bara reagerar på ägg och sädesslag, men för att han ska repa sig snabbast så tyckte de att vi likaväl kunde plocka bort allt direkt så det liksom blir gjort.

Alex blir dålig bara han sitter vid samma bord när man äter ägg. Kan väl mycket väl vara det som Bella reagerat på? Skönt att hon känner sig bättre!

Kavat: Japp, testat socker, med lite neocate, med bara vatten, med rismjölk. Ja, testat allt helt enkelt och han vägrar dricka. Får bli annan frukost och kvällsmat till honom i värsta fall. Allergimott tyckte inte att det var speciellt tvunget att berika eftersom han är såpass stor att han egentligen skulle kunna sluta med välling. det är väl mest för mysets skull man har kvar.

Så vill jag bara varna alla. var i affären idag och vände upp och ner på hela hyllan med bovetemjöl. vissa står OBS! Kan innehålla spår av soja på vänstra baksidan. Bara så att ni vet. Vissa stod det ingenting alls på, men ungefär lika många hade den varningstexten. så läs innan ni köper risentas bovetemjöl. Köpte iaf hem en påse igår som inte stod det på. Men jag undrar ju, varför står det på vissa påsar men inte på andra?
  • mithrandil

Kavat: Glömde svara på frågan om dietisten.
    Vi har tid i kungsbacka den 30e juni så nu är det inte lång tid kvar.
    Amanda skulle ju få mat på livsmedelshänvisning, hoppas alex också får för kors så dyrt det var och framförallt svårt att stå i hyllorna och läsa. Innehåller det inte det ena så är det det andra.

• mithrandil

Massa inlägg på rad här nu, men en fråga.
    Är det bara den gröna påsen av ekorrens godis som funkar?