• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-07-01 15:19:28 följande:
    Jag är ju så sällan här inne, men måste fråga er ändå. Vi har ju varit till barnmottagningen igen, men fick träffa en ny läkare den här gången. Vi åkte dit för Aliina och Neelahs skull. Neelah för gräsallergi och Aliina för pollen. Hon vi fick träffa blev jätteförvånad över att medicinerna vi har för födoämnena inte fungerar för detta problem. Vad får ni för mediciner för gräs- och pollenallergi? Hon sa det inte fanns nåt att förskriva, utan allt fanns receptfritt. Stämmer det? Kommer ju bli ÄNNU dyrare om det är så Hon skrev ut ögondroppar iaf, och så fick vi köpa munlösande receptfritt. Sen har vi ju Aerius, Airomir och Tavegyl på det.
    Har ni saker som inte finns inom högkostnad bör ni ju kunna skriva med det i merkostnad på vårdbidraget förutsatt att läkaren skriver det i intyget - att h*n rekommenderar er det "läkemedlet". Vi får för Locobase Repair.
  • Kavat
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 20:12:39 följande:
    Min dietist sa att sojamjölk att de innehåller baljväxter de visste inte jag de vill inte han att jag ska äta eller dricka eftersom jag är känslig mot de med.
    Sojabönor är en baljväxt.
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 20:16:48 följande:
    Vet inte om jag tål risdryck men man kan ju prova ,men hur är de med quatly havredryck?
    Oatley havredryck kan man reagera på om man är känslig mot vete.

Carlshamns risdryck är spår av sädesslag. Annars använder vi mycket kokosmjölk här hemma istället för grädde.
  • Ela

Det låter ju väldigt intressant det här ni skriver om hyperaktivitet och svårt att somna/sova som reaktion på födoämnen för det är ju något som är väldigt tydligt på våra barn (alltså att de är sådana - om det är en reaktion på något de äter vet jag ju inte). Särskilt de två yngsta men även den äldsta i viss mån. Jag kan oerhört lite om sådant här. Om någon orkar ge en snabb förklaring av vilka ämnen som era barn reagerar på så sätt av och i vad det ingår vore jag jättetacksam.

Så mycket bättre...
  • tes 75
    Ela skrev 2011-07-01 21:02:24 följande:
    Det låter ju väldigt intressant det här ni skriver om hyperaktivitet och svårt att somna/sova som reaktion på födoämnen för det är ju något som är väldigt tydligt på våra barn (alltså att de är sådana - om det är en reaktion på något de äter vet jag ju inte). Särskilt de två yngsta men även den äldsta i viss mån. Jag kan oerhört lite om sådant här. Om någon orkar ge en snabb förklaring av vilka ämnen som era barn reagerar på så sätt av och i vad det ingår vore jag jättetacksam.
    särskilt mjölk. mjölk gjorde sonen väldigt hyperaktiv. han bokstavligen sprang runt i sängen i 2 timmar innan han råkade somna mitt i ett språng. detta var 1 år sedan, då han var nästan 2 år. han är fortfarande svår att lägga, men det har mer med hans oerhört självständiga personlighet att göra.

jag personligen har också börjat sova ordentligt om nätterna sedan jag slutade helt med mjölkprodukter i julas. tidigare sov jag alltid mycket ytligt, & vaknade av att en fågel pep utanför fönstret. ofta insåg jag när jag vaknade på morgonen att jag i princip varit halvt medvetande hela natten. väldigt orolig i det centrala nervsystemet alltså. nu sover jag oftast som en gris, om jag inte tryckt i mig godis med glukossirap i på kvällen, då kan jag vaknas av snurrig mage på natten.
  • tes 75
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 20:12:39 följande:
    Min dietist sa att sojamjölk att de innehåller baljväxter de visste inte jag de vill inte han att jag ska äta eller dricka eftersom jag är känslig mot de med.
    sojaböna är ju en baljväxt, en av de allra mest allergiframkallande baljväxterna.

• tes 75
    Kavat skrev 2011-07-01 20:59:14 följande:
    Vet inte om jag tål risdryck men man kan ju prova ,men hur är de med quatly havredryck?

Carlshamns risdryck är spår av sädesslag. Annars använder vi mycket kokosmjölk här hemma istället för grädde.
    vänta nu här, inte har Carlshamns risdryck spår av sädesslag? Ricedream menar du väl? Obestämd
  • Kavat
    tes 75 skrev 2011-07-01 21:11:01 följande:
    vänta nu här, inte har Carlshamns risdryck spår av sädesslag? Ricedream menar du väl? Obestämd
    Sorry och TACK. Det försvann ett INTE... Skäms

Carlshamns risdryck har inte spår av sädesslag skulle det naturligtvis stå.
  • Maddisen80
    Kavat skrev 2011-07-01 20:59:14 följande:

kokosmjölk de kan man ju ha ,tackså mycket för tipset
  • Maddisen80
    tes 75 skrev 2011-07-01 21:10:22 följande:
    sojaböna är ju en baljväxt, en av de allra mest allergiframkallande baljväxterna.

hej okis tackså mycket för tipset
  • Tibell

Tråkigt kavat att liten är dålig :( hoppas ni kan klura ut vad det beror på!

Överaltivt/speedat barn har jag med här hemma just nu.. Hon VÄGRAR sova. Har precis varit ute på en lång promenad med henne men icke. Ögonen är precis röda av trötthet men sova ska hon inte.. Knasungen!

Någon mer här som har haft små och knappt icke växande barn ? Bellas vikt strulade redan vid födseln men då berodde det ju på massa oupptäcka allergier. Nu har jag ingen aning om vad som orsakar det..
    8.7 kg och 76 cm är inte mycket för en 20 månaders, framförallt inte när hon faktiskt vägde nästan 3.7 när hon föddes..
    Hon kanske satsar på beatch 2011 ??

Ps : bajseriet kom igång idag igen, fick liite movicol igår och hoppas att det fortsätter såhär.
    Kavat : Maken erkänner att han använde samma smörpaket till Bella som vi använder, finns nog lite smulor där i.. Antar att det är det isåfall..