• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mela78
    Kavat skrev 2011-07-01 20:52:50 följande:
    Jag vet inte om tillvägagångssättet alltid är detsamma men vi har fått höra först aerius/tavegyl, sen betapred och sen adrelanin/ringa 112.
    Jag har fått lära mig Adrenalin, Tavegyl (Aerius), Betapred (inte alls speciellt bråttom med, bara de får i sig det inom en timma eller två). När man ska larma har jag helt förträngt. :-/

Nu har vi inge adrenalin, utan ger Tavegyl direkt följt av Betapred.
  • Mela78
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 21:25:49 följande:
    hej okis tackså mycket för tipset
    Man kan även reagera på e-ämnen som är baserade på soja/baljväxtsläktingar: e 410-414 och 417
  • Ela
    tes 75 skrev 2011-07-01 21:08:40 följande:
    särskilt mjölk. mjölk gjorde sonen väldigt hyperaktiv. han bokstavligen sprang runt i sängen i 2 timmar innan han råkade somna mitt i ett språng. detta var 1 år sedan, då han var nästan 2 år. han är fortfarande svår att lägga, men det har mer med hans oerhört självständiga personlighet att göra.

jag personligen har också börjat sova ordentligt om nätterna sedan jag slutade helt med mjölkprodukter i julas. tidigare sov jag alltid mycket ytligt, & vaknade av att en fågel pep utanför fönstret. ofta insåg jag när jag vaknade på morgonen att jag i princip varit halvt medvetande hela natten. väldigt orolig i det centrala nervsystemet alltså. nu sover jag oftast som en gris, om jag inte tryckt i mig godis med glukossirap i på kvällen, då kan jag vaknas av snurrig mage på natten.
    Tack för svar! Fick du och/eller sonen någon annan reaktion av mjölk eller var det "bara" hyperaktiviteten och den dåliga sömnen?
    Så mycket bättre...
  • ViFrånLandet

Gabriel blir också hyperaktiv när han får i sig något han inte tål, helt speedad liksom och kan inte komma till ro trots att han är supertrött... Och när han väl somnat (vilket kan ta flera timmar) sover han oroligt, vänder och vrider på sig, gnyr, gnäller och gråter - han kan helt enkelt inte slappna av. Det + knölig mage (främst förstoppning) är det säkraste tecknet på en tokig kost här hemma, och så prickar/eksem/nässelutslag av en del ämnen... (allergierna är mjölk, ägg, soja, vete (vetestärkelse), majs (majsstärkelse), havre, blåbär, nektarin, ananas, lax. Eventuellt rött färgämne och/eller hallon).

Måste förresten berätta! En kompis ska ha dop för sin dotter om några veckor och hon har anpassat menyn efter Gs alla allergier - till alla! Erbjöd mig att laga mat och ta med fika till honom men hon ville så gärna att han skulle kunna äta samma som alla andra, underbara människa! <3

Nu ska jag återgå till jobbet, hoppas alla får en bra helg!

• mithrandil

Kavat: Ja det hoppas jag ju på att vi ska göra. Ska inte boka upp något annat på måndag så har vi hela dagen fri utifall att vi nu får den där tiden.
    Jobbigt när de visar reaktion på något som man faktiskt inte har en aning om vad det beror på! Men med din vana så kommer du säkert på det på nolltid. Håller tummarna att han kryar på sig snart! {#emotions_dlg.flower}  

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • tes 75
    Ela skrev 2011-07-01 21:31:19 följande:
    Tack för svar! Fick du och/eller sonen någon annan reaktion av mjölk eller var det "bara" hyperaktiviteten och den dåliga sömnen?
    jag & sonen får diarré av mjölkprodukter, dottern småkräktes konstant från födseln tills vi började med mjölkfritt vid 9 månader. sonen hade atopiska eksem över hela kroppen av mjölk. och svullen mage. förutom att jag blir dålig i magen & sover kasst får jag även muskel- & ledvärk av mjölk, & enorm trötthet & koncentrationssvårigheter. kan typ inte tänka. när jag äter mjölkprodukter stänger hela kroppen av kan man säga, men jag kan ändå inte sova (på natten, på dagen kan jag sova 2-3 timmars tupplur). jag har en fibromyalgidiagnos som jag idag känner är helt felaktig. jag är komjölksallergisk, helt enkelt.
  • mithrandil

Just det.. rotade på hajen idag. Alla bovetemjöl som inte varnar för spår av soja är helt slut. Undra om de har ändrat innehållet så att det alltid kommer innehålla spår av nu?

älsklingen: Skönt att hon repade sig så snabbt!
    Säg åt din karl att vara mer noggrann.. förstår inte hur svårt det ska vara men vi har precis samma problem här hemma. Andreas hade varit jättesnäll och köpt massa glutenfria produkter till alexander. Värsta var ju bara att allt innehöll massa soja och även vetestärkelse, vilket vi vet att han inte klarar av.
    Idag var jag och handlade åt honom så jag vet att jag inte får tillbaka två hemska monster på söndag.

• mithrandil

Just det, en fråga till som ploppade upp.
    Ska man meddela försäkringsbolaget om alla amandas allergier?
    Hur gör man med sånt. Har inte haft en tanke på att man kanske borde tagit upp det med försäkringen.