• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • annakoh1209

Hej
    jag var i mora i onsdags precis som planerat

fick reda på att sonen hade nya allergier

Hund
    Katt
    häst
    mjölk
    myggor
    kvalster
    röda bär
    päron
    äpple

Han hade högst siffran på katt,mjölk,hund o häst

• annakoh1209
    annakoh1209 skrev 2011-07-02 12:06:44 följande:
    Hej
    jag var i mora i onsdags precis som planerat

fick reda på att sonen hade nya allergier

Hund
    Katt
    häst
    mjölk
    myggor
    kvalster
    röda bär
    päron
    äpple
    parfym

Han hade högst siffran på katt,mjölk,hund o häst
  • annakoh1209

glömde lägga in parfym så det är därför det syns en xtra ruta på mig

• Kavat

Dagens tips, flera av Lidths choklader innehåller "utan allt, men ev spår av hasselnöt och mandel" Ingen mjölk längre alltså! Som t.ex toutch of seasalt, apelsin m.fl

Även OLW har gjort om sitt sortiment, så deras vanliga dill och gräslökchips var nu utan E621, men även utan mjölk!

• Kavat
    Kavat skrev 2011-07-02 12:27:59 följande:
    Dagens tips, flera av Lidths choklader innehåller "utan allt, men ev spår av hasselnöt och mandel" Ingen mjölk längre alltså! Som t.ex toutch of seasalt, apelsin m.fl

Även OLW har gjort om sitt sortiment, så deras vanliga dill och gräslökchips var nu utan E621, men även utan mjölk!
    Såg nu att apelsin var spår av mjölk. Så tar tillbaks den, men kolla på dem, för de är ändrade, så vissa är ok!
  • Maddisen80
    Mela78 skrev 2011-07-01 21:30:30 följande:
    Man kan även reagera på e-ämnen som är baserade på soja/baljväxtsläktingar: e 410-414 och 417
    okis man lär sig något nytt varjedag :)
  • Tillalamm
    Tillalamm skrev 2011-06-30 19:46:26 följande:
    Fattar inte riktigt detta.

Min pojk är överkänslig mot mycket - mjölk, gluten, ris, ägg, bovete mm. Han får prickar eller eksem runt munnen om man får i sig av det han inte tål.

Nåväl. Sedan vi uteslutit allt detta ur hans kost har han inte haft prickar eller eksem på ca 6 mån. För tre veckor sedan testade jag (på en läkares inrådan) en tsk rismjölk på honom för att se reaktionen. Det dröjde ca 1 timme sedan hade han eksem runt munnen. Alltså tål han fortfarande inte ris.

Jag återgick direkt till den vanliga kosten som han tålde innan vi provocerade. Dock är eksemen fortfarande kvar och det ser ut som att det kommer nya röda prickar - trots att han inte får något av det han inte tål. Det känns precis som att det är något av det han tålde tidigare som han helt plötsligt reagerar på nu bara för att vi provocerade.

Kan det vara så? Idéer eller erfarenheter?
    Ingen som känner igen detta?Rynkar på näsan
  • brünnhilde

finns det någon här som fått nasonex till ett litet barn? Min son har inte fyllt  tre och i fass står det att den är från 6 års ålder. Undrar om det blivit rätt.....