• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Kavat : det undrar jag med. Bella har massa prickar runt ögonen och på kinderna. Så blir det alltid vid fint väder och allra värst om hon leker på gräsmattan...
    Sen blir ju hennes ögon knas med.. Bild ser du ovan!

Jag blir bara prickig där jag kommit kontakt med gräs, men det måste ju vara olika ?

• Allrona

Kavat - min dotters gräsprickar är lätta att känna igen eftersom de försvinner efter några timmar inne efter dusch. Det gör inte hennes allergiprickar. Dottern var ute naken idag och var prickig hela hon men så badade vi och ett par timmar senare var det bara lite kvar.

• Leiben

hejsan!

ställer en fråga till er som är lite experter på området. det här med allergier är nytt för mig. sonen har genom blodprov konstaterat allergi mot mjölk och ägg (soja gav inget utslag men har ändå varit försiktig) I går gjorde vi mannagrynsgröt på havremjölk med en skvätt sojamjölk och som ett brev på posten kom utslagen och de röda fläckarna runt munnen tillbaka. Vi misstänkte soja och idag gjorde jag samma gröt igen på endast havremjölk men efter att vi torkat bort lite gröt från ansiktet var där röda fläkar precis i samma form som fläckarna haft.

Vad är han då allergisk mot? Han har ätit mycket bröd och ätit lite såser och sånt som innehållit havregrädde exempelvis. Då har han inte fått några utslag. Vad är mannagryn egentligen?

Ska jag be om nytt blodprov?

• honeybunches
    Leiben skrev 2011-07-03 08:57:05 följande:
     Han har ätit mycket bröd och ätit lite såser och sånt som innehållit havregrädde exempelvis. Då har han inte fått några utslag. Vad är mannagryn egentligen?
    Mannagryn är gjorda av vete, så jag skulle nog misstänka vete där.  Fanns vete också i brödet han ätit ?
  • LokesMammi

Jag blir alldeles gråtfärdig. Såg imorse att sonen var rödflammig igen o låg o kliade sig! Tydligen har det kliat på honom i natt, för han har snurrat runt o låg med föttena på huvudkudden. Jag har inte ätit ngt han ite tål! Förstår inte vad det kan vara! Kanske reagerar han på altheran? Men han fick inge igår, han ville inte ha. Han fick imorse..... Kanske ska hoppa över den ett tag........
    Usch!

Loke 11/1-2011
  • LokesMammi

Glömde nämna att han har kräkits floder idag. Både direkt efter maten när han rapar o en stund efter! (ammar)

Loke 11/1-2011
  • LokesMammi

Är det någon som har erfarenhet av Oldas ströbröd/majsmjöl? Läste nu på innehållsförteckningen att det står vetestärkelse, inom parantes står det max 0,3% protein i torrsubstansen. Medans  "lappen" i förpackningen säger att den innehåller glutenfri vetestärkelse. Vad ska man tro om det?
    Har inte ätit av den på flera veckor så den är inte boven på hans nya utslag.

Loke 11/1-2011
  • SmillaMilla

Suzzy: om det är mindre än 0,3 procent så går det under gränsvärdet på hur mycket gluten det får vara i produkten för att kallas glutenfritt. Vid svår glutenintollerans eller veteallergi tar man även bort den vetestärkelsen, samt glukossirap, glukos och druvsocker som kommer från vetekärnan.

• Leiben
    honeybunches skrev 2011-07-03 11:03:22 följande:
    Mannagryn är gjorda av vete, så jag skulle nog misstänka vete där.  Fanns vete också i brödet han ätit ?
    ja han käkar bröd varje morgon.

det var så tydligt att det var där grötfläckarna på ansiktet suttit som utslagen kom. blir det så av vete och/eller havreallergi?

han som varit så fin sedan vi uteslutit  mjölk och ägg :(  dessutom äter han enagos gröt som jag ser nu både har havre och vete i. fattar inte men det var 2 mornar i rad som sagt, en med och en utan soja.

• LokesMammi
    SmillaMilla skrev 2011-07-03 15:21:26 följande:
    Suzzy: om det är mindre än 0,3 procent så går det under gränsvärdet på hur mycket gluten det får vara i produkten för att kallas glutenfritt. Vid svår glutenintollerans eller veteallergi tar man även bort den vetestärkelsen, samt glukossirap, glukos och druvsocker som kommer från vetekärnan.
    Jag vet inte hur allergisk han är mot vete!
    Ska jag alltså inte använda den? :/
    Vill ju göra negerbollar. Vad kan man använda då? Och som ströbröd?!
    Loke 11/1-2011