• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    tes 75 skrev 2011-07-03 20:26:49 följande:
    det blir supergott med boveteflingor! smakar nästan nougat =)
    Får ta och testa, vi skulle gjort det men hittade inte kokos just då. Måste sätta igång och provbaka lite mer inför kalaset, har bestämt att Theo ska kunna få äta lite kakor och även något tårtliknande hur nu det ska gå till. Tanken är att vi ska visa att det går att göra kakor som han kan äta. Mina släktingar har inte förstått det utan tycker så synd om honom som inte får äta sånt. Varför han nu måste göra det som bara är 10månader. 

• LokesMammi
    t0va skrev 2011-07-03 23:40:33 följande:
    Får ta och testa, vi skulle gjort det men hittade inte kokos just då. Måste sätta igång och provbaka lite mer inför kalaset, har bestämt att Theo ska kunna få äta lite kakor och även något tårtliknande hur nu det ska gå till. Tanken är att vi ska visa att det går att göra kakor som han kan äta. Mina släktingar har inte förstått det utan tycker så synd om honom som inte får äta sånt. Varför han nu måste göra det som bara är 10månader. 

Samma här! Vi låg igår kväll i sången o diskutterade sonens ett års dag, Han blir 6mån om några veckor! ;) Jag sa att jag endast tänker göra tårta o kakor som Loke kan äta. Han är allergisk mot vete, råg, havre, ägg, mjölk o soja. Tänker inte göra det hna tål o inte tål, så det blir endast det han tål. Även tårtan! =) Så det gäller o baka massa nu o testa vad som är gott! =) (bara o vänta på att apoteket ringer nångång iår o säger att mina beställda gluten saker kommit in så jag kan få mjöl)
    Loke 11/1-2011
  • Kavat
    t0va skrev 2011-07-03 23:40:33 följande:

Bebisar ska inte äta socker eller salt.
    Har aldrig tänkt tanken att min lille skulle äta kakor nu! Jag har haft ungefär 1 år som gräns. Att då är det kul om de kan äta tårta. Om en månad är det dags här så då blir det pannkakstårta (finns i min blogg) med blåbär och kanske lite socker (för att vi andra ska kunna äta... ) emellan. Så varför "alla" tjatar på er så förstår jag inte..

Men visst finns det kakor och annat han tål och kan äta!
    Kakorna med muscvado-socker är goda!
    Kardemummabullarna är också himla goda (men lite svårgjorda, man får ha tålamod, men med flytande margarin går det bra)

Viskar att liten faktiskt fick smaka både några lättsaltade olws potatischips och potatisskruvar igår på stranden. Oj, vad han klättrade runt och var överallt. Enda sättet att få lite lugnt.

Sista tipset är mina frallor/korvbröd. De är verkligen supergoda så ni som inte testat gör det. Solig Nu har jag gjort trippelrecept i assistenten och slipper röra runt själv, men funkar bra att göra för hand på enkelt recept.
  • t0va
    Kavat skrev 2011-07-04 13:25:17 följande:
    Bebisar ska inte äta socker eller salt.
    Har aldrig tänkt tanken att min lille skulle äta kakor nu! Jag har haft ungefär 1 år som gräns. Att då är det kul om de kan äta tårta. Om en månad är det dags här så då blir det pannkakstårta (finns i min blogg) med blåbär och kanske lite socker (för att vi andra ska kunna äta... ) emellan. Så varför "alla" tjatar på er så förstår jag inte..

Men visst finns det kakor och annat han tål och kan äta!
    Kakorna med muscvado-socker är goda!
    Kardemummabullarna är också himla goda (men lite svårgjorda, man får ha tålamod, men med flytande margarin går det bra)

Viskar att liten faktiskt fick smaka både några lättsaltade olws potatischips och potatisskruvar igår på stranden. Oj, vad han klättrade runt och var överallt. Enda sättet att få lite lugnt.

Sista tipset är mina frallor/korvbröd. De är verkligen supergoda så ni som inte testat gör det. Solig Nu har jag gjort trippelrecept i assistenten och slipper röra runt själv, men funkar bra att göra för hand på enkelt recept.
    I min släkt så är det fika som gäller, ungarna ska prova kaffe, läsk, te och kakor innan navelsträngen är klippt... Jag gjorde bananmuffinsen utan salt till Theo så de skulle ge sig, han har ätit sina riskex och frukt och älskar frukt så han har inte lidit på något sätt men de vägrar lyssna. Sen att han inte gillade muffinsen de sket dem i. 

Pannkakstårta var smart det ska jag nog göra. Jag har inte heller sett någon orsak till att han måste prova massa kakor, speciellt inte med tanke på allergin. Jordgubbar och banan är det bästa han vet så varför då ge något han inte gillar bara för att alla andra äter det? 

Han har fått smaka piggelin men det verkar inte heller gå hem så jag fattar inte, är mycket bättre på sambons sida. Fast där tjatar de om att han måste bli av med allergin så han kan äta tårta. *suck* 

Korvbrödet har jag tittat på men kom inte igång att göra det, får ta och testa. Blir den degen mer trög som riktig deg eller som tefflimpan och mer som havregryns gröt i konsistensen? 
  • Allrona

Min stora tjej utan allergier åt inte fikabröd innan hon var två år, godis och dricka var hon ca 3 år när hon provade fick många kommentarer att det var så synd om henne men hon efterfrågade det ju inte så varför ge? Min lilla är ju 2,5 nu och har ätit allt det länge men henne vill vi ju ha i så mycket energi som möjligt eftersom hon inte går upp i vikt och därför får hon godis till lördagen och fikabröd till efterrätt några gånger i veckan. Dricka har hon precis börjat smaka men hon dricker oftast helst vatten

Mithrandil - jag tycker du ska säga ifrån ordentligt. Det är ni föräldrar som bestämmer vad barnen ska äta! Man ska inte behöva känna sig pressad att ge saker man inte vill. Sen kanske de andra tycker ni är daltiga, nojjiga el har konstiga regler men det får man ta, som allergiförälder blir man ju van vid det

• annakoh1209

nu är min 5åring allergisk emot soja med ska det aldrig ta slut tycker det bara kommer nya allergier hos mina barn hela tiden

• Allrona
    Allrona skrev 2011-07-04 14:43:46 följande:
    Min stora tjej utan allergier åt inte fikabröd innan hon var två år, godis och dricka var hon ca 3 år när hon provade fick många kommentarer att det var så synd om henne men hon efterfrågade det ju inte så varför ge? Min lilla är ju 2,5 nu och har ätit allt det länge men henne vill vi ju ha i så mycket energi som möjligt eftersom hon inte går upp i vikt och därför får hon godis till lördagen och fikabröd till efterrätt några gånger i veckan. Dricka har hon precis börjat smaka men hon dricker oftast helst vatten

Mithrandil - jag tycker du ska säga ifrån ordentligt. Det är ni föräldrar som bestämmer vad barnen ska äta! Man ska inte behöva känna sig pressad att ge saker man inte vill. Sen kanske de andra tycker ni är daltiga, nojjiga el har konstiga regler men det får man ta, som allergiförälder blir man ju van vid det
    Eh, det var inte till Mithrandil utan till tOva DrömmerSkäms
  • LokesMammi

Gjorde kokosbollar på kokos idag. Då kan man verkligen kalla dom kokosbollar! hihi
    Det blev riktigt gott! Jag gillar kokos! =)

Ska testa det andra receptet senare! =)

Loke 11/1-11
  • SmillaMilla

Suck suck suck. Alla dessa allergier. Dottern bli bara sämre och sämre. Hon lider tydligen av kronisk nässelfeber, vilket bliR värre när det är varmt och kallt. Så ja det är jobbigt nu. Ringde i morse till hälsocentralen eftersom barnmottagningen var sommarstängd. Men läkaren där ringde till barnavdelningen och då blev vi inkallade till dit. Så ytterligare några mediciner nu då. Suck suck. Så nu äter svea dagligen aerius, zantac, atarax och betapred, vi har även med en epipen överallt vi går. Och tre olika krämer för utslagen smörjs dagligen. När tar det slut?