• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-07-04 19:20:19 följande:
    Suck suck suck. Alla dessa allergier. Dottern bli bara sämre och sämre. Hon lider tydligen av kronisk nässelfeber, vilket bliR värre när det är varmt och kallt. Så ja det är jobbigt nu. Ringde i morse till hälsocentralen eftersom barnmottagningen var sommarstängd. Men läkaren där ringde till barnavdelningen och då blev vi inkallade till dit. Så ytterligare några mediciner nu då. Suck suck. Så nu äter svea dagligen aerius, zantac, atarax och betapred, vi har även med en epipen överallt vi går. Och tre olika krämer för utslagen smörjs dagligen. När tar det slut?
    Usch vad jobbigt.

Har de konstaterat reflux på henne, eller varför får hon zantac?
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-07-04 19:20:19 följande:
    Suck suck suck. Alla dessa allergier. Dottern bli bara sämre och sämre. Hon lider tydligen av kronisk nässelfeber, vilket bliR värre när det är varmt och kallt. Så ja det är jobbigt nu. Ringde i morse till hälsocentralen eftersom barnmottagningen var sommarstängd. Men läkaren där ringde till barnavdelningen och då blev vi inkallade till dit. Så ytterligare några mediciner nu då. Suck suck. Så nu äter svea dagligen aerius, zantac, atarax och betapred, vi har även med en epipen överallt vi går. Och tre olika krämer för utslagen smörjs dagligen. När tar det slut?
    Glömde den stora kramen! Hjärta
  • Kavat
    annakoh1209 skrev 2011-07-04 15:29:58 följande:
    nu är min 5åring allergisk emot soja med ska det aldrig ta slut tycker det bara kommer nya allergier hos mina barn hela tiden
    Det är så trist när det blir fler saker! Håll koll på sojasläktingarna tipsar jag om. Risk att man inte tål dem heller vid sojaallergi tyvärr.
    Kram!
  • Kavat
    SmillaMilla skrev 2011-07-04 19:26:48 följande:
    K kavat: nä zantac skall tydligen blockera histamin.... grejsen :)
     Va?

Hur då? Jag är nyfiken alltså, för det var något nytt för mig.

Min lille får ju zantac för sin reflux, men han spyr ju och hostar och kväljer massor annars.
  • Tibell

Smillamilla: men lilla gumman då :( men är det något hon får i sig hela tiden hon inte tål? Jag har inte riktigt fattat..
    Har ni gjort pricktest/rast och tagit reda på vad hon inte tål ?

• SmillaMilla

K kavat: skall googla.... Älskling 87: ja hon har gjort massa allergi tester men de hittar inget. Men läser man om nässelfeber så är det precis hon. Kommer strax med en länk...

• Tibell

Intressant. Låter lite som det jag har fast i mildare form. Det börjar med en jobbig klåda, efter en stund dyker det upp små vita "bett" med rött runt om. De kan klia i ett par timmar för att sedan försvinna..
    Har sett samband med dusch, stress och tryck tex.

Så hennes utslag måste inte ens vara allergirelaterat ? Fy så jobbigt..
    Kan det växa bort ?