• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tillalamm
    tes 75 skrev 2011-07-30 20:35:09 följande:
    du kan blanda rismjöl & tapioka, det ger helt ok mjöl att göra scones på iaf (minns inte vilka proportioner jag körde, men det var nog 1/5 tapioka tror jag). annars kan man ju använda bovete, t ex så här: www.risenta.se/sv/Recept/Lingonbrod/?search_t... annars är det svårt, det är iaf min erfarenhet. vi kan bara äta ris, hirs & quinoa. potatis reagerar vi lite på, men jag brukar använda pofiber & potatismjöl ändå. i min allergimatblogg finns lite recept med ris & potatismjöl/pofiber! (se länk i min sidfot).
    Med risk för upprepning - vart köper man tapioka?
  • tes 75
    Tillalamm skrev 2011-07-30 20:42:41 följande:
    Med risk för upprepning - vart köper man tapioka?
    jag har bara hittat i asiatiska butiker, så helt 100 på att det inte är kontaminerat med nåt kan man ju aldrig vara..
  • LokesMammi
    tes 75 skrev 2011-07-30 20:42:32 följande:
    det är majs i alla mjölmixer.
    ah. ok! Ja majs klarar min son av än så länge! =)
    Loke 11/1-11
  • Miralicia
    Tillalamm skrev 2011-07-30 20:28:24 följande:
    Vart köper ni teffmjöl?
    Välsorterade Coop-butiker med välsorterade glutenhyllor är säkraste stället att tipsa om. Sen kan det väl finnas en och annan mindre butik som ev kan ha tagit in det på förfrågan från någon.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • annakoh1209

vi fick glada nyheter häromdan

5åringen är Allergi FRI :) Tyst

nu är det jag,sambon och 3åringen kvar :)  så lite lättade är vi

• Jaramla

halloj! skrev i celiakitråden häromdagen om våra erfarenheter från semestern. kom hem i helgen efter en nästan en månad lång resa i tunisien. det har verkligen inte varit alldeles lätt med sonen som har celiaki. han åt mindre och mindre varje vecka och nu hemma är facit minus 0,5kg på vågen

och min lille grabb var inte stor innan.....  känner mig verkligen som en usel mamma!

men har ni några stalltips? vad ger ni dem? standardmjölk, smör på smörgåsen och så är givet men finns det något gott och nyttigt som era kids nästan inte kan motstå? hoppas det!

• Bokhylla

Rapsolja ger jag min lättviktare i mat och dryck för att han ska lägga på sig.  Notera bara att det kan ge sprutt på magen om man ger mycket. Kolla av succesivt hur mycket hans mage klarar av.

• 2små2stora
    Jaramla skrev 2011-08-02 09:45:02 följande:
    halloj! skrev i celiakitråden häromdagen om våra erfarenheter från semestern. kom hem i helgen efter en nästan en månad lång resa i tunisien. det har verkligen inte varit alldeles lätt med sonen som har celiaki. han åt mindre och mindre varje vecka och nu hemma är facit minus 0,5kg på vågen

och min lille grabb var inte stor innan.....  känner mig verkligen som en usel mamma!

men har ni några stalltips? vad ger ni dem? standardmjölk, smör på smörgåsen och så är givet men finns det något gott och nyttigt som era kids nästan inte kan motstå? hoppas det!
    Nyttigt vet jag inte om det kan anses vara men här funkar alltid glass. Det är en orsak till att min tjej går upp i vikt.
    Har du möjlighet så gör glass själv det brukar alltid vara roligt att äta sånt de har fått vara med att göra och då går det att hålla igen på sockret. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~