• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • annakoh1209
    Allrona skrev 2011-08-12 13:11:26 följande:
    Annakoh - min dotter 2,5 år har också astma. Och visst hostar hon som bara den när hon har problem med astman.
    okej :) 
    han börjar hosta  mindre o mindre nu så kan ha varit för det var så kallt igår sen jättevarmt idag att kroppen inte hinner med  
  • Kavat

Mithandril, klart barnen ska få gå på dagis utan att bli dåliga, det är deras rättighet. Ring läkaren och prata med henne och fråga om hon kan hjälpa till på något sätt, om rektorn kan ringa henne t. ex. Så gjorde vi. Vet inte om rektorn här blev klokare men hon förstod allvaret. Miralicia har skrivit allt som behövs. Ni har rätten på er sida. Angående mat, har du kollat här? www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b103288p1041869.html. Imat använder vi ju inte längre utan har kokos i mat istället för grädde och risdryck i te.x potatismos. Korv stroganof blir grymt god t.ex ska kolla om jag lagt in receptet. Kram på dig!

• Kavat

Mithrandil, för att svara på dina andra frågor. Barnen äter pama-gröt (på risdryck) med frukt/bär , russin, hallonkräm till frukost. Ibland smörgås också, hemmabakt eller rostbröd (garbos quinoa). Pålägg scans leverpastej, skinka, prickig korv mm. Lättare lunch/ middag: pannkakorna eller våfflor (recept i min blogg), korv(lithells barnens grillkorv oftast) och mos eller korvbröd (bloggen), mamma scans köttbullar är poppis hos sonen. De gillar kokt potatis i bitar olja och lite salt på om vi åker iväg. Och så kall korv eller köttbullar till. Till oss vuxna lägger jag i gräslök och mangodressing, blir så gott! (3 delar olja, 1 del zetas eko mangovinäger, salt, svartpeppar och lite socker) och så gärna soltorkad tomat, ruccola i. Funkar givetvis att äta hemma också. Gott till det mesta, grillat, lycklig, skinka mm

• Kavat

Mithandril, sen undrar jag om de blir dåliga samtidigt och om det är på hemmaplan också?

• Molina

Usch nu vet vi hur pass allvarlig mjölkallergi vår dotter har blääää hon har en extrem mjölkallergi, så från och med nu måste vi ta med betapredtabletter om en ev olycka är framme f-n sånt skrämmer mig nu när hon börjar förskoleklass.

• Tibell

Troll : usch då :( har hon fått en kraftig reaktion nyss ?? Stackars liten... Och stackars er !! Kram

• Kavat
    Molina skrev 2011-08-12 19:46:53 följande:
    Usch nu vet vi hur pass allvarlig mjölkallergi vår dotter har blääää hon har en extrem mjölkallergi, så från och med nu måste vi ta med betapredtabletter om en ev olycka är framme f-n sånt skrämmer mig nu när hon börjar förskoleklass.
    Usch vad jobbigt.
  • Kavat

mithrandil (lättare att stava från datorn än telefonen... Suck!)

Jag har inget recept, som vanligt, men gör så här. Det blir verkligen supergott! Gör mycket och frys in?

Korv stroganoff

Koka upp 5 dl kokosmjölk med lagom mycket tomatpuré (några matskedar kanske) och en skvätt ketshup (några matskedar) smaka av så att det blir lagom med tomatsmak. I med en nypa socker och massor av oregano och basilika och lite vitpeppar. Jag brukar även ha i lite Rapunzel buljong, men det är ingen nödvändighet.

Finhacka inlagd gurka (tror vi har Felix eller Mor Annas???) och ta ett hushållspapper och tryck mot så att man inte får med så mycket vätska (Blir för stark smak då). Gillar inte barnen gurkan eller om du inte vågar/vill testa så kan man ta och lägga på sin egen tallrik och finhacka. Det blir verkligen pricken över i:et tycker jag.
    Tåls och gillas champinjoner så har man även brynta champinjoner i.

Scans (eller fungerande) falukorv bryns i ca 1cm tjocka och 4 cm långa "strimlor".
    Läggs i grytan och koka en liten stund.
    Vi har även bacon i ibland, blir också toppengott!
    Smaka av och ev tillsätt salt, om det behövs. Beror på buljong, bacon mm om det behövs.

Serveras med ris och då ev smörgåsgurka i småbitar! Mums!

• Molina
    Tibell skrev 2011-08-12 19:48:56 följande:
    Troll : usch då :( har hon fått en kraftig reaktion nyss ?? Stackars liten... Och stackars er !! Kram
    Japp allt blev kaos inatt hon hyperventilerade och hamnade i en lättare chocktillstånd så hon fick åka blåljus in av en enkel liten medicin som innehöll mikrogram av ett laktosämne som vanligtvis en med mjölkallergi inte ska reagera på, väl inne fick hon en sån adrenalinspruta sen vände det men burr burr otäckt.
    Och vi trodde hon fått en magsjuka :(
    Så konstig vi gjorde ju en koll på om hennes allegi kunde sitta i andningvägarna på barnkliniken och där reagerade hon inte alls så jag förstår inte hur det här kunde hända men otäckt va det.
  • LokesMammi
    Super blondinen skrev 2011-08-12 08:03:47 följande:
    Jo ville bara ge en lite varning till alla som är fisk och skaldjurs allergiker och som har barns som har det:
    Följande finnes det spår eller är fisk och skaldjursämnen i som gjort oss sjuka:

Nan 1 & 2

Burgerking friterat
    Mcdonald friterat
    Max Friterat

Kapselmedecin.

Snabbmatens friterade är att de hanskas dåligt med fisken så ibland kommer det i smår av fisk ämnen i maten vi har blivit sjuka många gånger.

Fyll gärna på så fler vet.                 
    Jag själv är allergisk mot fisk, men klarar av skaldjur och jag har inte känt av friterat på dom ställena! Köpte inte Nan till sonen när vi skulle köpa ersättning eftersom jag själv inte kan testa temperaturen då! =)
    Loke 11/1-11