• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    annakoh1209 skrev 2011-09-10 13:43:33 följande:
    trots att jag fick veta mina två allergier i onsdags så har jag märkt en stor skillnad direkt magen är mindre o jag har inte ont i den 
    Vad är du allergisk mot då.
    Skönt att du mår bättre!
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-09-10 15:11:52 följande:
    Skönt att du mår bättre!
    ?
  • annakoh1209
    Kavat skrev 2011-09-10 15:11:52 följande:
    Skönt att du mår bättre!
    ägg och mjölk

• annakoh1209

är det någon som har recept på formbröd utan filmjölk

• Miralicia
    annakoh1209 skrev 2011-09-10 17:31:11 följande:
    är det någon som har recept på formbröd utan filmjölk
    Ta det recept som du brukar använda till formbröd/vilkt formbrödsrecept som helst som är med filmjölk, men byt ut filmjölken mot tex havre- eller risdryck eller för den delen vatten eller någon annan form av vätska. För att fixa till syrligheten som behövs för att bikarbonatet ska jäsa bra kan du tillsätta 2 tsk vinäger eller något annat syrligt som pressad citron- hjälper till med jäsningen men ger ingen smak
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • FenomenaA

Finns det fler färdiga köttbullar än mamma scans som är utan allt? Jag är trött på lukten av dem. :/

• Miralicia
    FenomenaA skrev 2011-09-11 12:10:45 följande:
    Finns det fler färdiga köttbullar än mamma scans som är utan allt? Jag är trött på lukten av dem. :/
    Scan har några nya som sambon köpt i affären på jobbet (jobbar för Scan), dock lite osäker på i vilken utsträckning som det går att hitta dem i affär än eftersom de inte finns med på hemsidan, som heter "Mina minstaste köttbullar" med liknande design på förpackningen som Scans Hot Dogs (med Dennisfiguren fast grön ostället för röd) som är betydligt godare än Mamma Scans. "Utan allt" men druvsocker av okänt ursprung (har inte kollat eftersom jag vanligtvis inte reagerar på det). Det brukar ju dyka upp lite blandade produkter i jobbbutiken som ibland är testprodukter sen kanske inte alltid kommer ut i vanliga butikerna. Men får du syn på dem kan jag rekommendera dem. (De finns med på en liten bild om man går in på deras hemsida och "Våra Produkter" i anslutning till en bild där det står Våra produktnyheter, men mer info går inte att hitta om dem på hemsidan).

Ica har frysta delikatessköttbullar som är riktigt goda så de är de som jag köper helst om jag måste köpa i affär (vi handlar ju en hel del kött och charkprodukter via att sambon handlar i personalbutiken och då blir det ofta att det åker med Mamma Scans, men ska jag ha till lite "lyxigare" köpeköttbullar blir det Icas frysta) och även Icas kylda köttbullar är utan allt - har för mig att det är samma med dem som med Scans minstaste att de innehåller druvsocker som jag inte har kollat ursprung till.

Övriga som ska vara utan allt som jag kommer på nu är Felix Ekologiska köttbullar (frysta) och sen ska även Sörensens fågelchark (har jag för mig de heter, finns på Willys tex) ha kycklingköttbullar som är utan allt (osäker på hur det är med druvsocker i kycklingköttbullarna).
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    FenomenaA skrev 2011-09-11 15:41:10 följande:
    Tusen tack Miralicia!

Ang kaliumsorbat igen. Lillen reagerar med röda utslag runt munnen av bob.se/Vaara-produkter/Sylt-mos/Aeppelmos-Ref...
    men han tål icas torkade aprikoser med kaliumsorbat. Vad kan detta bero på? 
    E 1442 är väl modifierad stärkelse...?

Från vete? Ingen aning. En tanke bara. Du kan väl maila Bob och fråga?