• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    FenomenaA skrev 2011-09-11 12:10:45 följande:
    Finns det fler färdiga köttbullar än mamma scans som är utan allt? Jag är trött på lukten av dem. :/
    förutom Felix ekologiska kör vi med Guldfågelns kycklingköttbullar. båda frysta.
  • t0va

Någon som har barn på förskola, får era barn dricka vatten till allt eller får de mjölk? Min son får vatten till allt men de andra barnen får välja på mjölk eller vatten, funkar ju nu när han är liten och inte bryr sig men sen ska han väl få välja som alla andra eller?  

Theo är inte så förtjust i rismjölk men just därför skulle det vara bra om han kunde få det på förskolan också så han kanske accepterar att dricka det, om han ska gå längre dagar och äta mer än bara middag så blir det ju svårt att få i honom kalcium mm. på den korta tiden hemma känns det som. 

• tes 75
    t0va skrev 2011-09-11 22:23:47 följande:
    Någon som har barn på förskola, får era barn dricka vatten till allt eller får de mjölk? Min son får vatten till allt men de andra barnen får välja på mjölk eller vatten, funkar ju nu när han är liten och inte bryr sig men sen ska han väl få välja som alla andra eller?  

Theo är inte så förtjust i rismjölk men just därför skulle det vara bra om han kunde få det på förskolan också så han kanske accepterar att dricka det, om han ska gå längre dagar och äta mer än bara middag så blir det ju svårt att få i honom kalcium mm. på den korta tiden hemma känns det som. 
    Mina barn får rismjölk.
  • boktok
    t0va skrev 2011-09-11 22:23:47 följande:

Min son har fått havredryck sen han började på förskolan för drygt 3,5 år sen. Det är fler barn som är allergiska som också dricker havredryck så de köper alltid hem det. Prata med personalen och hör om det är möjligt att de kan köpa hem rismjölk el liknande.
  • annakoh1209

nu misstänker läkaren Vattenallergi

• mithrandil

t0va: Jag har tagit med neocate till Amanda och det dricker hon alltid som mjölk.
    Eftersom hon inte växer som hon ska kommer hon få dricka neocate som mjölk så länge hon inte tål mjölk, eller tills att hon kan säga att hon vill ha annat. eller iofs om vi inte får ut mer på recept så får hon ju också sluta. men enligt vår dietist har hon en 8åring som går hos henne som ännu dricker neocate som måltidsdryck så det blir nog inga problem.

Blandar neocate i kylskåpskallt vatten bara och woalla.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    FenomenaA skrev 2011-09-11 12:10:45 följande:
    Finns det fler färdiga köttbullar än mamma scans som är utan allt? Jag är trött på lukten av dem. :/
    Är mammascans verkligen utan allt? Har fått för mig om att vi inte kan äta de av någon anledning?
    Vi kör med felix ekologiska som finns i frysdisken.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Kavat

Vi äter mamm scans, ( inte liten- inte försökt eller maken- för löken) men tror det är druvsocker från majs i.

• FenomenaA

Tack för svar om köttbullar och äppelmos! Vilket pussel det är att vara allergiförälder. Tur att ni finns!

• Jaramla

Kalkonkött (67 %), kalkonfett, vatten, potatisstärkelse, potatisflingor, salt, lök, druvsocker, potatisgrits, socker, potatisfibrer, citrusfibrer, stabiliseringsmedel (E450, E451), kryddor, jästextrakt, arom, kryddextrakt (cayennepeppar)

innehåll i Ingelstas kalkonköttbullar, är supergoda verkligen men kanske lurigt med citrusfibrer? och druvsockret vet jag ju inte heller. okända kryddor och kryddextrakt också