• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    mithrandil skrev 2011-09-13 01:27:58 följande:
    t0va: Jag har tagit med neocate till Amanda och det dricker hon alltid som mjölk.
    Eftersom hon inte växer som hon ska kommer hon få dricka neocate som mjölk så länge hon inte tål mjölk, eller tills att hon kan säga att hon vill ha annat. eller iofs om vi inte får ut mer på recept så får hon ju också sluta. men enligt vår dietist har hon en 8åring som går hos henne som ännu dricker neocate som måltidsdryck så det blir nog inga problem.

Blandar neocate i kylskåpskallt vatten bara och woalla.
    Funderar på att göra likadant, han är ju inte förtjust i rismjölk. Måste bara få mer recept, men bvc har varit vettig med det innan, tror det är lättare att gå den vägen. Men de har inte haft någon läkare i sommar som har kunnat förnya. 

Misstänker att han reagerar på sinlacen nu, visserligen har han varit/är förkyld men han är mycket kinkigare den senaste veckan och vaknar och gråter på nätterna. Inatt vaknade han efter 2 timmar och fick somna sittandes mage mot mage i soffan sen vid 2 så storgrät han igen och jag tog upp honom till vardagsrummet och han somnde på samma sätt. Så nu gjorde jag lite bovetevälling istället ifall han vaknar inatt.

Fast vi skulle ju prova och se... hoppas det är förkylningen eller vad han nu har som stör och inte mer allergi.  
  • Kavat
    t0va skrev 2011-09-13 21:47:09 följande:
    Funderar på att göra likadant, han är ju inte förtjust i rismjölk. Måste bara få mer recept, men bvc har varit vettig med det innan, tror det är lättare att gå den vägen. Men de har inte haft någon läkare i sommar som har kunnat förnya. 

Misstänker att han reagerar på sinlacen nu, visserligen har han varit/är förkyld men han är mycket kinkigare den senaste veckan och vaknar och gråter på nätterna. Inatt vaknade han efter 2 timmar och fick somna sittandes mage mot mage i soffan sen vid 2 så storgrät han igen och jag tog upp honom till vardagsrummet och han somnde på samma sätt. Så nu gjorde jag lite bovetevälling istället ifall han vaknar inatt.

Fast vi skulle ju prova och se... hoppas det är förkylningen eller vad han nu har som stör och inte mer allergi.  
    Ta bort sinlacen nu, vänta tills han blir frisk och är glad och så försöker ni igen. Det är mitt råd.
  • t0va
    Kavat skrev 2011-09-13 22:12:54 följande:
    Ta bort sinlacen nu, vänta tills han blir frisk och är glad och så försöker ni igen. Det är mitt råd.
    Jo, det är vad jag gjort. Får bli bovete inatt, kokade en extra flaska, har ju ett paket kvar av det som inte innehåller soja. Får väl köra med majsvälling eller risvälling sen. Finns ju färdigrisvällingen men den blir så dyr i längden och Theo är inte jätteförtjust i den. Smakar ju uppblött papper ;) 
  • annakoh1209

på fredag ska jag in till Allergimottagningen min läkare skickade en remiss dit för att jag o hon inte litade på provsvaren 

• Kavat
    t0va skrev 2011-09-13 22:17:08 följande:
    Jo, det är vad jag gjort. Får bli bovete inatt, kokade en extra flaska, har ju ett paket kvar av det som inte innehåller soja. Får väl köra med majsvälling eller risvälling sen. Finns ju färdigrisvällingen men den blir så dyr i längden och Theo är inte jätteförtjust i den. Smakar ju uppblött papper ;) 
    Märkt någon skillnad?
    Har du kollat om du hittat GoGreens bovetemjöl?
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-09-14 17:02:59 följande:
    Märkt någon skillnad?
    Tror inte de har ngt mjöl alls numera, möjligtvis enstaka restförpackningar i butikerna för på hemsidan finns inget. Bara helt, krossat och flingor av bovete. Inget mjöl alls (inte heller ris, majs eller sojamjöl) finns på hemsidan.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-09-14 17:27:54 följande:
    Tror inte de har ngt mjöl alls numera, möjligtvis enstaka restförpackningar i butikerna för på hemsidan finns inget. Bara helt, krossat och flingor av bovete. Inget mjöl alls (inte heller ris, majs eller sojamjöl) finns på hemsidan.

Åh, nej!

Då finns det med andra ord inte rent bovetemjöl att få tag i alls i Sverige? Eller finns det andra producenter med rena grejer tro?
  • Tibell

Kavat : jag kan kolla med mitt Ica om du vill ? Här i "byn" tar inte saker slut speciellt fort och framförallt inte lite knasigare saker som bovetemjöl ;)

Bellas eksem i knävecken ger sig inte :( försvinner saaaakta om vi smörjer ofta men trappar vi ner kommer det tillbaka igen :( idag har det dessutom spridit sig så hela knävecket är täckt.. Igår var det nästan borta. Varför beter det sig såhär ? Hennes eksem brukar inte hålla i sig såhär länge. Detta har hon haft ett par veckor nu!
    Och idag är snippan alldeles röd kliar :(
    Och uppepå allt detta har hon astma och falsk krupp.. Jippi ;)

• LokesMammi

Jag har inte kollat efter GoGreens bovetemjöl här. Vilka affärer brukar ha sånt? Kanske ska fråga på ica.

Loke 11/1-11
  • t0va
    Kavat skrev 2011-09-14 17:02:59 följande:
    Märkt någon skillnad?
    Har inte kollat, får göra det. 

Vet inte om det är någon skillnad, han vaknade i alla fall inte inatt och storgrät. Nu fick han en flaska bovetevälling till natten så vi får se om han vaknar igen eller kan sova. På dagen har han varit hemsk, sånt fruktansvärt humör så jag hade lust att sälja honom på ica. Inget dög, men det verkade mer vara en trotsperiod än ont, för när pappan ringde och jag pratade med honom i telefonen så började Theo kramas. Han är så avundsjuk nu och så fort jag håller hand med pappan eller ännu värre kramas så kommer han och ska gå emellan.

Men får se hur natten blir.