• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    LokesMammi skrev 2011-09-14 19:01:21 följande:
    Jag har inte kollat efter GoGreens bovetemjöl här. Vilka affärer brukar ha sånt? Kanske ska fråga på ica.
    gogreen brukar finnas på willy's har jag för mig.
  • tes 75

idag blev jag både överraskad & förvirrad. var & kollade upp mina allergier här på akademiska i Uppsala i somras, & som väntat visade pricktest på pollen & katt, blodprovet visade bara på olika pollenarter har jag för mig & inget annat. 

och nu har jag fått kallelse till sköterska där för att ta pricktest för ägg, mjölk & vete, & jag ombeds ta med 2 ägg & lite vetebröd till besöket. det låter ju som patchtest? eller? pricktest med helt vetebröd??? knasigt.

• t0va
    tes 75 skrev 2011-09-14 21:06:13 följande:
    idag blev jag både överraskad & förvirrad. var & kollade upp mina allergier här på akademiska i Uppsala i somras, & som väntat visade pricktest på pollen & katt, blodprovet visade bara på olika pollenarter har jag för mig & inget annat. 

och nu har jag fått kallelse till sköterska där för att ta pricktest för ägg, mjölk & vete, & jag ombeds ta med 2 ägg & lite vetebröd till besöket. det låter ju som patchtest? eller? pricktest med helt vetebröd??? knasigt.
    De kanske ska tejpa fast 2 ägg och en bit bulle på ryggen på dig. Jag skämtade med min bor för ett tag sedan när han sa att han nog var allergisk emot vissa idrotter att vi kan prova att tejpa fast ett bowlingklot på ryggen och se om han får utslag, det kanske är en variant ;) 

Theo vaknade efter ca 45min och var helt hysterisk, så vi fick plocka upp honom igen och han ville inte sitta i famnen och visste inte vad han ville. Så han fick lite alvedon och lugnade ner sig efter ett tag. Sen la vi honom igen och han somnade om men vaknar då och då och piper. Funderar på mer tänder kanske, var ett tag sedan de kom nu. Hade tänkt att han skulle gå till förskolan imorgon, får se hur det går. Men som tur är så är jag hemma och kan gå ner på 4minuter om han inte orkar hela dagen. Personalen är så vettiga att de ringer.  
  • Pernilla3

Någon som 'r kunniga när det gäller blodprovvvs pricktest? Var inbokad på ett pricktest med min 2åring i somras men när jag väl kom till sjukhuset så säger de att personalen som utför pricktest har semester så det får bli ett vanligt blodprov istället.  Är det någon skillnad i säkerhet?

Min dotter som är 4 år och reagerar titt som tätt på saker och uppvisar allergi, har bekräftad allergi mot ägg, mjölkprotein (som nu växt bort) och enl blodprov lite mot katt. Plus att hon har atopiskt eksem och astma, har aldrig gjort något pricktest eller ordentlig allergiutredning. Hon testade svagt positiv mot katt när hon var 8 månader men de sa att det kunde växa bort för det var så marginellt.  Så  nu för 2 veckor sedan ville barnen ha husdjur och vi sa att vi skaffar hamstrar på prov och nu har hon visat symtom som nysningar, klåda i näsa och öga och mkt hosta. Så jag antar att hon regerar på dom. Hon har haft sådana episoder i våras också, så vi misstänkte pollen men så lättade de besvären. Hon har också reagerat när hon varit hos farmor och farfar men där har vi inte kunnat se något sammanträffande förutom att de har hästhagar runt omkring, men hon har ju ridit på hästar när det varit ponnyridningar och så och då har vi ju inte märkt något.

Så nu undrar jag om man kan göra någon slags allergiutredning på henne? Eller när gör man det?

• t0va

Vi ska ju börja provocera mjölk nu om 2 veckor men hur ska jag lägga upp det? Sonen går på förskola på förmiddagarna och när han kommer hem vid 12 så sover han middag ca 2.5 timme, han är helt slut efter en förmiddag där. Så i så fall kan vi ge vid 15-tiden men blir det försent på dagen? När han fått i sig mjölk innan så har han reagerat med kraftig magsmärta, kräkningar osv. Det känns korkat att ge direkt när han kommer hem eftersom han är så extremt trött då, ifall han får ont. 

Tänkte lägga starten på lördag för han är ledig måndagar också så då blir det 3 dagar hemma, men sen om han inte visar några reaktioner de dagarna ska vi ge på morgonen innan han går iväg och hoppas på det bästa? Vi ska höja 1 gång/vecka är det tänkt, så höjningarna går ju att ha på helgen. 

Jag har inga problem med att vara hemma om han blir dålig men vill gärna att han ska gå till förskolan om han mår ok eftersom vi precis skolat in och han nu missat 1 vecka pga. sjukdom och sen missar 1 vecka för att vi ska åka bort.

Tror ju att han kommer reagera direkt men man vet aldrig.  

• Kavat
    Alla ni som har barn eller själva reagerar på glukossirap, dextros mm av vete kan ni vara snälla och inboxa mig! TACK!!! {#emotions_dlg.flower}
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-09-15 16:36:54 följande:
    Kavat : Har inboxat.
    Såg du mitt inlägg till dig igår ??

Nej, vart då?
  • Tibell
    Tibell skrev 2011-09-14 18:25:59 följande:
    Kavat : jag kan kolla med mitt Ica om du vill ? Här i "byn" tar inte saker slut speciellt fort och framförallt inte lite knasigare saker som bovetemjöl ;)

Bellas eksem i knävecken ger sig inte :( försvinner saaaakta om vi smörjer ofta men trappar vi ner kommer det tillbaka igen :( idag har det dessutom spridit sig så hela knävecket är täckt.. Igår var det nästan borta. Varför beter det sig såhär ? Hennes eksem brukar inte hålla i sig såhär länge. Detta har hon haft ett par veckor nu!
    Och idag är snippan alldeles röd kliar :(
    Och uppepå allt detta har hon astma och falsk krupp.. Jippi ;)
  • Tibell

Såhär ser Bellas knäveck ut idag ..
    Egentligen är det väl inte jätte farligt men om man jämför med förra bilden jag la upp så sprider det sig ( syns kanske tydligast på den övre bilden )
    Vi smörjer och smörjer men det hjälper föga.
    Och hon låter ju inte bli det... Hon kliar och kliar, framförallt när hon ska sova.
    Hur ska jag få henne att sluta klia ??