Allergitråden
MEN jag har upptäckt att potatismjöl är mycket bättre än majsstärkelse i många saker. I pannkakorna och i brödet så binder de ihop bättre.
jag måste fråga er som har så bra koll. jag har sedan jag började utesluta samma födoämnen som barnen (se lista i min presentation i allergigruppen, eller i min blogg som länkas i min sidfot) blivit superkänslig för vissa saker. min mage svullnar upp. enormt mycket. och det har den aldrig gjort förut. så länge jag åt allt & tryckte i min imodium hade jag bara diarréer som magproblem, aldrig uppsvälld buk.
magen svullnar upp vid intag av t ex sädesslag, även glukossirap och druvsocker, majs & majsstärkelse, psyllium, linfröavkok, kokosmjölk etc. MEN, ofta svullnar den upp trots att jag inte ätit något av detta. som nyss. jag åt några småkakor bakade av rismjöl, potatismjöl, socker, sirap, bikarbonat och Carlshamns hårda bakmargarin. och magen är nu gigantisk. jag har märkt förut att det svider i magen när jag äter dessa kakor, precis som det gör när jag äter något med kokos eller kokosmjölk i. kan jag vara känslig för kokosoljan i matfettet kanske? och linfröoljan i Mildas mjölkfria smörgåsmargarin också i så fall? eller kan bikarbonat ge svullen mage? till saken hör att vår ettåring åt ca en halv kaka, & hon var otröstlig nu vid läggning. skrek hysteriskt, pruttade & vred sig. hon åt en barnmatsburk med majsolja i till lunch, men det känns långsökt att hon skulle må dåligt av den så pass många timmar efter. men också där har jag samma fråga; om man är känslig för majs är man då också känslig för majsolja?
hur är det med oljor och allergier?