• tes 75

Allergitråden

Kavat skrev 2011-03-21 20:39:07 följande:
    Småkakor blir toppen med rismjöl eller bovete tycker jag. De blir krispigare. Jag gillar bovetesmaken, men vet att inte alla gör det.   Ha inte för mycket potatismjöl för det blir nog bara segt och slemmigt liksom eller sen hårt.. Nää, inte potatismjöl i stora mängder.

MEN jag har upptäckt att potatismjöl är mycket bättre än majsstärkelse i många saker. I pannkakorna och i brödet så binder de ihop bättre. Men alltså bara en viss del mjölmängd potatismjöl, inte allt.
    är det småkakor med eller utan ägg?
  • tes 75
    Lalalong skrev 2011-03-21 18:58:20 följande:
    Jag tycker jag har så futtiga problem jämfört med er andra, men är glad att jag får vara med och bolla mitt barns bekymmer med er. Ang gräddbullarna så stod det inget om spår av nötter på innehållsförteckningen. Det är soja eller äggvita hon kan ha reagerat på. Men soja finns väl i mycket, och det är aldrig något vi tänkt på. Så det tror jag inte. det är äggvita i så fall. Men jag tänker att en gång är egentligen ingen gång i detta fallet.. Det var så milt så det kan ha varit vad som helst egentligen.. Jag tänker dock ha extra koll om hon äter något med rått ägg i igen. 

Däremot hände något annat idag..
    K är allergisk mot äpple och dom är jätteduktiga på förskolan att komma ihåg denna lilla sak. Jag vet att det inte är några farliga reaktioner på äpple men vi har ändå valt att hon inte ska äta det alls. Sista gången hon åt äpple åt hon bara några tuggor och ville sen inte ha mer för det kliade och sved i munnen. jag tycker det känns lite läskigt.

Det har blivit en del päron för hennes del. Vi går hos dietist eftersom hon har dålig tillväxt och ett tips vi fick av henne är att K ska dricka någon söt dryck 15 min innan måltid för att stimulera aptiten. på förskolan är det pärondryck hon fått.

Ikväll när jag hämtade henne såg hon ut så här.

Jag frågade direkt vad hon hade ätit, och klara svarade Päron. Även förskolläraren kunde bekräfta att hon hade ätit päron för en stund sen. Klara sa att hon tyckte inte om päronet och att det kliade i munnen. Men det hade hon inte sagt när hon åt det, så det är svårt att veta om det stämmer. 

Det kan i alla fall bara vara päronet hon reagerat på. Men hon har ju ätit mycket päron på sistone och inte blivit så här. Besprutade skal? Eller kan man utveckla en allergi om man äter väldigt mycket av den under en period? Om ni förstår hur jag menar... Eller att hon kanske alltid haft en överkänslighet men att den blivit starkare nu när hon "utsatts" för mycket päron så att säga... 

jag skulle tippa på det sista, dvs att hon nu utvecklat en allergi motm päron. alt att hon kan äta riktigt mogna päron, men inte hårda.

jag personligen är allergisk mot både äpple & päron. det kliar i munnen av båda när jag äter dem råa, medan äpple även ger magproblem när de är tillagade & i juiceform.
  • tes 75
    Miralicia skrev 2011-03-21 23:11:48 följande:
    Sorry, har tyvärr ingen koll på ngr länkar i nuläget. Nyligen bytt dator och har inte fått in alla gamla länkar än på nya datorn.
    Öroninflammation och gluten vet jag inte att jag hört något om vad jag kan påminna mig just nu i varje fall - däremot mjölk nån stans, men då snarast kopplat till allmän allergsk reaktion (även om mjölprotein också nämndes) som gör att slemhinnor svullnar och då om örontrumpeten är trång att den av allergireaktionen täpps till tillräckligt för att bakterier ska växa till och orsaka öroninflammation
    aha! var det kanske därför jag var öronbarn när jag var liten? mina föräldrar visste inte då att jag var känslig för mjölk (det har jag ju kommit på nu, vid en ålder av 36..)
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-03-22 20:47:18 följande:
    har en fråga.
    Min mamma misstänker att hon är glutenintolerant, men hon tål ändå inte glutenfritt bröd tex, är det då mer troligt att hon reagerar på sädeslag än gluten?
    ja, eller så är hon känslig för majs.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-03-25 12:18:40 följande:
    Fick listan från köket idag. Det jag reagerade var att det stod sockerkulör ( soya )
    Vad är det och vad används det till ??
    säkerligen colloritsoya
  • tes 75
    t0va skrev 2011-03-25 10:03:56 följande:
    K Kavat, eller någon annan. Nu har vi varit utan havre, vete och allt egntligen sen i söndags kväll. Hur lång tid ska man räkna med att det tar innan magen är ok igen ifall han reagerar på något sådant? Gav katrinplommon i onsdags och då satte det fart på magen, men det är samma konsistens och stinker vidrigt. 

Ni som kanske har eller haft små barn, ifall vi inte ska ge vete, soja eller liknande så får vi ta bort rånen, vad kan man ge istället. Tänker främst på något han kan pyssla med medans vi fikar på mammagruppen. Alla andra barnen äter vanlig mat och sen rån och han sitter där med sin flaska och inget mer.

Vi testade majskrokar men han gillade inte det, ska vi kanske göra ett försök till eller är de inte heller rena från allt. Majs är jag rätt övertygad om att han kan äta, men allt annat känns så förvirrande. Han är 7månader så det får ju vara något lättätet. Jag kanske kan baka något bröd han kan få små bitar av och mumsa. 
    vi kör med Oldas risbröd & Vårgårdaris som terapipyssel. Särskilt Oldas risbröd är jättebra som "kex" eftersom de smälter så fort i munnen. sedan har ju både semper & hipp små riskakor, där sempers är tjockare & mer svårsmälta än Hipps.
  • tes 75
    ViFrånLandet skrev 2011-04-01 18:32:38 följande:
    Har ni några bra förslag på sås utan allt (vete, majs, mjölk, soja osv)? Brukar göra på rismjöl och risdryck men den blir ju tämligen tråkig i längden.. Vill få till någon form av brun-/gräddsås som passar till köttfärsbiffar och potatis.. Någon?
    kokosgrädde & ekströms colloritsoya kanske, plus en krydda? 
  • tes 75

jag måste fråga er som har så bra koll. jag har sedan jag började utesluta samma födoämnen som barnen (se lista i min presentation i allergigruppen, eller i min blogg som länkas i min sidfot) blivit superkänslig för vissa saker. min mage svullnar upp. enormt mycket. och det har den aldrig gjort förut. så länge jag åt allt & tryckte i min imodium hade jag bara diarréer som magproblem, aldrig uppsvälld buk.

magen svullnar upp vid intag av t ex sädesslag, även glukossirap och druvsocker, majs & majsstärkelse, psyllium, linfröavkok, kokosmjölk etc. MEN, ofta svullnar den upp trots att jag inte ätit något av detta. som nyss. jag åt några småkakor bakade av rismjöl, potatismjöl, socker, sirap, bikarbonat och Carlshamns hårda bakmargarin. och magen är nu gigantisk. jag har märkt förut att det svider i magen när jag äter dessa kakor, precis som det gör när jag äter något med kokos eller kokosmjölk i. kan jag vara känslig för kokosoljan i matfettet kanske? och linfröoljan i Mildas mjölkfria smörgåsmargarin också i så fall? eller kan bikarbonat ge svullen mage? till saken hör att vår ettåring åt ca en halv kaka, & hon var otröstlig nu vid läggning. skrek hysteriskt, pruttade & vred sig. hon åt en barnmatsburk med majsolja i till lunch, men det känns långsökt att hon skulle må dåligt av den så pass många timmar efter. men också där har jag samma fråga; om man är känslig för majs är man då också känslig för majsolja?

hur är det med oljor och allergier?  

• tes 75
    tes 75 skrev 2011-04-01 21:05:26 följande:
    jag måste fråga er som har så bra koll. jag har sedan jag började utesluta samma födoämnen som barnen (se lista i min presentation i allergigruppen, eller i min blogg som länkas i min sidfot) blivit superkänslig för vissa saker. min mage svullnar upp. enormt mycket. och det har den aldrig gjort förut. så länge jag åt allt & tryckte i min imodium hade jag bara diarréer som magproblem, aldrig uppsvälld buk.

magen svullnar upp vid intag av t ex sädesslag, även glukossirap och druvsocker, majs & majsstärkelse, psyllium, linfröavkok, kokosmjölk etc. MEN, ofta svullnar den upp trots att jag inte ätit något av detta. som nyss. jag åt några småkakor bakade av rismjöl, potatismjöl, socker, sirap, bikarbonat och Carlshamns hårda bakmargarin. och magen är nu gigantisk. jag har märkt förut att det svider i magen när jag äter dessa kakor, precis som det gör när jag äter något med kokos eller kokosmjölk i. kan jag vara känslig för kokosoljan i matfettet kanske? och linfröoljan i Mildas mjölkfria smörgåsmargarin också i så fall? eller kan bikarbonat ge svullen mage? till saken hör att vår ettåring åt ca en halv kaka, & hon var otröstlig nu vid läggning. skrek hysteriskt, pruttade & vred sig. hon åt en barnmatsburk med majsolja i till lunch, men det känns långsökt att hon skulle må dåligt av den så pass många timmar efter. men också där har jag samma fråga; om man är känslig för majs är man då också känslig för majsolja?

hur är det med oljor och allergier?  
    nu hände det igen. jag fick svullen mage & yrsel & en massiv trötthetsattack efter scones bakade på rismjöl, pofiber, bakpulver, risdryck (Carlshamn) & Carlshamns fasta mjölkfria. med Milda smörgåsmargarin på. det måste ju nästan vara kokosoljan? (för jag antar att det vegetabiliska fettet i Milda är kokosfett? (bara oljorna är specificerade)
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-04-02 10:27:56 följande:
    Läskigt. Lita på dig själv säger jag.

Jag har märkt att jag blir knasigare och knasigare i magen ju mer saker jag tar bort typ. Alltså vet inte men känns som att orsaken är att magen svullnar ju ensidigare jag äter pga att jag äter mer av det jag äter. För lite fibrer och för mycket ris, potatis, tycker jag mig också se en kombo med. Men jag vet inte.
    Bra test här till frukost sagogrynsgröt. Hade inget annat hemma som är  utan majs... Återkommer om jag svullnar.

Det jag tänkte tillägga att nu kansk man har fått hederlig ibs. Alltså att magen är så skör och äter man för mycket kolhydrater så kanske magen svullnar? *svammlar*
    hm. ja, så kan det ju också vara förstås, att magen reagerar på ensidig kost. men å andra sidan svullnade inte magen upp av middagen, som var kokt ris, broccoli & kyckling (med bara salt & peppar på), men däremot efter kakan med mjölkfritt matfett i. kan ju iofs vara potatismjölet också.. och magen svullnade upp som 17 häromdagen av EN vindruva! 

apropå fiber, kan man göra nåt med fibrex när de enda mjölsorter som står till buds är ris-, potatis- & teff? det känns som om t ex scones med fibrex i skulle göra att de bara blev ännu svårare att få att hålla ihop.
Svar på tråden Allergitråden