• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • The Luckiest
    Sephyria skrev 2011-11-11 21:27:29 följande:
    The Luckiest: vi ger Tavegyl till vår son på 9 månader dagligen, men enbart till natten. Detta för att han blir så trött av den. Till dagen har vi istället fått aerius utskrivet men har inte använt den än.

Dom sa till er att det var helt okej att ge dagligen också då ? Aha ni vill inte ge på morgonen/dagen för att ni inte vill att han ska bli trött? Vad har han fått den utskriven för?
    Jag antar att läkaren menade att tröttheten kunde vara en biverkning men jag har ALDRIG märkt att hon någonsin blivit trött av den, isf undrar jag hur livlig hon skulle vara utan den ;) oj oj vi lär nog få o göra isf :) 
  • Miralicia

Sorry er som jag lovade lite utförligare svar igår. Har inte hunnit med allt som jag velat, utan har fått prioritera att få in ett par skolsaker för inlämning samtidigt som jag försöker att se till att så gott det går lyckas behålla lungorna i kroppen och inte hosta upp dem

*sneglar mot dotterns Pulmicort samtidigt som jag knarkar "lite" Bricanyl*

Ska se om jag kan lyckas hinna och orka med bättre lite senare under helgen

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Sephyria

The luckiest: vi fick den utskrivet för att han har klåda i ögonen. Dessutom sov han inte på natten och det va orsaken till att han valde att skriva ut just tavegyl, för att den ska vara tröttande. Å efter att han börja med den så sov han för första gången på natten sen om det beror på att klådan försvann eller för att han blir trött av tavegylen vet ja inte. Underbart är det i allafall

Det har aldrig varit något prat på att vi skulle ha tavegyl på dagen utan när det blev aktuellt med antihistamin även till dagen så skrev läkaren bara ut nåt som han tyckte var lämpligt.

Vet dock en tonåring som har tavegyl även på dagen och hon säger själv att hon tycker att hon blir trött.

Ni kan inte få behålla tavegylen till natten då och få nåt annat klådstillande utskrivet till dagen om det skulle behövas?

• Sephyria

Miralicia: usch då hosta lät inte nåt vidare, stackars! Hoppas att det snart rättar till sig!

Känn ingen brådska med det du Se nu till att bli frisk i första hand! Men sen när du känner att du får tid, lust och ork får ju gärna komma med lite kloka råd får inte allt för mycket hjälp från sonens läkare så känns som om man vill ha koll på så mycket som möjligt innan vi ska dit igen så att man vet vad man ska fråga om o.s.v.

• Prince or Princess

Miralicia: instämmer med föregående talare :) ingen brådska, känn dig inte tvingad att svara snabbt (eller alls för den delen) vi är bara SÅÅÅ glada och tacksamma för alla tankar. Har lustläst utanallt-bloggen :) tack

• LillSkruttet

Prince: Storasyster är också allergisk och har eksem men inte alls i samma omfattnibg som lillebror. Hon är allergisk mot råg och hasselnöt samt pollenallergi och pälsdjursallergi. Härligt att höra att er tjej blev så mycket bättre i allergierna redan i tidig ålder. Inger ju visst hopp här.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Tibell

Jahopp. Bella lyckades få i sig ett bett på pepparkaka idag. Tack och lov innehöll den inga ägg men såväl vete och smör..
    Hon hade precis blivit av med sina förra veteprickar men fick nya idag :/ mycket större och mer irriterade med dessutom.
    Och hon har varit sååå ledsen och gnällig idag och bara velat bli buren.
    Jag frågade den snopna ( och dessutom gravida såg jag sen ) kassörskan på Siba om det gick bra att vi lämnade kvar Bella hos dem.. Det fick vi inte ;)
    Då hade hon gjort sig hörd där inne kan jag lova med sitt gnällande och gråtande. Den stackars gravida kassörskan såg ganska plågad ut och sa " jaha, då vet jag vad jag har att vänta mig " stackarn ;)
    Jag hoppas natten blir hyfsad och att vi får tillbaka våran glada och spralliga Bella tills imorgon.

• LillSkruttet

älsklingen: Stackars liten. Hoppas det släpper fort.

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • Tanja f

The luckiest: vi gav också tavegyl varje natt pga kliande eksem ända tills vi fick hjälp på hudklinik. Eksemen är nästan borta tack vare olika krämer och tavegyl behövs inte.