• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria

Tänkte rådfråga er lite om provocering...

Det är så att jag ska till läkaren till veckan och jag misstänker att han kommer vilja att vi ska göra ett försök att provocera med mjölk igen. Gjorde ett försök för cirka en månad sen men "resultatet" blev inte helt tydligt. När vi provocerade var han förstoppad (vilket han mestadels är) och fick efter mjölkintag istället lösa och illaluktande avföringar. Men sedan har han varit så fram och tillbaka under en månads tid (fick mjölk i ca en vecka)  för att nu ha blivit hård igen. Dessutom fick han en tand mitt uppe i detta också så vet inte riktigt vad som är vad.

Men sen är det ju den där hårda magen också. Jag vet ju inte riktigt varför han ska ha såna problem med förstopppning. Misstänker att det kan ha med allergi att göra men är det då någon idé att provocera med mjölk när magen inte mår bra från start? Dessutom har han kinder som blossar upp och blir röda titt som tätt så det känns ju som om det är någonting som han får i sig som han inte tål.

Jag funderar på om det bästa inte vore att utesluta lite mer ur kosten en period för att se om det blir bättre och sen börja med provocering. Vad tror ni om det? Och vad ska man i så fall utesluta? Jag fundera på ägg, mjölk, soja och alla sojasläktingar (gjorde ett eget lapptest med soja som var positivt, dessutom kaskadkräks han av sinlac). Är det nåt mer som man brukar utesluta som steg 1? Och hur lång tid ska man ge det innan man antingen tar bort något mer (om det inte blivit bättre) eller börja provocera?

• miracle maker
    barefoot skrev 2011-11-12 09:37:53 följande:
    Miracle: www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/pi...
    Har sett denna bild förr och kom att tänka på den vid din beskrivning
    Tack, det är precis så det ser ut! Förstod inte riktigt texten men då har jag iaf något att söka vidare från.

Någon annan som råkat ut för sånt här eksem (om det nu är det det är?)
  • The Luckiest

Tack för svar!
    ingen som visste hur länge man behöver äta mat med gluten för att  kunna göra några tester.

April 10: I mina öron låter det ju som du säger smart att först få barnet symptomfri  innan ni provocerar. 

• Kavat
    The Luckiest skrev 2011-11-12 18:47:55 följande:
    Tack för svar!
    ingen som visste hur länge man behöver äta mat med gluten för att  kunna göra några tester.

April 10: I mina öron låter det ju som du säger smart att först få barnet symptomfri  innan ni provocerar. 
    Minst 2 månader har jag för mig Blå Myran sagt.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2011-11-12 19:07:03 följande:
    Minst 2 månader har jag för mig Blå Myran sagt.
    3 mån
  • The Luckiest

Oj okej tack! känns ju inte rimligt att hon ska behöva ha ont i flera månader, men visst vi får ju prova ett litet tag iaf det kanske inte blir så denna gången.

• LokesMammi
    The Luckiest skrev 2011-11-11 20:00:47 följande:
    Hur länge måste man äta tex vete för att kunna göra tester på om man är glutenintollerant? Vi ska börja provocera vete snart..  när vår dotter var runt 5-6 månader gjordes ett blodprov som var förhöjt , gjordes liksom ingen riktig utredning efter det. men läkaren sa att pga det som testet hade visat trodde dom mer på sädesslagsallergi.. Men jag har tänkt lite eftersom han igår sa att man behövde äta det så länge o så mycket av det för att kunna testa, att det kanske visat mycket mer om hon bara fått i sig mer. Som sagt hon var ju så liten så hon hade ju kanske bara fått i sig max en fjäderdels macka o i endast några veckor. Vad tror ni? Hon har ju ätit glutenfri kost sedan dess o hon är nu 1 ½ år o har ju mått bra på det. Ska först göra lite pricktester om 2 veckor på diverse andra grejor o sedan tyckte han att vi skulle börja med vete, är så rädd för dessa skrik o paniknätter o ont i magen som hon hade, men men inte mycket att göra.

Vi har även gett henne tavegyl två gånger per dag väldigt länge för det har helt tagit bort klådan på hennes eksem men nu när vi träffade ny läkare sa han att vi borde sluta med det o tyckte det var konstigt att den förra läkaren sagt att hon skulle få det. Han tyckte mer att hon bara skulle få det vid enskilda tillfällen (att det fanns så mycket biverkningar), är det någon mer som ger tavegyl dagligen? Vi ska ju sluta nu men har minskat ner från två gånger till en nu idag iaf. Ville hellre trappa ner än att sluta helt eftersom sist vi minskade vilket visserligen var läänge sen så fick hon klåda o eksem efter ett par dygn så då började vi snabbt igen.  
    Vi gav vår son tavegyl dagligen när han var pytte. Morgon o kväll till o börja med. Om han blev väldigt trött (som man kan bli) skulle vi ge endast till kvällen. Han har fått två flaskor sen han var 4mån o kliar sig fortfarande. Nämnde det till läkaren nu på senaste besöket o då fick vi aerus o ge vid allergisk reaktion!
    Sephyria skrev 2011-11-11 21:27:29 följande:
    The Luckiest: vi ger Tavegyl till vår son på 9 månader dagligen, men enbart till natten. Detta för att han blir så trött av den. Till dagen har vi istället fått aerius utskrivet men har inte använt den än.
    Vilken tycker du är bäst?
    Vår som kliade sig fortfarande av Tavegyl o nu testar vi aerus. Den ska vi ge vid allergisk reaktion, men eftersom han kliar sig fortfarande så ger vi den nu i en vecka till natten för o se om han slutar o klia sig.
    Fast vi tror att han kliar sig för att han kan det! Det är det enda han gjort sen han var pytte. Det enda han vet typ..... Det tror vi!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Sephyria
    Vilken tycker du är bäst?
    Vår som kliade sig fortfarande av Tavegyl o nu testar vi aerus. Den ska vi ge vid allergisk reaktion, men eftersom han kliar sig fortfarande så ger vi den nu i en vecka till natten för o se om han slutar o klia sig.
    Fast vi tror att han kliar sig för att han kan det! Det är det enda han gjort sen han var pytte. Det enda han vet typ..... Det tror vi!

Vi har faktiskt inte testat aerius än. Han har varit bättre av klådan en period, men värre med magproblem och ansikte som blossat upp. Vet inte om jag ska ta aerius i dessa lägen eftersom vi fick det utskrivet mot klådan. Tänkte höra om detta med läkeren innan vi gör det.

Han har haft Tavegyl till natten nu i ett par månader och vet inte om det är därför som klådan är bättre. Han sover i alla fall mycket bättre så jag hoppas att vi får behålla tavegylen  

• Sephyria

LokesMammi skrev 2011-11-13 14:59:30 följande:
    Vi gav vår son tavegyl dagligen när han var pytte. Morgon o kväll till o börja med. Om han blev väldigt trött (som man kan bli) skulle vi ge endast till kvällen. Han har fått två flaskor sen han var 4mån o kliar sig fortfarande. Nämnde det till läkaren nu på senaste besöket o då fick vi aerus o ge vid allergisk reaktion!

Hur mycket tavegyl ger ni och hur stor är barnet? 2 flaskor lät inte så mycket. Här är vi inne på flaska 3 (tror jag det är) på 2 månaders tid. Vår kille får 7,5 ml tavegyl till natten. Han är 9 månader å väger drygt 10 kg.