• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil

Alrro: Hur har det gått med lapptestet?

älsklingen: Hoppas lillhönan snart blir bättre. Det borde vara förbjudet att bjuda småbarn på grejer i affären utan att föräldrarna är med. Alexander tiggde glass av en man som stod på coop häromdagen. Men han gav inget förrens han pratat med Andreas som tur var. Tydligen hade han varit med om att han gav glass som innehöll spår av nötter till en liten en gång som fick anafylaktisk chock och han sa att efter det ger han aldrig något till ett barn innan han frågat föräldrarna om det är okej.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

Mithrandil - det gick sådär. Satte dem ju i fredags kväll. Havretestet ramlade bort redan på lördag morgon och vetet ramlade nästan bort på lördag em, lyckades rädda den och satte ett vanligt plåster på men vet inte om det funkade så bra. Det ramlade bort vid lunch igår. Hon hade i går kväll lite eksem där vetet hade suttit men väldigt svårt att avgöra om det var av vetet eller plåstret då jag inte såg när det ramlade av.
    Fattar inte hur hon lyckades få bort det för hon nådde det verkligen inte med händerna. Eller sitter det så dåligt? Skulle jag ha tejpat runt med något mer?

Hur är det med dig/er?

• Sephyria

Alrro: jag upplevde också att det var svårt att få lapparna att sitta ordentligt när jag gjorde test på min son. Men jag använde inte mepitel utan vattenfast plåster från apoteket (5 x7cm) och satte en kompress under varje. Ändå ramlade den ena av och den andra räddade jag genom att sätta 2 plåster över. Min son fick sån klåda så antagligen gned han loss det under natten. 

• Allrona

Jo min dotter fick också klåda och var helt hysterisk över plåstret. Hon lyckades väl troligen klia ryggen mot ngt utan att jag såg det

• LokesMammi
    Sephyria skrev 2011-11-13 16:50:35 följande:
    Hur mycket tavegyl ger ni och hur stor är barnet? 2 flaskor lät inte så mycket. Här är vi inne på flaska 3 (tror jag det är) på 2 månaders tid. Vår kille får 7,5 ml tavegyl till natten. Han är 9 månader å väger drygt 10 kg.
    5½ml tror jag vi gav! Han är nu 10 mån o väger 7.6. Vi började ge när han var 4mån.
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • t0va

Theo har blivit jätteröd i rumpan och ljumskarna nu igen, i ena ljumsken har det gått hål. Så var han inte igår då var han fin i rumpan. Men bajsade tydligen lite vattnigt på morgonen innnan vi gick upp. 

Funderar på om det kan vara morot, han fick en igår att tugga på nät vi lagade mat. Men hur som helst vad gör jag åt det lilla såret? Är det inoytolsalva som gäller är med, han får gå utan byxor men det är svårt att vara utan blöja när vi ska iväg idag. Ikväll kan han nog få lufta en stund.  

• Allrona

Var med stora dottern hos vc idag pga hon har mycket ont i magen och lös mage och jag ville ha en allergiutredning även på henne. Läkaren hade skrivit ut info från 1177 som han läste ifrån - vanliga symtom luftvägssymtom, eksem och magont som hon har, de vanligaste allergierna är då eh pollen, mat och laktos...... Ha ha, pollen vid magont Fick tack och lov en remiss till barnallergimottagningen och där är vi ju redan stammisar

• Allrona

Eg är det ju inte alls roligt att läkarna är så okunniga när det gäller allergier! Men jag kunde inte låta bli att småskratta lite när vi kom ut från läkaren. Fast det ju är helt fruktansvärt att en läkare måste ta hjälp av 1177 med en så vanlig sak som allergier! Och dessutom säger en sån sak att det vanligaste är pollenallergi när vi söker för magproblem!

• Blå Flygare
    t0va skrev 2011-11-14 10:10:30 följande:
    Theo har blivit jätteröd i rumpan och ljumskarna nu igen, i ena ljumsken har det gått hål. Så var han inte igår då var han fin i rumpan. Men bajsade tydligen lite vattnigt på morgonen innnan vi gick upp. 

Funderar på om det kan vara morot, han fick en igår att tugga på nät vi lagade mat. Men hur som helst vad gör jag åt det lilla såret? Är det inoytolsalva som gäller är med, han får gå utan byxor men det är svårt att vara utan blöja när vi ska iväg idag. Ikväll kan han nog få lufta en stund.  
    Lufta och inotyol för såret. Man får ta regält med salva för det vill liksom glida av när det är sår. Om det skaver mellan lår och skrev så lägg en liten bit tyg eller en kompress emellan. Kanske inte funkar på så stora barn? Lufta är det enda som det blir bättre av, inotyol hjälper ara så det inte blir så mycket värre när man inte luftar är min erfarenhet. Så var lite vågad!
  • Bobbosmamma

Prince or Princess skrev 2011-11-11 20:53:33 följande:
    Lillskruttet: de röda kinderna känner jag igen, så får vår dotter ibland. Och den senaste bilden på när han fått mjölk på kinden, så fick vår stora tjej ofta, på hela kroppen, jag kallade dem nässelutslag, vet dock inte om det är det..
    Oj va underbart att det växte bort så tidigt.........!

Igår tror jag min lilla fick en reaktion på ägg. Hon har aldrig ätit det själv, endast fått i sig det genom amning.. och jag har lite hoppats att hon kanske tål det ändå. Så igårkväll så höll jag på att fördereda en paj till matlåder för mannen.. Liten ville vara med och röra smeten, vilket hon endast brukar göra när jag lagar mat hon tål. Men var hon med när jag handvispade ägg. Snabbt efter detta blossade hennes kinder upp och blev fullständigt eldröda. Det har lagt sig över natten och är nu helt borta igen. Så jag tror vi fått vår första luftburna reaktion Rynkar på näsan Shit att det kan vara så känsligt... Lär ju vänta med att provocera med ägg här hemma :(