• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bobbosmamma

Prince: har varit bortrest (nåja, hos mina föräldrar :)) i några dagar o inte riktigt hängt med, men läst bakåt lite nu: Det kanske inte är så relevant men måste bara fråga om jag missuppfattar när jag läser att dietisten sagt att er dotter bara får äta neocate i några dagar? I såna fall låter det jättekonstigt. Det står på paketet att det är fullnutrition upp till tio (10!) års ålder. Min flcika har ätit enbart neocate o d-droppar i flera veckor när hon var 16-17 mån. På dietistens rekommendation. Jag fatttar att det inte är idealiskt med tanke på att hela måltids/lära äta riktigt mat-grejen, och det är ju såklart ingen långsiktig lösning. Men det kan vara nödvändigt för att komma till ett utgångsläge med allergiska barn. Jag kanske missuppfattade, det kanske inte var så, men ville bara säga det ändå.

Vi har ju gått hos "vanlig" barnläkare och dietist. Som visserligen varit "jättesnälla" och förstående. Men nu har vår läkare skrivit remiss till barnallergimottagning på Karolinska. Så det hoppas jag på för lite bättre stöd vad gäller allergierna. Hoppas bara att remissen inte blir nekad.... 

• barefoot
    Allrona skrev 2011-11-14 10:47:53 följande:
    Var med stora dottern hos vc idag pga hon har mycket ont i magen och lös mage och jag ville ha en allergiutredning även på henne. Läkaren hade skrivit ut info från 1177 som han läste ifrån - vanliga symtom luftvägssymtom, eksem och magont som hon har, de vanligaste allergierna är då eh pollen, mat och laktos...... Ha ha, pollen vid magont Fick tack och lov en remiss till barnallergimottagningen och där är vi ju redan stammisar
    Ha ha skrattar högt här också. Helt otroligt. Hoppas ni får bra hjälp nu.

• Prince or Princess

Bobbosmamma: usch vad läskigt med ägg-reaktionen! Just när det är luftburet menar jag. Dietisten menade nog att vi inte fick ge bara neocate för att hon kanske skulle börja matvägra och gå ner i vikt antar jag. Men om hon får massa saker hon inte tål då?? Som vår stora tjej, hon började matvägra o gick inte upp nästan alls eftersom vi gett henne mat hon inte tålde under lång tid.. men har du neocate advanced? Det har inte vi, men jag tänkte be maken ringa och säga att vi vill ha det när hon fyllt ett (känns som om han kan stå på sig lite mer) Är rädd att vi inte får det för att "hon ska äta annat och då räcker vanlig" typ. Maken tycker inte vi ska ringa allergimottagning, för vi klarar det själva. Om dietisten vägrar ge advanced tänker jag ringa allergimott ändå. Förra gången fick vi inget stöd från sjukvården, men då var det inte lika mycket att utesluta. Tur denna tråden finns :) Sist jag pratade med dietisten hade vi testat lite olika saker samtidigt och just då verkade det funka, så hon tror att vår dotter äter mycket mer varierat än vad hon gör nu. (ris i olika former, kött och potatis) Jag har fortfarande ingen aning om vad hon reagerade på häromdagen, var helt säker på potatis, men sen reagerade hon igen på kvällen (inte potatis) funderar på rapsolja?? Förut idag fick hon också potatis utan reaktion. Igår gav vi friggs eko-riskaka och Pama-gröt och något av dem reagerade hon på, eksemet var rött på kvällen och kliade på natten. Men eksemet vägrar gå bort helt, är enstaka röda prickar på som kliar lite ibland. Kanske är för att det läker eller att vi testar nåt vi tror funkar fast det inte gör det, tex riskaka?

• Prince or Princess

Men varför kan man inte göra stycken från mobilen???

• Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-14 18:18:29 följande:
    Bobbosmamma: usch vad läskigt med ägg-reaktionen! Just när det är luftburet menar jag. Dietisten menade nog att vi inte fick ge bara neocate för att hon kanske skulle börja matvägra och gå ner i vikt antar jag. Men om hon får massa saker hon inte tål då?? Som vår stora tjej, hon började matvägra o gick inte upp nästan alls eftersom vi gett henne mat hon inte tålde under lång tid.. men har du neocate advanced? Det har inte vi, men jag tänkte be maken ringa och säga att vi vill ha det när hon fyllt ett (känns som om han kan stå på sig lite mer) Är rädd att vi inte får det för att "hon ska äta annat och då räcker vanlig" typ. Maken tycker inte vi ska ringa allergimottagning, för vi klarar det själva. Om dietisten vägrar ge advanced tänker jag ringa allergimott ändå. Förra gången fick vi inget stöd från sjukvården, men då var det inte lika mycket att utesluta. Tur denna tråden finns :) Sist jag pratade med dietisten hade vi testat lite olika saker samtidigt och just då verkade det funka, så hon tror att vår dotter äter mycket mer varierat än vad hon gör nu. (ris i olika former, kött och potatis) Jag har fortfarande ingen aning om vad hon reagerade på häromdagen, var helt säker på potatis, men sen reagerade hon igen på kvällen (inte potatis) funderar på rapsolja?? Förut idag fick hon också potatis utan reaktion. Igår gav vi friggs eko-riskaka och Pama-gröt och något av dem reagerade hon på, eksemet var rött på kvällen och kliade på natten. Men eksemet vägrar gå bort helt, är enstaka röda prickar på som kliar lite ibland. Kanske är för att det läker eller att vi testar nåt vi tror funkar fast det inte gör det, tex riskaka?
    Friggs osaltade Eko riskakor och Pamagröt på Carlshamns risdryck äter min kille utan problem (tror vi. Han har lite plitor på kroppen som vi inte vet varför men han har inte ont av dem) Du gjorde gröten på Carlshamns risdryck eller?

Friggs sa när jag pratade med dem att de tillverkade annat med mjölk i lokalen men det hålls isär så det ska inte vara spår av. Min lille är jätte känslig men märkte ingen skillnad alls när vi tog bort riskexen ett tag.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-11-14 11:09:11 följande:
    Eg är det ju inte alls roligt att läkarna är så okunniga när det gäller allergier! Men jag kunde inte låta bli att småskratta lite när vi kom ut från läkaren. Fast det ju är helt fruktansvärt att en läkare måste ta hjälp av 1177 med en så vanlig sak som allergier! Och dessutom säger en sån sak att det vanligaste är pollenallergi när vi söker för magproblem!
    Inte förvånad. Jag har frågat tre olika läkare och en dietist om sonens knottror och fått i princip tre olika (dietisten och allergologen var rätt eniga om mat men att så länge han inte påverkas så får det vara) Men de andra läkarna, ja.. En sa att aerius inte funkar vid klåda alls. Men det står ju på att den är för det, så funkar den inte så borde den väl inte finnas kan jag tycka.

Däremot så är ju tavegyl ofta sövande och då upplevs ju klådan mindre.
  • Prince or Princess

Kavat: nej jag gjorde gröten på vatten (o neocate). Dietisten tycker hon fick för mycket ris och vi skulle inte anv risdrycken till gröt/välling. Kan bara absolut inte fatta vad hon reagerat på. Får väl ta och testa dem en och en. Tror gröten har funkat förut, men är osäker nu. Är det någon annan som reagerat på rapsolja här?

• mithrandil

Hu.. känns som om man bara sitter och håller andan och väntar på att näl ska höra av sig.
    Undra hur lång tid det kan ta innan de läst igenom egenremisserna och så? Tror ni de hör av sig oavsett om man får tid eller inte? 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Mithrandil : vad jag fattade det som är att det är väldigt vanligt att få tid men inte alltid man får det man vill ha, som i erat fall ett lapptest :(
    Jag skickade också iväg en egenremiss och fick komma dit. Dessvärre satte min "ibs" mage igång så gubben fick åka. Och därmed fick vi inget lapptest på Bella *morr*
    Men nu försöker Bellas läkare få en remiss till gbg och då ska jag verkligen propsa på ett lapptest!!

• t0va
    Blå Flygare skrev 2011-11-14 12:28:20 följande:
    Lufta och inotyol för såret. Man får ta regält med salva för det vill liksom glida av när det är sår. Om det skaver mellan lår och skrev så lägg en liten bit tyg eller en kompress emellan. Kanske inte funkar på så stora barn? Lufta är det enda som det blir bättre av, inotyol hjälper ara så det inte blir så mycket värre när man inte luftar är min erfarenhet. Så var lite vågad!
    Tackar, körde med massa salva på dagen och sen när vi kom hem fick han gå i bara kallingar, blev en olycka efter 1 minut men sen hjälpte han mig serva vagnen och höll sig på hallgolvet så då gick det bra, fast när vi skulle laga mat och jag lyfte upp honom så blev jag pissevåt, bokstavligen... då tyckte pappan att vi skulle ta på blöja, fast jag sa att han nog hade kissat klar nu. 

Så han var torr nästan en timme medans han åt, sen hann jag inte att sätta honom på pottan men vi var i alla fall i badrummet. Tur att vi har många kalsonger. Det såg lite bättre ut nu, så vi får fortsätta lufta imorgon när pappan inte är hemma. Han är lite hispig ;)

Men Theo hittade en skorpa ikväll och satt och mumsade, han kan inte ha ätit länge men några tuggor såg det ut som han fick i sig, han blev röd som ett stopplyse direkt och lite kinkig så vi gav alvedon nu innan han somnade. Förhoppningsvis får han sova inatt, annars vaknar han oftast mellan 22 och midnatt och är otröstlig.

Var tur att det "bara" är vete i som han inte tål. Han som var lite kinkig redan innan.