• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

jag trodde ju att hon reagerade på potatis till lunch, men fick mat utan potatis till middag samma dag och reagerade igen. Enda gemensamma nämnaren var rapsolja (icas) och kaprifolentrecote (naturbeteskött) hon fick samma kött dagen efter och reagerade (kanske?), fast absolut inte så mycket som hon gjorde dan innan. idag har hon tex ätit naturbetes-nötfärs (äter det nästan varje dag) och det har hon inte (tror jag) reagerat på förut. (och inte hittills idag)

vilket är mest troligt, köttet eller oljan? 

• Prince or Princess

och hon har ätit potatis både igår och idag, utan större reaktion vad vi har sett

eller räknas det som reaktion om hon bara kliar minimalt, typ ett rafs eller två på kinden och det då blir lite rött och sen lägger sig? 

• Sephyria
    Tibell skrev 2011-11-15 11:23:39 följande:
    Bella är verkligen ingen kräkbarn och aldrig varit. Men när hon får i sig ärtor, för mycket vete ( typ 2x2 cm stor bit smörgås ) samt katrinplommon fontänkräks hon :/
    Det är helt galet och magen krampar och tillslut kommer bara galla upp. Och sen är hon helt som vanligt ( eller ja eksem och utslag brukar komma med )

Sådär har min son blivit 2 gånger. Båda gångerna efter att jag gett honom sinlac. Det tog ett bra tag innan jag kopplade ihop det med gröten eftersom jag ju trodde att  han inte kunde spy av sinlac som ju va en "allergigröt". Men tack vare denna tråden fick ja ju reda på om fruktkärnmjölet

Hur som helst, jag trodde helt enkelt att lillkillen åkt på magsjukan, men tyckte samtidigt att det va lite konstigt för i andra änden var han hård. 
  • Allrona
    mithrandil skrev 2011-11-15 11:41:10 följande:
    JA!!! Konsulenten från NÄL ringde nu på morgonen. Båda barnen har fått tid för prick och lapptest på MÅNDAG!! :D 
    Vad härligt!
  • Allrona
    Prince or Princess skrev 2011-11-15 12:59:59 följande:
    och hon har ätit potatis både igår och idag, utan större reaktion vad vi har sett

eller räknas det som reaktion om hon bara kliar minimalt, typ ett rafs eller två på kinden och det då blir lite rött och sen lägger sig? 
    Testa använda kokosfett istället. Finns smaklöst att köpa på hälsokosten som funkar bra att steka i eller för att fetta upp maten. Cocosa heter det, kostar ca 100:- för en burk. Det i silverpaket i mataffären ska man inte köpa då det är härdat fett och inte bra att äta dagligen.

Hittar en artikel om forskning på raps och allergier http://www.ot.fi/story.aspx?storyID=25394
  • Prince or Princess
    Allrona skrev 2011-11-15 13:27:24 följande:
    Testa använda kokosfett istället. Finns smaklöst att köpa på hälsokosten som funkar bra att steka i eller för att fetta upp maten. Cocosa heter det, kostar ca 100:- för en burk. Det i silverpaket i mataffären ska man inte köpa då det är härdat fett och inte bra att äta dagligen.

Hittar en artikel om forskning på raps och allergier www.ot.fi/story.aspx?storyID=25394
    detta var ju intressant! då kan det alltså varit rapsoljan då! men nu tror jag att jag avvaktar tills (om) eksemet lagt sig helt, så ska jag testa kokosfett. men är det okej att använda dagligen då? hur är det med olivolja? är det vanligt att man reagerar på det?

då är det ju inte konstigt om hon regarerar på carlshamns margariner vilket vi tyckt att det verkar som hon gör, de innehåller ju rapsolja har jag för mig.

hmm.. förresten...eftersom hon nu kanske reagerat på d-dropparna med kokosolja i blir jag lite tveksam till att testa kokosfett iallafall.. 
  • mithrandil

Alrro: Ja! Verkligen. Så länge vi har väntat och kämpat för att få göra vilka prover som helst och så fick vi tid redan om en vecka. Är så lycklig idag. :)

Hur tillförlitligt är ett lapptest?

• Allrona
    Prince or Princess skrev 2011-11-15 13:47:45 följande:
    detta var ju intressant! då kan det alltså varit rapsoljan då! men nu tror jag att jag avvaktar tills (om) eksemet lagt sig helt, så ska jag testa kokosfett. men är det okej att använda dagligen då? hur är det med olivolja? är det vanligt att man reagerar på det?

då är det ju inte konstigt om hon regarerar på carlshamns margariner vilket vi tyckt att det verkar som hon gör, de innehåller ju rapsolja har jag för mig.

hmm.. förresten...eftersom hon nu kanske reagerat på d-dropparna med kokosolja i blir jag lite tveksam till att testa kokosfett iallafall.. 
    Bra kokosfett (alltså inte det i silverpaket i matbutiken) är helt ok att använda dagligen. Det finns mycket forskning på kokosfett och många vittnar om stora hälsovinster av kokosfett. Äter själv minst 1 msk om dagen Här kan du läsa mer http://www.paulun.se/page5504412.aspx

Olivolja tror jag är mycket ovanligt att man reagerar på men däremot sätter det ju smak på maten. Kokosfett finns i smakfri variant och då smakar den verkligen ingenting och luktar heller inte kokos.

Det behöver inte vara kokosoljan han reagerar på. Här finns en tråd om andra som har reagerat på d-droppar www.familjeliv.se/Forum-3-318/m54159709.html.
  • Bobbosmamma

Prince: Såna söta kinder :) Det kan inget eksem i världen rå på :) Eksemen liknar min flickas. Det kommer o går på henne, är aldrig hetlt borta. Men hon har aldrig besvärats av det... 

Ja, vi har Neocate Advance. Har ni active eller? Den är ju inte fullnutrition, mer tänkt som komplement till vanlig mat (vi hade den först). Har för mig att det stod på förpackningen att den max får ersätta 2 mål mat per dag. Om man använder mer än så ska man ha Advance istället. Min dotter äter kanske 80% Neo och 20% mat (hon har refluxsjukdom oxå och har aldrig varit jätteförtjust i "fast föda"). Och jag känner mig helt trygg med Advance (och jag är nojjig:)) Tycker det låter knasigt måste jag säga av dietisten att vara så rädd för att köra helt på Neocate (Advance då) i några veckor, för att få ett "noll-läge". Som du skriver, är det bättre att må dåligt av sina allergier? 

För oss är den vår läkare som skriver utan Neocaten... 

• Allrona
    Allrona skrev 2011-11-15 14:13:18 följande:
    Bra kokosfett (alltså inte det i silverpaket i matbutiken) är helt ok att använda dagligen. Det finns mycket forskning på kokosfett och många vittnar om stora hälsovinster av kokosfett. Äter själv minst 1 msk om dagen Här kan du läsa mer www.paulun.se/page5504412.aspx
    Fick dock se att det står i artikeln av det billiga kokosfettet i affären funkar bra. Artikeln är troligtvis skriven innan de började härda det fettet som finns i silverpaketet. Jag har för mig att jag läst att de började med det bara för typ ett år sedan.