• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2011-11-15 08:38:48 följande:
    Är det vanligt att man fontän-kräks om man tex ätit för mycket när man är ett år??
    Nej, skulle jag svara på det.

Jag hörde att fontänkräkningar kan vara att de fått i sig något, eller tja, det var bvc kriterier för att vara allergisk. Vet inte hur många gånger jag fått frågorna om barnen när jag frågat om de verkligen inte kan vara allergiska, "Fontänkräks de?"

Nu har ju mina kräkts mängder, men egentligen inga fontäner och är allergiska ändå, men men...
  • Prince or Princess

För nu fick hon d-droppar (dunmedics utan e320) och neocaten. Dropparna har hon fått flera ggr nu och neocaten äter hon ju hela tiden. Kan det vara magsjuka då? Hon hostade jättemycket precis innan, men förut har det bara kommit lite om hon hostat SÅ mycket att hon kräks. Men nu var det först lite, sen ganska mycket till och så en fontän efter?! (ganska mycket då med)

• Prince or Princess

Skall tilläggas att hon mycket sällan kräks

• Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-11-15 09:58:39 följande:
    För nu fick hon d-droppar (dunmedics utan e320) och neocaten. Dropparna har hon fått flera ggr nu och neocaten äter hon ju hela tiden. Kan det vara magsjuka då? Hon hostade jättemycket precis innan, men förut har det bara kommit lite om hon hostat SÅ mycket att hon kräks. Men nu var det först lite, sen ganska mycket till och så en fontän efter?! (ganska mycket då med)
    Testa utan d-dropparna vill nog jag säga om hon kräks.

Dottern kunde när hon var liten inte tåla nån av de d-droppar (eller AD-som det var då först) som fanns att få tag på här i Sverige. Hon kräktes aldrig men efter att ha fått (ad)/d-droppar kunde hon som ett par veckor-några månader gammal kräkas ner i princip varenda mm av en 180cm dubbelsäng inkl underlakan, täcken, kuddar etc sådär 3-4 gånger på en natt. Typ som hämtat ur exorsisten eller något. Du kan tänka dig tvättberget innan jag såg sambandet och det blev samma resultat varje gång vi testade med olika märken på d-droppar.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Tibell

Bella är verkligen ingen kräkbarn och aldrig varit. Men när hon får i sig ärtor, för mycket vete ( typ 2x2 cm stor bit smörgås ) samt katrinplommon fontänkräks hon :/
    Det är helt galet och magen krampar och tillslut kommer bara galla upp. Och sen är hon helt som vanligt ( eller ja eksem och utslag brukar komma med )

• mithrandil

JA!!! Konsulenten från NÄL ringde nu på morgonen. Båda barnen har fått tid för prick och lapptest på MÅNDAG!! :D 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Tibell

Hur ser planen ut om det skulle visa negativt på något av dem ? Ska ni provocera då?
    Stor kram och grattis igen :)

• mithrandil

Tack!! :) Så glad idag. :)

vet inte hur planen ser ut. Visar det inte på några allergier så misstänker jag att vi sakta men säkert kommer återinföra allting igen. förutom mjölk då eftersom jag vet att ingen av barnen klarar mjölk och ägg väntar vi med.
    Det stämde som kavat sa, de kan ej testa ägg på lapptest så det blir bara pricktest på ägg. 

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Prince or Princess
    Miralicia skrev 2011-11-15 11:16:19 följande:
    Testa utan d-dropparna vill nog jag säga om hon kräks.

Dottern kunde när hon var liten inte tåla nån av de d-droppar (eller AD-som det var då först) som fanns att få tag på här i Sverige. Hon kräktes aldrig men efter att ha fått (ad)/d-droppar kunde hon som ett par veckor-några månader gammal kräkas ner i princip varenda mm av en 180cm dubbelsäng inkl underlakan, täcken, kuddar etc sådär 3-4 gånger på en natt. Typ som hämtat ur exorsisten eller något. Du kan tänka dig tvättberget innan jag såg sambandet och det blev samma resultat varje gång vi testade med olika märken på d-droppar.
    oj då! av några små droppar, det är ju helt galet egentligen. Kan det vara för att det är rester av proteiner kvar i oljorna då? för i dessa är det samma oljor som i neocaten (palm- och kokos-)
    Men då ska jag testa igen utan dem då. men vad ska jag prova istället? var får jag tag på andra? eller ska jag testa de "vanliga"?

nu har jag äntligen lyckats ta kort på eksemet (som idag är väldigt fint) men det vill som sagt aldrig läkas helt.