• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia

Prince or Princess: tror inte att det är själva oljan som är som hjälpmedel i dropparna som är det som de reagerar på, utan att det är själva vitaminerna och något i framställningen av dem som de reagerar på.
    D-vitamin kan ju t.ex framställas från soja och soja som använts för framställning av d-vitamin är undantaget från kravet på ursprungsmärkning på likande sätt som man inte behöver ange att glukossirap är framställd av vete.

Sen vet jag/har hört att det finns en del som inte klarar av Carlshamns mjölkfria margarin. Det misstänks då snarast ha att göra med den cammelinaolja som Carlshamns margariner innehåller, men som inte finns med i de andra mjölkfria margarinerna. Dottern hade en period när hon var över året men under två där hon inte klarade något av de mjölkfria margarinerna utan att få utslag, men det gick över så småningom.

Rapsolja och solrosolja "ska" vara de snällaste oljorna - därav att man använder dem i samband med baskost och inte olivolja.
    Nu har jag inte så att jag hittat några belägg för det, och har svårt att få ihop med släktskap etc men har hört berättelser från mer än en nötallergiker som säger att de tex inte klarar av att smörja sig med olivolja utan att få utslag.

Sen när det handlar om oljor så är det många gånger skillnad på om det är varmpressad eller kallpressad olja. I ren olja som sådan så ska det inte förkomma några proteinrester, men om oljan är kallpressad så kan det komma med en hel del proteinrester jämfört med vid varmpressning då det är enklare att "rena" oljan från proteinrester.

Lite olika lösryckta delar.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Prince or Princess

Alrro: Okej då kan vi ha det som alt med kokosfett när vi fått lite mer ordning på saker här :D

• Kavat

Fortsätter om d-dropparna.

Jag mailade Dunmedic eftersom jag hade misstankar om att liten inte klarade dem helt (hans knottror i ansiktet) och fick nedanstående svaret från dem. Mellan fick Matas (danska) d-droppar som funkade bra och de var på kokosolja och d-vitamin, men det var innan de gjorde om AD-droppar till D-droppar i Sverige. Vanliga d-droppar funkade inte på honom och heller inte på liten.
    Läste på Carlshamns margariner och insåg att det är samma sorts oljor som i d-dropparna och smör älskar han, så då gör knappast några d-droppar skillnad. Men om det då är d-vitaminet i sig själv som kan orsaka reaktioner?

Har läst att d-droppar är viktigare för allergiska än för andra? Sant? I så fall känns ju ännu sämre att inte ge d-vitamin.

www.ddroppar.se

Mailsvar: Innehållet i D-vitamin olja.
     Dunmedic är vegetabilisk olja och kolekalciferol (Vitamin D3) Inga andra tillsatser förekommer. Den vegetabiliska oljan består av en blandning mellan kokonötssolja (Cocos nucifera) och palmkärnolja (Elaeis guineensis).
     Denna olja är mer stabil än tex solrosolja varför man inte behöver tillsätta något antioxidationsmedel som tex E320 (BHA) för att säkerställa 24 mån hållbarhet.

Vår vegetabiliska olja är välbeprövad och finns i flera läkemedel som tex; • Lipoplus®, Braun • Nutriflex® Lipid Peri, Braun • Nutriflex® Lipid Plus, Braun • Nutriflex® Lipid Special, Braun • SmofKabiven Elektrolytfri, Fresenius Kabi • SmofKabiven Perifer, Fresenius Kabi • SmofKabiven, Fresenius Kabi • SMOFlipid, Fresenius Kabi • Vasolipid®, Braun Dessa produkter är avsedda för klinisk nutrition. • Utöver detta används denna olja i modersmjölksersättningar för pre-matura barn.

• Prince or Princess

Bobbosmamma: :) tack haha. Kinderna är släktdrag.. Vi har lcp eller vad den kan heta, hon har ju inte fyllt ett ännu. Står "lämpar sig som enda näringskälla" och "avsedd för barn 0-1 år" så den räcker väl än så länge att ha bara, men inte länge till (fyller i slutet på nov). Men då ska vi försöka få advance när det är dags för nästa uttag. Vår läkare var lite krånglig och vi var tvungna att prova nästan hela sortimentet av de mjölkbaserade ersättningarna, men ingen funkade ju insåg hon med..

• Kavat

Vi använder Zetas vanliga rapsolja som är uppvärmd och minst risk för proteinrester. Funkar här i alla fall.

Det finns majsolja också, borde ju vara rätt lågallergen i alla fall.

• Prince or Princess

Miralicia och kavat: vad ska jag göra då? Vad ska jag ge henne? Testa matas d-droppar? Är det a-vitamin i dem? Hur får jag tag i dem? I den flytande mjölkfria finns inte camelina-olja vad jag kunde se. Kan det vara så att det kliade för att rapsoljan kom på eksemet? Och inte för att hon inte tål oljan?

• mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-11-15 16:09:37 följande:
    Miralicia och kavat: vad ska jag göra då? Vad ska jag ge henne? Testa matas d-droppar? Är det a-vitamin i dem? Hur får jag tag i dem? I den flytande mjölkfria finns inte camelina-olja vad jag kunde se. Kan det vara så att det kliade för att rapsoljan kom på eksemet? Och inte för att hon inte tål oljan?
    Eftersom (om jag förstått rätt?) hon enbart äter neocate, nötkött, potatis och ris + rapsolja skulle jag faktiskt ta bort allt förutom neocaten tills att eksemen är helt bra. Sen börja återinföra det ena efter det andra igen. Blir ju så mycket enklare att se vad som är vad. (Vet att du inte frågade om min åsikt, men jag var tvungen att lägga mig ändå. :))

Sen skulle jag faktiskt försöka börja med att försöka införa d-dropparna. Funkar de så är det ju bra om man kan tillsätta d-vitamin. Kom ihåg att fortsätta med varje enskild produkt i 7dagar innan du går på nästa grej.

Fram tills 1års ålder så ska man kunna använda neocate som enda näringskälla. (enligt vår dietist)
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Prince or Princess

Mithrandil: jag är jätteglad för alla åsikter!! :) vi har gjort som du skrev, men var så stressade över att dietisten tjatade o ringde och höll på så vi började ge lite olika mat. Jättedumt tycker jag nu. Men det har känts så jobbigt när man inte fått stöd från dietisten. Är så rädd att hon vägrar skriva ut mer neocate eller nåt.. Och lilla tjejen var HELT överlycklig när hon fick äta fast mat igen, så det känns jätteelakt att "utsätta" henne för det igen. Men vi måste ju få bort eksemet och få ordning på detta, det inser jag med. Puh vad det känns tungt. Hur länge ska vi ge bara neocate då?

• mithrandil
    Prince or Princess skrev 2011-11-15 20:58:24 följande:
    Mithrandil: jag är jätteglad för alla åsikter!! :) vi har gjort som du skrev, men var så stressade över att dietisten tjatade o ringde och höll på så vi började ge lite olika mat. Jättedumt tycker jag nu. Men det har känts så jobbigt när man inte fått stöd från dietisten. Är så rädd att hon vägrar skriva ut mer neocate eller nåt.. Och lilla tjejen var HELT överlycklig när hon fick äta fast mat igen, så det känns jätteelakt att "utsätta" henne för det igen. Men vi måste ju få bort eksemet och få ordning på detta, det inser jag med. Puh vad det känns tungt. Hur länge ska vi ge bara neocate då?
    Ifall du behöver Neocate för att kunna köra enbart det under ett par veckor eller så så är det bara att hojta. vi har mycket mer än vi behöver. vi har neocate LCP, du skulle kunna få så att ni klarar er under testperioden så behöver er dietist inte ens veta. :)

Jag förstår helt hur du menar. Jag klarade inte av att ta det steget när det gällde min dotter. Lät henne fortsätta äta för att jag kände mig jätteelak att hon bara fick välling. Dessutom kändes det som om jag gjorde henne mindre än hon var. Men med facit i handen skulle jag ha valt den vägen. Nu står vi här, 9månader senare och ungen är fortfarande inte helt bra.

vet ju inte hur lång tid det krävs för er. Men jag skulle gissa på ca 2 veckor.
    De säger ju att det brukar ta ungefär 2 veckor för resterna att försvinna ur kroppen.
    Sen behöver ni ju ytterligare 5 veckor när ni introducerar det ni tagit bort. 

Men om du börjar med att introducera något matigt som första ingrediens så kan hon ju iaf gnaga på lite kött eller potatis tills ni är uppe i samma lista ni har nu. :) 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23