• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Rulltrappa
    mithrandil skrev 2011-11-15 22:47:44 följande:
    Visar det något ska jag skjuta upp det i röven på sköterskan i KBA. ;) 
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-11-15 22:47:44 följande:
    Hjärta

Ja äntligen var det vår tur att någon tog oss på allvar. :)
    Alla månaders slit har lönat sig. :D

Visar det något ska jag skjuta upp det i röven på sköterskan i KBA. ;) 
    Haha. Ja, du det tycker jag faktiskt att du ska göra. Visa dem alltså. Glöm inte att fota dem. Jag fotade med plåster så jag fick en bild på hur de satt. Sen fotade jag precis när jag tagit av. Jag fotade kopparna för att se hur det låg i kopparna och hur mycket det var i (kba fyllde inte...) och jag fotade efter 24 timmar för att ha kvar. Eftersom jag såg klara reaktioner på många saker som de inte bedömde var reaktioner i Kba (en tydlig blåsa i en nästan tom kopp och stor reaktion på kanten och utanför kanten var inte reaktion enligt dem. Den tomma koppen var ju tom och ingen reaktion alls av så...) Jag kunde ju gå tillbaks och kolla hur kopparna suttit och var "gröten" legat i mot så för mig var det tydligt), så var det toppen att ha att kolla upp med i efterhand!

Nu händer det förmodligen inte på näl. Hört väldigt gott om dem, men för att kunna kolla tillbaks på.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-11-16 13:23:23 följande:
    Haha. Ja, du det tycker jag faktiskt att du ska göra. Visa dem alltså. Glöm inte att fota dem. Jag fotade med plåster så jag fick en bild på hur de satt. Sen fotade jag precis när jag tagit av. Jag fotade kopparna för att se hur det låg i kopparna och hur mycket det var i (kba fyllde inte...) och jag fotade efter 24 timmar för att ha kvar. Eftersom jag såg klara reaktioner på många saker som de inte bedömde var reaktioner i Kba (en tydlig blåsa i en nästan tom kopp och stor reaktion på kanten och utanför kanten var inte reaktion enligt dem. Den tomma koppen var ju tom och ingen reaktion alls av så...) Jag kunde ju gå tillbaks och kolla hur kopparna suttit och var "gröten" legat i mot så för mig var det tydligt), så var det toppen att ha att kolla upp med i efterhand!

Nu händer det förmodligen inte på näl. Hört väldigt gott om dem, men för att kunna kolla tillbaks på.
    Inte fota personalen alltså utan barnens ryggar med plåster!
  • Prince or Princess

Kavat: här är det nog inte luftburet ägg som är orsak iaf, jag åt ägg imorse och ingen reaktion idag. De här ofärgade knottrorna har hon oxå, kom tillbaka samtidigt som hon reagerade när hon åt rapsoljan. Fast de sitter bara i pannan just nu, upp mot hårfästet. Verkar inte besvära henne alls dock, men de är på väg bort nu. Har funderat på om det är från våra pussar, men vi gör inget annorlunda nu och de är ändå på väg bort, så det är nog nåt hon ätit. Och eksemet är ännu finare idag än igår! Har dock kliat i natt, men jag gav svart vinbärsgele i ett svagt ögonblick igår em :S Skall inte upprepas.. Idag har hon bara fått kött hittills (o neocate). När din pojke reagerar på luftburet/kontakt på huden, hur lång tid tar det då till reaktion? Tänkte eftersom vi varit på babyrytmik idag, och om hon reagerar sen i em tex, kan det vara för att hon fått i sig nån smula där? När vi var på öf med vår stora dotter när hon var bebis och hon hade nån leksak i munnen så reagerade hon så gott som omgående och blev röd på kinden där eksemet tidigare varit. Kan det dröja länge?

• t0va

Ännu en fiskdag på förskolan och Theo är knallröd på kinderna, ska fråga imorgon vad det var för sorts fisk. Han somnade en stund på promenaden så när vi kom hem och han skulle sova middag vägrade han men drack enorma mängder välling. Som tur är så späder vi ut det för han drack 4st 2dl flaskor på 1 timme. 

Får se hur det går ikväll, känns så fel att inte få testa för fisk eller veta hur vi ska gå vidare om vi ska testa ägg eller något annat. Vi ska få tid till nytt pricktest men de visste inte när och undertiden så görs inte ett skit de verkar anse att vi ska avvakta villket är ok för min del men just fisk som inte testades för vill jag gärna göra tester på.

Någon som vet om man kan baka något som ser ut som pepparkakor men är utan allt? Börjar bli dax att fundera på den biten också till jul, jag har hittat "barnkex" i affären som han tål. Var helt underbart nu när vi köpte och har testat. De smakar helt ok också och ser ut som små kex som alla andra barn äter.  

• LadyM

Hej!

Burger kings hamburgare är de "lugna"? Har frågat så att de inte innehåller ägg eller mjölk, och nåt annat allergivanligt är det väl inte i? Har ni koll? Är så nojjig nu efter ambulansturen, särskilt om det är "köbemat".... Men imorrn behöver vi käka nåt ute på stan och har inget bra att ta med...

• LadyM
    LadyM skrev 2011-11-16 16:58:56 följande:
    Hej!

Burger kings hamburgare är de "lugna"? Har frågat så att de inte innehåller ägg eller mjölk, och nåt annat allergivanligt är det väl inte i? Har ni koll? Är så nojjig nu efter ambulansturen, särskilt om det är "köbemat".... Men imorrn behöver vi käka nåt ute på stan och har inget bra att ta med...

Asså neutrala då! Så ni inte tror jag menar Whopper. . . .  
  • Kavat
    t0va skrev 2011-11-16 16:19:19 följande:
    Ännu en fiskdag på förskolan och Theo är knallröd på kinderna, ska fråga imorgon vad det var för sorts fisk. Han somnade en stund på promenaden så när vi kom hem och han skulle sova middag vägrade han men drack enorma mängder välling. Som tur är så späder vi ut det för han drack 4st 2dl flaskor på 1 timme. 

Får se hur det går ikväll, känns så fel att inte få testa för fisk eller veta hur vi ska gå vidare om vi ska testa ägg eller något annat. Vi ska få tid till nytt pricktest men de visste inte när och undertiden så görs inte ett skit de verkar anse att vi ska avvakta villket är ok för min del men just fisk som inte testades för vill jag gärna göra tester på.

Någon som vet om man kan baka något som ser ut som pepparkakor men är utan allt? Börjar bli dax att fundera på den biten också till jul, jag har hittat "barnkex" i affären som han tål. Var helt underbart nu när vi köpte och har testat. De smakar helt ok också och ser ut som små kex som alla andra barn äter.  
    Kolla min blogg också. Jag tycker bovete alternativt rismjöl har en bra funktion i småkakor över lag. Vet att inte Miralicia gillar bovete, men jag tycker det ger den där krispigheten som jag gillar.
  • Plutteli

Woho, nu är jag glad för min egen skull, ska äntligen få försöka utröna vad jag är allergisk emot. Etapp ett: Blodprov är avklarat, om två veckor ska vi utvärdera hur kortisonkräm funkar för att hålla utslagen i shack samt ordna med pricktest! Det tar sig :D