• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Kavat skrev 2011-11-16 17:15:56 följande:
    Kolla min blogg också. Jag tycker bovete alternativt rismjöl har en bra funktion i småkakor över lag. Vet att inte Miralicia gillar bovete, men jag tycker det ger den där krispigheten som jag gillar.
    Ska göra det, Theo älskar bovete så vi får testa oss fram. :) 

Bestämde mig för att köra köttfärslimpa ikväll istället för köttfärssås, och när jag fixat till en liten åt Theo och skulle ställa in i ugnen tror ni inte ungen somnar. Här anstränger man sig för att göra mat så han får samma som vi så somnar han. Ingen ordning alls, så han får ta sin limpa imorgon.

Funderade på det här med kontamination, om vi gör köttfärsslimpa och har i veteströbröd och mjölk kan det spridas i ugnen över till hans om vi har inne de bägge samtidigt? Tänkte provsmaka hans och se om det går bra med rismjölk i våran med. Skulle underlätta endel.  
  • Kavat
    t0va skrev 2011-11-16 18:11:52 följande:
    Ska göra det, Theo älskar bovete så vi får testa oss fram. :) 

Bestämde mig för att köra köttfärslimpa ikväll istället för köttfärssås, och när jag fixat till en liten åt Theo och skulle ställa in i ugnen tror ni inte ungen somnar. Här anstränger man sig för att göra mat så han får samma som vi så somnar han. Ingen ordning alls, så han får ta sin limpa imorgon.

Funderade på det här med kontamination, om vi gör köttfärsslimpa och har i veteströbröd och mjölk kan det spridas i ugnen över till hans om vi har inne de bägge samtidigt? Tänkte provsmaka hans och se om det går bra med rismjölk i våran med. Skulle underlätta endel.  
    Köttfärslimpa! Åh, vad gott, det har jag inte ätit på flera år tror jag. Det måste vi göra någon dag. Tack för tipset. Jag tror inte jag har mjölk eller ströbröd i. Jag brukar ta fiber husk och po-fiber för att den ska hålla ihop och lite olja och lite vatten. Ibland harde jag inlagd gurka i och syltlök och lingon mmm, nu vattnas det i munnen!

Jag skulle eg. säga att det funkar om han inte reagerar luftburet. Men då borde han ju reagera på när du häller i det i formen när det dammar (ströbrödet alltså) mer!?
  • Kavat
    Plutteli skrev 2011-11-16 17:38:39 följande:
    Woho, nu är jag glad för min egen skull, ska äntligen få försöka utröna vad jag är allergisk emot. Etapp ett: Blodprov är avklarat, om två veckor ska vi utvärdera hur kortisonkräm funkar för att hålla utslagen i shack samt ordna med pricktest! Det tar sig :D
    Härligt!
    Angående kortison, protopic är outstanding! Svindyr, men går bara att köpa på recept och är inget kortison i men funkar lika bra som klass3 kortison. Dock får man inte vara i sol (men det ska man väl inte med kortison heller) pga ökad cancerrisk.
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-11-16 17:15:56 följande:
    Kolla min blogg också. Jag tycker bovete alternativt rismjöl har en bra funktion i småkakor över lag. Vet att inte Miralicia gillar bovete, men jag tycker det ger den där krispigheten som jag gillar.
    I lagom mängd funkar det med bovete också, men får jag välja mellan bröd på enbart bovetemjöl eller en blandning av tex teff och lite annat så väljer jag nog lite hellre blandningen.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-11-16 19:03:26 följande:
    I lagom mängd funkar det med bovete också, men får jag välja mellan bröd på enbart bovetemjöl eller en blandning av tex teff och lite annat så väljer jag nog lite hellre blandningen.
    Men det gör jag med.
  • t0va
    Kavat skrev 2011-11-16 18:52:50 följande:
    Köttfärslimpa! Åh, vad gott, det har jag inte ätit på flera år tror jag. Det måste vi göra någon dag. Tack för tipset. Jag tror inte jag har mjölk eller ströbröd i. Jag brukar ta fiber husk och po-fiber för att den ska hålla ihop och lite olja och lite vatten. Ibland harde jag inlagd gurka i och syltlök och lingon mmm, nu vattnas det i munnen!

Jag skulle eg. säga att det funkar om han inte reagerar luftburet. Men då borde han ju reagera på när du häller i det i formen när det dammar (ströbrödet alltså) mer!?
    ja pofiber stod det på hemsidan att man kunde ha i om man kör glutenfritt. :) 

Tror fisken spökar... theo sov nästan en timme sen vaknade han och gallskrek, inget funkade varken jag eller pappan dög, så det blev alvedon. Kände igen skriket från mjölktiden. Efter 30min så lugnade han ner sig och nu sitter han och äter köttfärslimpa och potatis. Gissar att det var torsk han fick idag, ska fråga imorgon på förskolan och sen ringa allergi så får de ta och testa och skriva intyg, även om vi inte behöver så känns det bra om vi kan ha nu när det är ännu mer jag inte tror han kan äta.  
  • Prince or Princess

Naturligtvis fick lillan alldeles röda kinder förut.. Precis innan hade jag ätit en smörgås och efter det pussade jag henne.. Är det troligast att det var pussen eller tror ni det berodde på att hon fått nåt i sig när hon träffade andra bebisar tidigare på dagen? Ska man sluta pussas?? Vägrar.. Räcker det om man tvättar sig med vatten runt munnen? Vad svårt det är med en trotsig tre-åring som äter "allt" och gärna går från bordet med kladdiga händer (varför använda bestick när man har händer liksom..) utan att tvätta sig fast man säger till sjutton gånger.. (fast idag fick lillasyster röda kinderna när storasyster inte var hemma, så idag var det nåt annat som orsakade det)

• mithrandil
    Rulltrappa skrev 2011-11-16 13:16:34 följande:

Kavat: tack för tipset.
    Ska fota för fulla muggar. Får mycket bättre bilder på barnens eksem och allting nu sen jag köpte min iphone. Fångar utslag och allt mycket bättre.

Amanda har också sådana prickar du säger liten har. Alltid, men ibland blossar de upp och blir röda och efter ytterligare ett tag blir de röda prickarna mer som eksem fläckar. Hon har dom framförallt på magen, benen och i ansiktet, men även på axlarna. precis sådana som jag själv har men hennes verkar besvära mer än mina gör.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Blå Flygare
    Plutteli skrev 2011-11-16 17:38:39 följande:
    Woho, nu är jag glad för min egen skull, ska äntligen få försöka utröna vad jag är allergisk emot. Etapp ett: Blodprov är avklarat, om två veckor ska vi utvärdera hur kortisonkräm funkar för att hålla utslagen i shack samt ordna med pricktest! Det tar sig :D
    Tjoho! (på tiden)
  • t0va
    Prince or Princess skrev 2011-11-16 20:28:21 följande:
    Naturligtvis fick lillan alldeles röda kinder förut.. Precis innan hade jag ätit en smörgås och efter det pussade jag henne.. Är det troligast att det var pussen eller tror ni det berodde på att hon fått nåt i sig när hon träffade andra bebisar tidigare på dagen? Ska man sluta pussas?? Vägrar.. Räcker det om man tvättar sig med vatten runt munnen? Vad svårt det är med en trotsig tre-åring som äter "allt" och gärna går från bordet med kladdiga händer (varför använda bestick när man har händer liksom..) utan att tvätta sig fast man säger till sjutton gånger.. (fast idag fick lillasyster röda kinderna när storasyster inte var hemma, så idag var det nåt annat som orsakade det)
    Theo får också röda kinder ibland, nu på föräldra/barngruppen så var han jätteklängig och fick många pussar och kramar, vi åt bla. någon dajmkaka, inte han då men jag och efteråt fick han röda kinder. Men han stoppade även leksaker i munnen och vi märkte att på förra föräldragruppen vi gick i så fick han mer eller mindre alltid röda kinder när han var där, de barnen lekte med leksakerna och stoppade i munnen och tog på varandra. 

Troligen var det havre och vete som orsakade hans röda kinder då. Jag slutade pussa honom en period då vi testade för att se vad som hände, men nu har han fått mjölkpussar också. Ibland går det inte att stoppa honom, är mycket gosande nu.