• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

T0va: usch vad jobbigt, jag klarar inte att inte pussa henne :'( ska se vad som händer imorn om jag pussar. Hon har ju inte haft röda kinder särskilt ofta hittills, men lite mer de senaste dagarna känns det som? Eller har jag bara börjat observera det kanske. Eksemet har varit helt lugnt hela dan iallafall, tack o lov. Får väl se hur natten blir med tanke på kinderna då..

• AAEV

Hej tjejer! Vet inte om ni minns mig, jag hette FrökenLindström innan. Har inte varit här inne på evigheter - men nu när det är dags att ta bort ännu mer ur eleonoras kost så vänder jag mig såklart till er (mina experter) för råd. Eleonora har ju aldrig varit riktigt bra i magen. Hon har alltid diarré eller är stenhård, färgen och lukten är inte heller helt frisk. det luktar apa och är antingen gult, grönt eller väääldigt ljust. Hon har stora problem med gaser och har ofta väldigt väldigt ont i magen. Vi har tom varit inne på akuten nån gång då de trodde att hon hade blindtarmsinflammation.
    Vi har inte analyserat så värst över vad hon ätit när hon får så här ont i magen... Vad tror ni att vi ska börja med att ta bort? Glutentester visar ingenting, så vi tänker antingen vete eller havre... Vad tror ni?
    Just det, hon har inte så mkt utslag, bara ibland runt munnen och då kan det vara riktigt otäcka blåsor som sätter sig... 

Alexander 081026 Eleonora 091123
  • t0va
    Prince or Princess skrev 2011-11-16 21:50:16 följande:
    T0va: usch vad jobbigt, jag klarar inte att inte pussa henne :'( ska se vad som händer imorn om jag pussar. Hon har ju inte haft röda kinder särskilt ofta hittills, men lite mer de senaste dagarna känns det som? Eller har jag bara börjat observera det kanske. Eksemet har varit helt lugnt hela dan iallafall, tack o lov. Får väl se hur natten blir med tanke på kinderna då..
    just nu är nog största problemet att han har en "jag ska mata mamma"-fas, så han ger mig och sen tar han ett bett och även om jag kan låssas äta så när han delar morot med kaninen låssas ju inte kaninen och hon äter pellets med havre och vete. Han fattar inte att han inte ska dela mat med henne. 
  • Prince or Princess

T0va: ja visst är det svårt när de har så mycket egen vilja också! Tur vi inte har kaniner iaf då..

• Prince or Princess

Förresten, JIPPIIIIEEE!!! :) eksemet är suuuperfint nu!!

• Tibell

AAEV : Vilka allergier har hon och vad utesluter ni ur kosten nu ?
    Har ni någon mjölkfri ersättning till henne nu, vilken isåfall ?
    Har ni sett något samband med vad hon äter och när magontet kommer ?

• t0va

Hur gör ni andra med lov på förskola/fritids etc. vi har fått lapp om julledighet och blivit informerade om att ifall det är få barn som är där så kommer de vara på en annan förskola, där är det inte egen kokerska utan centralleverans av mat, vet inte hur det sköts under julledigheten. Sen kommer det inte vara sonens personal utan mest troligen andra. Med tanke på att det under höstlovet var 5-7 barn på hans avdelning så är det nog ännu färre under julen och nyår. De flesta är 15-timmars där, är många föräldralediga och arbetslösa i området. 

Nu skrev vi att han är ledig hela perioden, förhoppningsvis kommer sambon kunna få ledigt så vi kan åka iväg till mina släktingar ett tag men tex. under sommaren eller om jag skulle ha jobb eller AF som ställer en massa krav.

Det funkar inte att lämna honom till helt ny personal och vara orolig för att allergibiten inte funkar, sen att han inte mår bra i nya miljöer och med personal han inte träffat är en annan sak. Tar ni föräldraledigt eller hur löser ni det?

Vi har svärmor som kan ta någon dag bara men sen ligger allt på mig, eftersom vi gick på soc under sonens första år var jag tvungen att ta 7dagar/vecka med föräldradagar så jag har knappt något kvar och pappan har lite kvar men ska han ta sonen måste jag vara hemma med dem.

Jag hoppas på att kunna jobba i sommar men frågan är om vi ska kolla upp möjligheter om allergiförskolan har öppet i sommar så han kanske kan vara där i så fall. Vet att sonens förskola stängde 4 veckor i somras och sen hade 3 avdelningar öppet några veckor men sonens personal var helt lediga. Det är bara 2 som är där hela tiden och sen 3 som går deltid. 

Jag har inte ens tänkt på detta innan, nu tjänar pappan så "mycket" så vi klarar oss även om jag inte drar in något så jag håller hårt i mina sista föräldradagar.  

• trollis 81

Nu i 3 dagar har Kalle fått vanlig Havregrynsgröt som man gör med bara gryn och vatten, ingenting på eller i.

Idag upptäckte jag en torrfläck på ena armen och han e lite skrovlig på kinderna och hakan. Nu kommer då mina tankar på havre allergi?

Vad tror ni?

Han är 5 månader idag och äter annars bara nutramigen eftersom han är komjölksprotein allergiker oxå.

• 2små2stora

William tål inte Althera när han sondades med den bajsade han grönt det luktade skunk och han var ledsen varje gång. Nu får han nutra och magen är mycket bättre.

• t0va
    trollis 81 skrev 2011-11-17 09:22:13 följande:

Nu i 3 dagar har Kalle fått vanlig Havregrynsgröt som man gör med bara gryn och vatten, ingenting på eller i.

Idag upptäckte jag en torrfläck på ena armen och han e lite skrovlig på kinderna och hakan. Nu kommer då mina tankar på havre allergi?

Vad tror ni?

Han är 5 månader idag och äter annars bara nutramigen eftersom han är komjölksprotein allergiker oxå.

skulle kunna vara det. Du kanske kan göra ett uppehåll och se om det går tillbaka för att sen prova att ge igen.