• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va

Inatt fick Theo välling på bovetemjölet från saltå kvarn, gick jättebra och han sov bättre än vad han gör på risvällingen. Hoppas att det kommer funka, för han gillar verkligen bovete. 

• Tibell

AAEV: Om magbesvären kommer dagligen skulle jag absolut tippa på sädesslagen..
    Men som Kavat sa. Uteslut inget innan ni tagit nytt glutenprov och en eventuell biopsi
    Hoppas ni får ordning på hennes mage snart :) lycka till !

• Allrona

Så nu har jag samtalat med läkarna. Vi kommer inte få göra gastro då det mesta tyder på veteallergi. Så nu tar vi bort vete helt och ser om hon blir bra. Vi tycker redan hon är bättre än tidigare, har gått upp lite i vikt, är piggare, har bättre aptit och framförallt är astman mycket bättre. Hon är dunderförkyld nu och ändå bara lite påverkad i andningen men inte värre än hon tidigare varit när hon har varit ganska ok! Vi har kunnat dra ner ordentligt på underhållsmedicinerna och ändå är hon hyffsad trots förkylning!

• Allrona

Kanske ska lägga till att hon har ätit vetefritt hemma men inte på dagis i en månad!

• mithrandil

Allro: underbart! Tänk om det ändå kan vara så enkelt och att hon börjar växa här nu och slipper sin jobbiga astma. Håller alla fingrar jag har! :)

• Tibell

Alrro : UNDERBART !!! Håller tummarna att det fortsätter såhär :)
    Bellas astma blir helkass av vete.. Är glad att veteallergin hittades på henne innan hon ens hunnit äta vete för hur hade hennes astma annars sett ut ? Vill inte ens tänka tanken..

Vi har också märkt stor skillnad på Bella och hennes astma. Hon repar sig mycket snabbare från en dipp nu, nu tar det bara 3 veckor ungefär :) innan tog det månader.. Trots maxdoser av allt!
    Hon blev bättre sen kattens försvann. Och när vi bytte till neocaten...

• Allrona
    mithrandil skrev 2011-11-17 18:12:24 följande:
    Allro: underbart! Tänk om det ändå kan vara så enkelt och att hon börjar växa här nu och slipper sin jobbiga astma. Håller alla fingrar jag har! :)
    Tibell skrev 2011-11-17 18:20:41 följande:
    Alrro : UNDERBART !!! Håller tummarna att det fortsätter såhär :)
    Bellas astma blir helkass av vete.. Är glad att veteallergin hittades på henne innan hon ens hunnit äta vete för hur hade hennes astma annars sett ut ? Vill inte ens tänka tanken..

Vi har också märkt stor skillnad på Bella och hennes astma. Hon repar sig mycket snabbare från en dipp nu, nu tar det bara 3 veckor ungefär :) innan tog det månader.. Trots maxdoser av allt!
    Hon blev bättre sen kattens försvann. Och när vi bytte till neocaten...
    Tack! Jo, jag hoppas verkligen att det fortsätter såhär och att hon börjar växa ordentligt nu. Det vore skönt att få passera 11 kg innan 3-års dagen! Flört
  • Allrona

Behöver hjälp! Sitter och skriver info till dagis om vad hon kan och inte kan äta nu.
    Jag har skrivit att man kan göra gröt på:
    Hirsflingor
    Boveteflingor
    Polenta
    Sagogryn
    Grötris

...och baka bröd på:
    Lailas gula, naturligt glutenfria mjölmix
    Teffmjöl
    Bovetemjöl
    Potatismjöl
    Rismjöl
    Majsmjöl

Har jag missat ngt?

• Allrona
    Allrona skrev 2011-11-17 18:32:25 följande:
    Behöver hjälp! Sitter och skriver info till dagis om vad hon kan och inte kan äta nu.
    Jag har skrivit att man kan göra gröt på:
    Hirsflingor
    Boveteflingor
    Polenta
    Sagogryn
    Grötris

...och baka bröd på:
    Lailas gula, naturligt glutenfria mjölmix
    Teffmjöl
    Bovetemjöl
    Potatismjöl
    Rismjöl
    Majsmjöl

Har jag missat ngt?
    Vi kommer även till stor del undvika de andra sädesslagen också även om hon kommer få havregurt ibland till frukost och vi kommer laga en del mat med oatleys havregrädde, enligt överenskommelse med dietisten. Därför finns inte övriga sädesslag med på listan.