• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-11-17 18:34:26 följande:
    Vi kommer även till stor del undvika de andra sädesslagen också även om hon kommer få havregurt ibland till frukost och vi kommer laga en del mat med oatleys havregrädde, enligt överenskommelse med dietisten. Därför finns inte övriga sädesslag med på listan.
    Är det klokt att använda havregurt och havregrädden?
    Inte för att jag kan bättre än er dietist, men vad jag förstått på kavat är inte havreprodukterna gjorda på ren havre och kan alltså således innehålla vete.

Riskakor är en favorit här hemma och barnen äter det till mellanmål varje dag på dagis. Med arbogas mjölk och glutenfria leverpastej. Oldas risbröd är också en favorit de båda barnen har till mellanmålsmat.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • Allrona

Mithrandil - enligt dietisten har hon flera barn som klarar oatleys produkter och vi ska därför ha kvar dem i alla fall ett tag för att övergången ska bli enklare för oss alla

• Kavat
    Allrona skrev 2011-11-17 19:50:08 följande:
    Mithrandil - enligt dietisten har hon flera barn som klarar oatleys produkter och vi ska därför ha kvar dem i alla fall ett tag för att övergången ska bli enklare för oss alla
    mithrandil skrev 2011-11-17 19:21:55 följande:
    Inte för att jag kan bättre än er dietist, men vad jag förstått på kavat är inte havreprodukterna gjorda på ren havre och kan alltså således innehålla vete.

Riskakor är en favorit här hemma och barnen äter det till mellanmål varje dag på dagis. Med arbogas mjölk och glutenfria leverpastej. Oldas risbröd är också en favorit de båda barnen har till mellanmålsmat.
    Ja, alltså alla de där produkterna är gjorde på havre och mätta på enligt glutensynpunkt. Enligt mätningarna så är de under 20 ppm eller vad det nu är för att få kallas glutenfritt. Jag är ju glutenintolerant, men superkänslig i och med att jag har DH och jag kan inte äta t.ex imat.

Men ni kommer väl märka framöver hur det går. Det är ju helt klart lättare att kunna äta havre, men beroende på hur känslig hon är så finns en risk att hon blir ännu känsligare när ni tar bort. Men som sagt, ha det i bakhuvdet.

Havre får innehålla upp till 2 % andra sädesslag utan att behöva märkas. Bra att känna till.

Men vad skönt att det är bättre!

Kolla utanallt-bloggen, där står superbra om sädesslag! Tror även jag har lite i mina här.
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-11-17 20:36:04 följande:
    mithrandil skrev 2011-11-17 19:21:55 följande:

Ja, alltså alla de där produkterna är gjorde på havre och mätta på enligt glutensynpunkt. Enligt mätningarna så är de under 20 ppm eller vad det nu är för att få kallas glutenfritt. Jag är ju glutenintolerant, men superkänslig i och med att jag har DH och jag kan inte äta t.ex imat.

Men ni kommer väl märka framöver hur det går. Det är ju helt klart lättare att kunna äta havre, men beroende på hur känslig hon är så finns en risk att hon blir ännu känsligare när ni tar bort. Men som sagt, ha det i bakhuvdet.

Havre får innehålla upp till 2 % andra sädesslag utan att behöva märkas. Bra att känna till.

Men vad skönt att det är bättre!

Kolla utanallt-bloggen, där står superbra om sädesslag! Tror även jag har lite i mina här.
    Tillägger det finns ren havre i vissa glutenfria produkter och det finns ren havre att köpa från Semper. Det är garanterat ren och särbehandlad från vete, går inte i samma kvarnar, skördetröskor mm.
  • Allrona

Kkavat - jodå, vi är medvetna om att havre egentligen inte är jättebra att ha kvar men eftersom det blir så mycket enklare gör vi så, i alla fall till en början. Men vi kommer begränsa det till just havregurt och havregrädde nån gång ibland. Havregurten mest för att det är smidigt på dagis när de andra barnen äter yougurt

• Bobbosmamma

Ännu en fråga - skinka...? Hur funkar det..? Kan man ge det? Typ rökt, kokt, såna där som finns som smörgåspålägg? Julskinka..? Det är ju en del tillsatser, e-ämnen, vad jag har sett.. men ja, är det något ssom ni experter ger era barn..? Något särskilt märke?

• Prince or Princess

Bobbosmamma: oldas risbröd är gjort på potatis och ris (innehöll tidigare vetestärkekse, men inte nu). Finns i välsorterade affärer, finns tex på Ica focus. Jag tror tyvärr lillan reagerade på potatis idag igen. Hade nästan inget eksem på em, så fick hon potatis till middag (vill inte äta den, spottar ut nästan genast) och några tim senare började hon klia (måste inte varit det, men kändes så) vad ger du din dotter mer än ris till maten? Eller har du kanske inte hunnit testa? Ang skinka så var ju stora dottern inte känslig mot vete, men det mesta annat och hon klarade de flesta jakobsdals-produkterna. Vet dock inte om det är vete mm i dem