• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Det blev ännu en skitnatt :( när ska det vända ??

Alrro : Tack för tipset :) ska testa tunnbrödet. Fanns det på den sidan med ? Bella avskyr nämligen "vanligt" bröd men just tunnbröd kanske går hem hos lilla fröken kräsen :)

• Allrona

Ja det är med på den sidan. Det står att det ska bakas med grov mjölmix men jag använde lailas gula och det funkade bra, fick dock ta lite mer än receptet.

• Tibell

Ännu en skit natt :( denna natten värre än de andra...
    Kl 2.30 kunde jag gå och lägga mig. Innan dess hade jag fullt upp att trösta lillhönan. Hon pruttar en hel del när hon vaknar så det känns ju som att det är magen som stör henne..
    Kan visserligen även bero på tand kanske, får kika sen.
    Dessutom har hon två envisa eksem under läppen. Började som prickar men har nu flutit samman som två stora. Men det är ändå så lite så det känns som att det inte borde vara nått.
    Det enda nya är att hon får lite majskrokar. Men hon har ätit majs innan utan reaktion. Vi använder tex maizeba majsstärkelse nästan dagligen.
    Sen har vi haft Mildas mjölfria smör istället för carlshamns eftersom den inte fanns inne då. Men den ska väl vara okej ?
    Hoppas verkligen detta var sista natten med strul :(

• Allrona

Plutteli - missade ditt inlägg igår! Tack för länken. Näää två gånger om dagen orkar jag inte mata men ska absolut testa med bovete

• Sephyria

Har en fundering kring det här med allergitest å antikroppar som kanske nån vänlig själ kunde hjälpa mig med

Visst är det så att ett blodprov för t ex
    äggvita ger utslag även om barnet aldrig ätit ägg vare sig rent eller i livsmedel? Har man alltså då antikroppar mot ett ämne innan dess att man utsätts för det? Och kan värdet (eller vad det kallas) på testet påverkas på något sätt? Alltså t ex att det kan visa högre värde på ett allergen som man utsätts för kontinuerligt?

Tycker det här är svårt å krångligt att förstå sig på så vore tacksam om någon ville svara på mina dumma frågor

• Tibell

Det är ju bara detta lilla.. Hon har dock flera röda prickar än bilden ger sken av.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2011-11-19 09:41:11 följande:
    Ännu en skit natt :( denna natten värre än de andra...
    Kl 2.30 kunde jag gå och lägga mig. Innan dess hade jag fullt upp att trösta lillhönan. Hon pruttar en hel del när hon vaknar så det känns ju som att det är magen som stör henne..
    Kan visserligen även bero på tand kanske, får kika sen.
    Dessutom har hon två envisa eksem under läppen. Började som prickar men har nu flutit samman som två stora. Men det är ändå så lite så det känns som att det inte borde vara nått.
    Det enda nya är att hon får lite majskrokar. Men hon har ätit majs innan utan reaktion. Vi använder tex maizeba majsstärkelse nästan dagligen.
    Sen har vi haft Mildas mjölfria smör istället för carlshamns eftersom den inte fanns inne då. Men den ska väl vara okej ?
    Hoppas verkligen detta var sista natten med strul :(
    Använder ni det mörkblå från Carlshamn annars, det med 70 eller om det är 80% fetthalt eller det ljusblå med 40% fetthalt?

Främsta skillnaden mellan Carlshamns mörkblå och deras ljusblå, samt Mildas mjölkfria är väl att det ljusblå och Mildas innehåller konserveringsmedel - E202 kaliumsorbat vilket det mörkblå inte gör. Det har dottern inte klarat av (men har blivvit bättre nu efter ett par år) och jag har för mig inte Kavats barn heller tål det. I dotterns fall så var det främst i form av utslag/eksem runt munnen som det yttrade sig + att hon kissade på sig.

I övrigt så har de ändrat på Mildas så att det inte längre innehåller sojalecitin, så i övrigt så ska den vara ok
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • LokesMammi
    Miralicia skrev 2011-11-19 10:23:47 följande:
     konserveringsmedel - E202 kaliumsorbat
    Vad är det för nånting?
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3