• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-12-06 14:07:51 följande:
    Vad bra, tack! Vad är "resource thicken up"?
    Förtjockningsmedel baserat på modifierad majsstärkelse. Kan blandas i både varmt och kallt
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Allrona skrev 2011-12-06 14:33:03 följande:
    Aha, typ istället för redning i sås?
    Tja, kalla i så fall kanske i första hand som det har användningsmöjligheter till.

Men huvudsakligt/ursprungligt ändamål är snarast för användning till personer med sväljningssvårigheter etc genom att förtjocka mat och dryck så blir den lättare att hantera i munnen och därmed mindre risk för felsväljning, tex efter stroke elelr anra typer av handikapp och sjukdomar.
  • Tessou

Dum fråga kanske... men kan man vara allergisk mot socker.....?

ELIAS 090326
  • Miralicia
    Tessou skrev 2011-12-06 16:47:30 följande:
    Dum fråga kanske... men kan man vara allergisk mot socker.....?
    Inte allergisk i egentlig bemärkelse, däremot så kan man ha problem med att spjälka och ta upp vissa typer av kolhydrater. Brukar kallas för kolhydratmalabsorption. Hinner inte skriva mer om det just nu.
  • Prince or Princess

Miralicia: vet du (eller nån annan här) om man även per automatik tål snabbris om vanligt ris funkar? Så skönt att ha nåt som man inte behöver planera i förtid att laga!

• Miralicia
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 17:44:07 följande:
    Miralicia: vet du (eller nån annan här) om man även per automatik tål snabbris om vanligt ris funkar? Så skönt att ha nåt som man inte behöver planera i förtid att laga!
    Jag kan väl inte garantera något eftersom det är såna individuella skillnader i hur känslig man är, men de flesta som klarar ris klarar väl olika sorter även om det finns de som säger att de bara tål råris men inte vanligt och andra som säger tvärt om. Men det tror jag då snarast, i de flesta fall där en sort funkar och inte en annan, har med andra faktorer än att det just är olika varianter av ris - typ fibrer, fullkorn etc.
    Vildris är däremot inte ris-ris utan en annan form av besläktat gräs.
  • mammatilljames

Nu har vi testat mjölk ett tag, och nu 3e kvällen har sonen fått välling (semper mild havrevälling från 6mån) och det har funkat jättebra. Han har även fått smaka Nestlé's äppelgröt, men det var ingen höjdare. Så nu tål han mjölk och allt går bra. Nu lämnar jag denna tråd ( fast jag inte varit så aktiv här), fast jag kommer kika in lite då och då ändå. Roligt att se hur det går för er, och jag hoppas det kommer gå bra. 

Tack för all hjälp och tips! 

♥James 110510♥
  • 2små2stora
    mammatilljames skrev 2011-12-06 21:18:22 följande:
     Nu har vi testat mjölk ett tag, och nu 3e kvällen har sonen fått välling (semper mild havrevälling från 6mån) och det har funkat jättebra. Han har även fått smaka Nestlé's äppelgröt, men det var ingen höjdare. Så nu tål han mjölk och allt går bra. Nu lämnar jag denna tråd ( fast jag inte varit så aktiv här), fast jag kommer kika in lite då och då ändå. Roligt att se hur det går för er, och jag hoppas det kommer gå bra. 

Tack för all hjälp och tips! 
    Vad härligt att han tål mjölk igen
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~