• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • miracle maker
    mithrandil skrev 2011-12-05 23:50:31 följande:
     Kom fram till att jag själv ska ta med mig tillbehör till mat tills dess att (som mellanmål, pasta och risdryck och liknande) de fått ett intyg. Dietisten sa till mig att det var helt sjukt hur de beter sig och tyckte jag skulle anmäla. Framförallt till diskrimineringsnämnden då det inte finns krav på intyg i varbergs kommun.

Bra att du får ta med dig egen mat till dem iaf... På dotterns förskola hällde de ut ett helt paket oöppnad havregurt som jag tagit med i väntan på läkarintyg på sojaallergi, med hänvisning till att medhavd mat var förbjuden i förskolans lokaler. Samtidigt bad de oss ta med hembakt bröd eftersom köket inte kunde erbjuda ett acceptabelt alternativ. Man blir så trött av alla dessa paragrafryttare inom barnomsorgen som tycks ha allt annat än barnens bästa för ögonen!

Hoppas ni hittar en hållbar lösning, att ni alla får lite lugn och ro och att barnen mår bra snart!
  • Prince or Princess

Kavat: tror tyvärr inte majs funkar här, så ris- el ris/hirs -pasta är de enda vi kan testa. I samråd med pappan här så testar vi kokt hirs idag istället (eksemet har redan lagt sig från havren, så vi kör på med nästa sak här )

• Prince or Princess

Men hon reagerar tydligen på pussar! Fick puss på ena kinden och en kort stund efter blev den röd, men inte den andra :S Puh!

• miracle maker
    Prince or Princess skrev 2011-12-06 10:44:44 följande:
    Finns Risbröd (heter de väl?) också från oldana är på potatis o ris endast! (var tidigare med vetestärkelse, men ska inte va det nu.) Vår minsting klarar inte oldanas risgröt heller, vi funderade på majs? Kavat funderade på mjölk!

Samma här, dottern tål risbröden men inte inte gröten. Här gissade vi på vetekontaminering. Majs tål hon och mjölk får hon inga hudbesvär av.
  • Trasan0606

Min 4 månaders kille misstänker vi är komjölkallergiker så jag har uteslutit all mjölk. Magont är lite bättre, fortfarande svårt att få ut pruttar (kör med minifom och magläge på natten med andningslarm) men har väldigt torr/eksemig hy. Har nu även uteslutit soja sen en vecka tillbaka men funderar på om fisk (äter lax 5 dagar i veckan)kan ge dessa symptom också?

Viktmässigt är han en raket och större än brorsan vid samma ålder och då var han ändå prematur så gluten tror jag inte det är..

Tacksam för alla förslag och inspel. Jättebra tråd förresten!

• 2små2stora
    Trasan0606 skrev 2011-12-06 12:15:58 följande:

Min 4 månaders kille misstänker vi är komjölkallergiker så jag har uteslutit all mjölk. Magont är lite bättre, fortfarande svårt att få ut pruttar (kör med minifom och magläge på natten med andningslarm) men har väldigt torr/eksemig hy. Har nu även uteslutit soja sen en vecka tillbaka men funderar på om fisk (äter lax 5 dagar i veckan)kan ge dessa symptom också?

Viktmässigt är han en raket och större än brorsan vid samma ålder och då var han ändå prematur så gluten tror jag inte det är..

Det tar 1 månad innan mjölk och soja proteinerna gått ur hans kropp. Hur länge har du varit utan mjölk?
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Trasan0606

Utan mjölk typ 6 veckor, soja ca 1 vecka. Kräkningarna är bättre utan mjölk, när jag åt mjölk så kräktes han mycket "magsyra"kräkningar. Nu förekommer de fortfarande men inte lika ofta och lika mycket. Har börjat föra matdagbok för att se om det kan bero på nåt jag äter, förhoppningsvis är det sojan som jag nyligen tagit bort.

• Prince or Princess

Oj! hirs var en höjdare här! Vad hon åt! Hoppas bara hon tål det.. Insåg precis att jag har letat över halva stan efter teff, skulle ju gett det nu när havre inte funkade. Men det blir efter hirstesten nu då!

• Trasan0606
    Trasan0606 skrev 2011-12-06 12:15:58 följande:

Just det - bör jag utesluta alla baljväxter också? Kom på att jag åt ärtor igår.

Har själv en hel del allergier så snart kan jag bara äta potatis, ris och kyckling! Får se positivt på det hela - siffrorna på vågen blir bara lägre och lägre...
  • Allrona
    Kavat skrev 2011-12-06 11:26:23 följande:
    Alrro, var det här till.

Jag har en lista bland mina bloggar typ (sädesslagsallergi) på vad vi får köpta på livsmedelshänvisning.
    Vad bra, tack! Vad är "resource thicken up"?