• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • LokesMammi

God Jul Önskar Loke och en "allergireaktionsfri" jul!
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • Allrona

God jul. Hoppas ni alla får en lugn och härlig jul och att det kommer funka bra med maten för alla små och stora allergiker

• Kavat
    LokesMammi skrev 2011-12-23 21:30:34 följande:

God Jul Önskar Loke och en "allergireaktionsfri" jul!
    Vilken sötgröt! Underbart!
  • t0va

God jul på er allihopa.

Här verkar det ha gått bra, jag fick min mamma att steka köttbullarna och korven i carlshamns istället för milda. Sen skar de bort skinka innan griljeringen så han fick smaka lite sånt också. :)

Min farmor ville ge honom tårta, men hon accepterade att han inte "ville ha", hon är dement så hon fattar inte om man säger att han är allergisk men nu släppte hon det direkt.

Imorgon ska vi iväg till min syster och äta lite julmat, sist vi var där så fixade hon jordgubbar åt Theo men nu vet jag inte så vi tar med lite korv och köttbullar. Så det verkar funka bra i år.

Jag drömde mardröm i torsdags natt, om att jag vaknade och insåg att Theo satt i vardagsrummet och hade fått upp plasten på alladinchokladasken och mumsade i sig chokladhjärtan. Han var jättelycklig och jag tänkte "har han ätit upp allt så kan han lika gärna ta sista biten också". När jag vaknade så var jag påväg att hämta alvedonen så han inte skulle ha ont på  resan ner, kom på när jag vaknat till att allt bara var en dröm och det var ju tur ;)

• Allrona

Bästa julklappen - dottern har ökat i vikt och väger nu 11 kg!!!! +800 gram sen vi slutade med vete! Man kan ju fortfarande inte säga att hon är annat än tunn men nu ser hon faktiskt frisk ut!

• skånegås

Hallåj och god JUL på er!! Hoppas ni klarat er bra med all julmat!!

Här har vi haft det jättebra!!! Liten har ätit bröd utan problem med alla sädesslag i. Jag testade tom att äta Jansson med grädde i igår och ett par riktiga chokladbitar och än har vi inte märkt något. Sovit jättebra i natt och sonmade t.o.m lättare i går än han gjort senaste veckan. Idag bär det av till svärföräldrarna och då har jag tänkt äta mjölkfritt igen för att vänta ut och se om det blir någon reaktion om någon dag eller två... Hoppas hoppas hoppas!!! Och jag är mätt, alldeles nöjd och längtar inte efter någon mat alls (det var längesen...)

• Molina

Skulle ni ta detta som en ny allergi: Jag är allergisk/överkänslig mot kiwi kliar i munnen på mig.
    Dottern fick kiwi som hon alltid har kunnat äta men nu tog hon en sked och efter ca 1min efteråt skriker hon rakt ut att hon fick ont på tungan och munnen! Hon fick en allergitablett men vet inte om den hjälpte hon sa inget mer, ska man testa 1gång till?