• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess

Nu har vi träffat en allergolog! Oh vad bra det var! Ska inte gå till dietisten mer, hon tyckte inte det fanns ngn anledning, och höll absolut med oss, om att vi skulle ge en sak i taget, inte massor på en gång. Och sa "nej nej nej!!" när vi sa att dietisten sagt att neocaten (adv) var för dyr så vi måste ge lcp också. Skrev ut mer advance så det räcker istället! :) Hon skrev ut aerius, men nu fick jag en massa funderingar som jag tänkte höra om nån här kan hjälpa mig med? Hur länge kan man eg ge aerius? Känns inte alls bra att ge medicin "hur länge som helst"... Läkaren sa att vi skulle ge den dagligen. Och hur vet jag sen om hon klarar livsmedlet utan medicinen? Ska hon ha aerius hela livet för att klara vissa saker då eller? Tänk om kroppen vänjer sig vid att hon får aerius och så tål hon fortfarande inget om flera år? Storasyster fick ju aldrig nåt hon inte tålde och det växte ju snabbt bort! Tänk om det inte gör det denna gången för att vi "lurat kroppen"?? Finns det någon här som gett aerius under lång period?

• LillSkruttet

God Jul och Gott Nytt År till er allihopa!

Här rullar dagarna på. Igår kom vi äntligen iväg till allergimottagningen så nu är både glutenprov och ämnesomsättningsprover tagna på lillkillen. Vi skulle ha gjort det redan innan jul, men han blev sjuk.
    Känns skönt att ha det avklarat. Nu är det bara att vääääntaaa...... det skulle ta ca 14 dagar innan man fick svar på glutenproverna och sen skulle de bara höra av sig om det visade något. Känner jag mig själv rätt så kommer jag att ringa om ett par veckor och ligga på om ett svar så jag tydligt vet vad som gäller....

Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-28 15:05:18 följande:
    God Jul och Gott Nytt År till er allihopa!

Här rullar dagarna på. Igår kom vi äntligen iväg till allergimottagningen så nu är både glutenprov och ämnesomsättningsprover tagna på lillkillen. Vi skulle ha gjort det redan innan jul, men han blev sjuk.
    Känns skönt att ha det avklarat. Nu är det bara att vääääntaaa...... det skulle ta ca 14 dagar innan man fick svar på glutenproverna och sen skulle de bara höra av sig om det visade något. Känner jag mig själv rätt så kommer jag att ringa om ett par veckor och ligga på om ett svar så jag tydligt vet vad som gäller....
    11/1-11 kom världens bästa bebis in i våran familj! <3
  • LillSkruttet
    Suzzy: Hur har det gått med plats hos dagmamma? Vi står ff och stampar. De ringde för någon vecka sedan och sade att det fanns en dagmamma som kunde ha plats, men när hon dubbelkollat med henne visade det sig att hon inte ville ta honom för att han är allergiker. Så idag har jag suttit och ringt runt till en massa privata förskolor och jagar plats. Verkar lika fullt där som i kommunens förskolor. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra......
    Har inte kommunen SKYLDIGHET att ordna förskoleplats?? *frustrerad*
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-28 15:26:57 följande:
    Suzzy: Hur har det gått med plats hos dagmamma? Vi står ff och stampar. De ringde för någon vecka sedan och sade att det fanns en dagmamma som kunde ha plats, men när hon dubbelkollat med henne visade det sig att hon inte ville ta honom för att han är allergiker. Så idag har jag suttit och ringt runt till en massa privata förskolor och jagar plats. Verkar lika fullt där som i kommunens förskolor. Jag vet inte riktigt vad vi ska göra......
    Har inte kommunen SKYLDIGHET att ordna förskoleplats?? *frustrerad*
    Inte hört ngt ännu! Ska ringa sen v2 då jag har semester från jobbet!
     Ajdå, fan va synd! Därför jag tänkte ringa till henne vi står hos för o se vad hon säger ang hans allergier! Den förskolan som vi fick tips om här som är en allergiförskola? Är den full?
  • LillSkruttet
    LokesMammi skrev 2011-12-28 15:43:55 följande:
    Inte hört ngt ännu! Ska ringa sen v2 då jag har semester från jobbet!
     Ajdå, fan va synd! Därför jag tänkte ringa till henne vi står hos för o se vad hon säger ang hans allergier! Den förskolan som vi fick tips om här som är en allergiförskola? Är den full?
    finns 2 allergiförskolor i stan, och båda är fulla. Har ringt och pratat med cheferna på resp förskola. De rekommenderar ändå att man ställer sig i kö för en ev plats vid ett senare tillfälle (ex i höst).....
  • LokesMammi
    LillSkruttet skrev 2011-12-28 15:45:57 följande:
    finns 2 allergiförskolor i stan, och båda är fulla. Har ringt och pratat med cheferna på resp förskola. De rekommenderar ändå att man ställer sig i kö för en ev plats vid ett senare tillfälle (ex i höst).....
    Men åh!
    Va drygt!
  • barefoot

Prince: Här kommer mina tankar utifrån egna erfarenheter...

Har samma frågetecken som du kring det allergologen sagt. Om hon får en ersättning som hon klarar och kan äta kött från flera olika djur och ris och eventuellt quinoa samt eventuellt några kokta grönsaker så är väl det jättebra. Hon kanske så småningom kan äta både lamm, vilt, kalv, älg, hjort, fasan och så småningom kalkon (utan GMOsoja foder). Kunde hon redan äta ko förresten... Kanske kan ni också köpa märgben och koka buljong på och i så fall får hon även naturligt i sig det kalcium hon behöver och i en form som våra kroppar vant oss vid sedan stenåldern! Kan ni dessutom få i henne animaliskt fett som hon tål så undrar jag varför man skulle göra annorlunda om det skulle kräva daglig medicinering?

Hoppas ni får hjälp som passar er! 
  • Prince or Princess

Tack myntha för dina tankar! Jag har funderat mycket och känner precis som du skriver, varför måste vi ge henne medicin dagligen om en del saker funkar? Min man litar, som vanligt, blint på sjukvården och säger att jag får "ta det själv med läkaren" osv om jag inte följer hennes råd. Kul när man har stöd...hm. Kom iallafall på nåt igårkväll, som känns bra! Vi kör på med de saker hon rekommenderade och ser hur det funkar. Om INGET funkar mer än ris o kött kan jag tänka mig att ge droppar kanske varannan dag eller nåt, för att hon ska få lite mer variation och ge bara ris o kött de andra dagarna. Men verkar det funka med lite fler livsmedel ser jag ingen anledning att ge medicin dagligen. Då vet man ju inte heller vad som funkar "på riktigt" och måste börja om igen när man ska sluta, alt ge dropparna så länge hon reagerar, vem vet, kanske hela livet? Kanske då för att det är EN sak som inte funkar längre som man lika gärna kunde uteslutit... Skönt att ha kommit till ett beslut! Får väl "ta det" själv m läkaren då. Hon vet ju att vi inte följde dietistens råd heller och fattade att vi inte tänkte följa dem i fortsättningen om det var nåt vi inte höll med om!

• Allrona
    Prince or Princess skrev 2011-12-29 08:39:19 följande:
    Tack myntha för dina tankar! Jag har funderat mycket och känner precis som du skriver, varför måste vi ge henne medicin dagligen om en del saker funkar? Min man litar, som vanligt, blint på sjukvården och säger att jag får "ta det själv med läkaren" osv om jag inte följer hennes råd. Kul när man har stöd...hm. Kom iallafall på nåt igårkväll, som känns bra! Vi kör på med de saker hon rekommenderade och ser hur det funkar. Om INGET funkar mer än ris o kött kan jag tänka mig att ge droppar kanske varannan dag eller nåt, för att hon ska få lite mer variation och ge bara ris o kött de andra dagarna. Men verkar det funka med lite fler livsmedel ser jag ingen anledning att ge medicin dagligen. Då vet man ju inte heller vad som funkar "på riktigt" och måste börja om igen när man ska sluta, alt ge dropparna så länge hon reagerar, vem vet, kanske hela livet? Kanske då för att det är EN sak som inte funkar längre som man lika gärna kunde uteslutit... Skönt att ha kommit till ett beslut! Får väl "ta det" själv m läkaren då. Hon vet ju att vi inte följde dietistens råd heller och fattade att vi inte tänkte följa dem i fortsättningen om det var nåt vi inte höll med om!
    Skönt att du har kommit till ett beslut. Tänkte ändå bara berätta att jag har vänner vars dotter får aerius 3 ggr dagligen för att hon ska må ok. Hon har fått det sen hon var liten och är 8 år nu. Hon reagerar på väldigt mycket luftburet och för att ens kunna vistas någon annanstans än hemma måste hon ta aerius. De tycker det är bra för då kan hon även fuska lite med maten ibland Det är alltså inget farligt att ta aerius dagligen.