billybiceps skrev 2012-01-19 22:40:08 följande:
Hej, jag heter Björn. Jag har inte förstått om man bara får ställa frågor kring sina barn (som jag inte har några) eller även kring sig själv. Jag chansar och om jag har hamnat fel kanske ni kan rätta mig.
Jag är 23 år och har de senaste 7-8 åren haft problem med värk, andningssvårigheter, svullnade fingertoppar, svullna knän, stickande/brinnande hud osv osv. Jag har år ut och år in sökt hjälp i den vanliga vården för detta men aldrig har några prover visat något och ingen tar mig på allvar trots att mina besvär nu blir allt synligare med svullnader och blåsor och diverse märkliga utslag på huden.
För ett par månader sen var jag hos en homopat där jag lämnade ett blodprov som hette "födoämnesintolleranstest" där man testar de 80 vanligaste intoleranserna som sedan skickades till Tyskland för analys. Då fick jag svaret att jag var intolerant mot gluten, mjölk, ägg, banan, paprika, tomat osv osv osv. Sammanlagt var det 35 saker och homeopaten menade på att jag reagerade mot mängder av saker till följd av att jag är glutenintolerant och därför bildat antikroppar mot mängder av födoämnen och dessutom till följd av ett sedan länge nedsatt immunförsvar.
Jag visste knappt vad jag skulle tro om detta då jag som sagt aldrig haft ett enda provsvar som visat något i vanliga vården. 3.5 dagar efter att jag slutat med dessa saker så släppte värken och jag kunde för första gången på 2 år stå ordentligt, sitta upp, låta armarna hänga utan att ha armstöd, jag fick lättare att andas, utslag som jag haft över magen fjällade bort efter en vecka (så det kan knappast vara placebo!).
Skador som jag haft i nästan 10 år bara försvann. En ren Halleluljaupplevelse.
Hon har sagt att jag ska prova försöka äta en del av sakerna jag inte tål för att efter ett tag ska man börja tåla dom sakerna igen. Då har jag snabbt reagerat på dessa (bland annat vindruvor, paprika, och olika nötter) genom ökad värk och trögare andning. Men efter ett par timmar har dessa besvär sedan lättat igen.
Efter att ha varit nästintill fri från värk under 2.5 veckor så började den sakta smyga sig tillbaks. Det är idag 10 dagar sedan jag började få mer ont igen och nu bara öser det på. Det som kommer tillbaks är en hemsk brinnande känsla i huden samt att mina axlar lägger av.
Jag är noga med att variera kosten för att inte nu få i mig för mycket av något och jag provar hela tiden att utesluta några grejer i taget för att se om jag fortfarande får i mig något som jag inte tål. Detta än så länge helt utan framgång. Jag kan inte förstå varför det kommer tillbaks, tidigare kände jag direkt om det var nåt jag hade ätit.
Mina frågor till er är:
Känner någon igen sig i det här åtminstone delvis?
Kan det vara så enkelt att det i början när man läker en skadad tarmslemhinna att det går upp och ner alldeles oavsett om man äter rätt?
Måste man ha ont i magen för att vara glutenintolerant? (Det har nämligen inte jag och eftersom jag inte har fått en diagnos hos den "riktiga" vården så blir det ju att man tvivlar lite på provresultatet eftersom att alla andra gör det)
Jag är helt säker på att det blev skillnad efter att jag uteslöt alla dessa saker. Det märkte både jag och min omgivning. Så frågan är varför värken nu kommer tillbaks i en allt mer stigande takt.
Detta blev ett jättelångt inlägg nu jag ber om ursäkt för det. Jag vore EXTREMT tacksam för svar tips och att få höra om andras erfarenheter!
Välkommen!
Har bara skummat igenom ditt inlägg som hastigast nu och väldigt kort svar nu. Återkommer när jag lämnat av barn på dagis.
Men funderar på om de har tagit något vanligt glutenprov på dig i vanliga vården?
Problemet med den typer av tester som du har fått göra via homeopaten är att resultatet är svårt att tolka, och att även om det testet gav utslag för 35 olika ämnen så är det nog väldigt få av dem som egentligen har någon betydelse i verkligheten, (men att det tillfälligt pga annan grundpåverkan kan finnas en tillfällig överkänslighet).
Många av den typen av tester speglar snarare hur mkt man intar av olika ämnen än att de påvisar egentliga allergier/överkänsligheter.
Det du skriver om hudutslag får mig att tänka på hudceliaki som det lite förenklat kallas, officiella namnet är dermatitits herpetiformis.
Här står det rätt bra om DH
www.gastrolab.net/ksqcehus.htm
och här finns lite bilder på hur olika hudutslag kan te sig vid DH
hardinmd.lib.uiowa.edu/dermnet/dermatitisherpetiformis.html Är det något där som liknar de du har?
Diagnos på DH ställs förutom med glutenantikroppsblodprov samt gastroskopi (eftersom det så gott som alltid även finns tarmpåverkan) samt hudbiopsi.
Det är första tanken jag får utifrån ditt inlägg