• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Sephyria

Kavat: bra tips angående risgröten! Det ska jag definitivt pröva!

Han är snart 13 månader. Vi bor på en liten ort i Värmland, nära norska gränsen. Närmsta allergimottagningen har vi 10 mil bort i Karlstad och för närvarande går vi hos en barnläkare 6 mil från oss.

Att man kan skriva egenremiss visste jag inte! Läkaren på vårt bvc har lovat att skriva en remiss om inte sonens läkare gjorde det. Men kanske lika bra att skriva en själv så får man med precis allt som man vill!

Ska man ta bort alla sädesslagen till att börja med? Har läst att man inte ska göra det själv. Är det bara för att man ska ta ett glutentest först? Tror inte att min lille kille har gluten för han har alltid gått upp bra i vikt och han har inte en sån där stor mage i förhållande till kroppen heller. Men det kanske ska kollas ändå?

• Sephyria

2små2stora: tack så mycket för tipset! Går det snabbt och enkelt att göra? På natten vill man ju helst inte att det ska ta allt för lång tid..

• Sephyria

2små2stora: finns förresten oldas risgröt/rismjöl i vanlig affär eller vart får man tag på det?

• 2små2stora
    Sephyria skrev 2012-02-26 20:22:40 följande:
    2små2stora: tack så mycket för tipset! Går det snabbt och enkelt att göra? På natten vill man ju helst inte att det ska ta allt för lång tid..
    det tar lite tid, rismjölet behöver koka några minuter men det går bra att göra det färdigt innan och ha i kylen sedan är det bara att värma och vispa ner ersättningen.
    Använder man oldas gröt går det lika fort som vanligt då den kan skakas/blandas i ljummen vätska

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-26 20:20:34 följande:
    Kavat: bra tips angående risgröten! Det ska jag definitivt pröva!

Han är snart 13 månader. Vi bor på en liten ort i Värmland, nära norska gränsen. Närmsta allergimottagningen har vi 10 mil bort i Karlstad och för närvarande går vi hos en barnläkare 6 mil från oss.

Att man kan skriva egenremiss visste jag inte! Läkaren på vårt bvc har lovat att skriva en remiss om inte sonens läkare gjorde det. Men kanske lika bra att skriva en själv så får man med precis allt som man vill!

Ska man ta bort alla sädesslagen till att börja med? Har läst att man inte ska göra det själv. Är det bara för att man ska ta ett glutentest först? Tror inte att min lille kille har gluten för han har alltid gått upp bra i vikt och han har inte en sån där stor mage i förhållande till kroppen heller. Men det kanske ska kollas ändå?
    Ni bör absolut ta ett glutenprov innan ni tar bort. Men du kan ta bort någon dag eller två för att se om det gör skillnad, men sen måste du ge igen så inte provsvaren blir falska. Det bästa är att ta glutenprov innan du tar bort.
    Havre kan du ta bort utan att det påverkar provsvaret. Men inte gluten/vete.

Ett glutenprov kan vilken läkare som helst ta.

Känner tyvärr inte till någon i dina trakter. Men någon annan här kanske gör det och har tips om bra läkare.

Jag har alltid gått upp bra i vikt, till och med för bra. Och jag fick reda på att jag hade glutenintolerans för några år sedan. Så det kan man lita på. Läste att 40% är överviktiga när de får diagnosen, men det gällde ju även vuxna.

Annars är viktnedgång ett tecken. Och mina har ätit som hästar när de fått i sig saker de är allergiska mot, för att de har fått ont i magen. Så mina har legat på pluskurvorna för vikt istället. Så det är absolut inte ett absolut symptom för vare sig allergier eller celiaki/glutenintolerans.
  • Sephyria

Kavat: ok då väntar vi och tar ett glutenprov först! Ska till barnmottagningen i morgon, men bara träffa en sköterska, men ska höra lite med henne. Har jag tur kanske dom snabbt kan ta ett test.

Hundra miljoner tack för all hjälp! Vet inte riktigt hur jag skulle klara mig utan denna tråd. Skriver inte så ofta men är inne och läser desto oftare och lär mig massvis

• Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-26 20:42:55 följande:
    Kavat: ok då väntar vi och tar ett glutenprov först! Ska till barnmottagningen i morgon, men bara träffa en sköterska, men ska höra lite med henne. Har jag tur kanske dom snabbt kan ta ett test.

Hundra miljoner tack för all hjälp! Vet inte riktigt hur jag skulle klara mig utan denna tråd. Skriver inte så ofta men är inne och läser desto oftare och lär mig massvis
    Det är bara ett stick i fingret. Sen får man vänta 1-2 veckor på provsvar innan man kan ta bort. Om man har starka misstankar att det är celiaki så ska man göra en gastro. Bättre att se till att det är gjort innan man tar bort. Tar man väl bort och ska proväta under en tid inför gastro så är det inte så kul alls... Så läs på och se till att ni får prover innan ni tar bort.

Råden brukar vara att "nej, allergisk mot det kan man inte vara". "Det är enklare för h*n att äta osv" MEN lyssna inte på det. Har man starka misstankar om att det orsakar problem så ska det bort.

Vill ni vara på säkra sidan kan ni ju be att få testa Neocate ett tag så vet ni om det är det eller inte. Eftersom det inte finns något att köpa i princip så ska ni absolut fortsätta med ersättning så ni kan göra egna grötar, välling osv och berika.
  • Ela

Hoppas att det är ok att jag hoppar in med en fråga.

Min dotter fick en allergisk reaktion förra senvåren när vi var utomlands. Förmodligen på någon nöt men vi vet inte vilken - blodprovet var negativt på jordnöt (som hennes lillebror är allergisk mot) och hasselnöt och ytterligare tester är ej gjorda utan vi ska "bara" undvika nötter. Det har vi försökt att göra förstås men nu nästan ett år senare utan tillstymmelse till reaktion har vi uppenbarligen blivit lite mindre försiktiga och i eftermiddags fikade vi hos några vänner och dottern fick smaka av det som bjöds utan att vi funderade så mycket på det. Nu ikväll ville hon först inte borsta tänderna (inte såååå ovanligt för en obstinat drygt tvåochetthalvtåring men nu var det mer än det brukar) och sedan vaknade hon väldigt ledsen efter att ha sovit en stund. Efter ett tag kände jag igen reaktionen sedan tidigare. Hon hade en något svullen överläpp och på fråga svarade hon att hon hade ont i munnen. Vi gav Betapred och Aerius (vi har en adrenalinspruta men reaktionen kändes inte så kraftig) och efter ett kort tag lugnade hon sig och nu sover hon igen.

Nåväl, efter denna långa utläggning kanske jag ska komma med min fråga. Vi är helt säkra på att hon inte ätit något hon är allergisk mot hemma utan det måste ha varit när vi var och fikade och då förmodligen en bullängd. Men det var närmare fem timmar innan reaktionen kom. Är inte det lång tid för reaktion? Det känns som att nötreaktioner brukar komma mer omedelbart men det kanske är en missuppfattning?

• 2små2stora
    Sephyria skrev 2012-02-26 20:31:16 följande:
    2små2stora: finns förresten oldas risgröt/rismjöl i vanlig affär eller vart får man tag på det?
    Jag har köpt det på COOP Forum och ICA Maxi. Har de det inte hemma kan de ta hem det. 

Skulle det vara så att han är allergisk mot säd kan man få den på livsmedelsanvisning.  
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~