• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bobbosmamma
    Sephyria skrev 2012-02-27 15:51:08 följande:
    Var på barnmottagningen idag. Skulle bl.a. ta lite pricktest. Läkaren hade sagt att vi skulle testa för pollen men sköterskan som skulle ta dem sa att det inte var nån ide för man var tvungen att ha varit med om 2 pollensäsonger innan man kunde ha utvecklat en pollenallergi. Sonen är 13 månader och har då därför bara varit med om en säsong. Konstigt att läkaren då har sagt till oss att det ska testas för pollen innan denna pollensäsong börjar..

Inte fick vi ta nåt glutentest heller för det fanns ingen läkare där idag. Fick inte svar på någon av alla mina frågor heller och sonens läkare är ledig hela denna veckan. Nästa telefontid är nästa torsdag. Får försöka få nån annan att göra testet. Att få neocate utskrivet kan jag nog glömma. Det vet dom väl nog inte ens vad det är läkarna på vårdcentralen där jag bor.

Riktig skitdag! Trött på att se lillen må dåligt och inte kunna göra ett dugg för att hjälpa. Det gnälls hela dagarna, har svårt att bajsa (trots movicol) och sovs oroligt. Han har det även jobbigt med hosta, rossel och lite andträngd andning när han leker och skulle få börja att inhalera kortison idag (har hostat och rosslat sen i november) men läkaren hade ju givetvis inte skrivit ut några mediciner. Man kommer inte så långt med bara en inhalator. Hoppas att dom lyckas fixa det under morgondagen. Blir då less..
    Kan  inte alls din historia men har en tjej på nu 20 mån som blev bra först på Neocate, som hon fick när hon var 15 mån. Sina första 15 månader mådde hon ugf som du beskriver att din son gör. Så jag tycker inte du ska glömma det! Jag ångrar jättemkt att vi inte prövade neocate tidigare! Stå på dig! Printa ut info om Neocate, ta med dig till läkaren, finns det nån dietist som kan stötta er? Vår dietist stöttade oss i att ta bort sädesslag, så jag kunde säga till läkaren att dietisten rekommenderade Neoacate (fastän det egentligen var jag som föreslog för henne o hon höll med), och så skrev han ut det! Men jag vet att inte alla har tillgång till så "medgörlig" dietist.. Men STÅ PÅ DIG. Din lilla kille ska inte behöva må sådär.
  • Sephyria

Bobbosmamma: vi fick komma till en dietist en gång. Hon hade dock bara fått remiss på att vi skulle ha information om mjölkproteinfri kost (som vi haft i ett år och kan ganska bra vid detta laget) så nåt annat än det hjälpte hon oss inte med. Det var inte hennes sak att utreda utan det skulle läkaren göra sa hon. Så vi får klara oss själva.

Det väger mot att vi ska utesluta spannmålen här med men ska få tag på nån läkare som kan ta glutentest först. Men skulle innan det egentligen vilja testa neocate för att vara helt säker på att det inte är altheran som ställer till det. Men han får bara några skopor althera per dag så K Kavat trodde mer på vete/havre. Hade tänkt att jag skulle kunna testa att byta ersättning under tiden som jag vänta på provsvaren men kan inte få tag på sonens läkare förrän tidigast nästa torsdag. Vill inte bara gå å vänta och se honom må dåligt. Men blir nog svårt att hitta nån läkare som skriver ut neocate bara sådär..

• Kavat

Sephyria äter han så liter althera så ta bort det några dagar och se om det gör skillnad då. Egentligen ska det ju vara bättre längre tid, men jag gissar att du kommer märka om det hör skillnad på tre dygn när du sen börjar med satt igen. Inre säkert men det ger sig mer stöd i vad du ska bråka om. Kanske är fler saker alltså både ock, men någonstans måste man börja.

• tes 75
    barefoot skrev 2012-02-27 16:37:01 följande:
    Kung Markatta har dinkelpasta utan durumvete (finns tex på coop i boländ,) Jag har köpt en som även innehåller spenat och tomat trots han inte klarar så mkt tomat i ren form. Det är dock pastan som är störst frågetecknet (reagerar med trög mage). Han kan tom äta "vitt vete" i surdegsbröd men mkt svårare att tolerera pasta. Har din son reagerat även på quinoa och bovete som är ordentligt sköljt i kokande vatten?
    - annars kan det ju vara bitterämnena som ställer till det...
    tack för bra tips och råd!
  • Sephyria

Idag har jag ringt till barnmottagningen och grinat i luren. Försöker få någon att ordinera ett glutenprov men det ska tydligen va omöjligt. Sonens läkare är ledig hela veckan så fråga om inte nån annan av deras läkare kunde ordinera det. Fick som svar av sköterskan som jag prata med att det inte var akut så vi fick vänta och ta upp det med läkaren när vi har telefontid nästa torsdag. Ja fråga om det verkligen skulle behöva va så att han skulle behöva gå å må dåligt, inte kunna sova på nätterna, vara förstoppad och blossa i ansiktet av att äta en smörgås. Å sen när vi väl fått gjort testet ska vi kanske behöva vänta 2 veckor till på att få svar på proverna innan vi kan ta bort sädesslagen. Hon svara bara att i jämförelse med många andra barn som vi har här så är det inte akut. Blir så ledsen och arg! Bara för att dom är barn och inte kan föra sin egen talan så kan man tydligen behandla dom hur som helst!

Pratade med bvc för att se om dom kunde ordinera provet istället men även deras läkare var ledig hela veckan.

• Sephyria
    barefoot skrev 2012-02-25 14:59:58 följande:
    Är inte så insatt men har för mig att Aerius (som är en dyrare antihistamin på recept) ger mindre biverkningar/trötthet. Någon som kan bekräfta om detta stämmer? I så fall borde det ju vara bättre och intresant att ge Aerius istället för att se om det är biverkning som gör att han sover bättre. Oavsett så borde han väl ha rätt till en medicin med så lite biverkningar som möjligt. Men som sagt, har inte kollat upp dessa "fakta" och kan ha fel. Om det är katt han reagerar på (och ni haft katt nyligen) så tar det år innan allergenerna försvinner från bostaden om inte totalsanering görs

Gav Aerius igår kväll och han sov ändå inatt! Bra att veta att han inte sovit på tavegyl bara för att den är tröttande. Dessa 5 nätter när han inte haft någonting alls så har han ju sovit fruktansvärt oroligt (eller en av nätterna sov han åtminstone någorlunda bra). Det bekräftar ju enligt mig att han får i sig någonting som han inte tål. Om det nu bara inte var en tillfällighet att han sov i natt men det tror ja inte.
  • Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-28 09:24:36 följande:
    Idag har jag ringt till barnmottagningen och grinat i luren. Försöker få någon att ordinera ett glutenprov men det ska tydligen va omöjligt. Sonens läkare är ledig hela veckan så fråga om inte nån annan av deras läkare kunde ordinera det. Fick som svar av sköterskan som jag prata med att det inte var akut så vi fick vänta och ta upp det med läkaren när vi har telefontid nästa torsdag. Ja fråga om det verkligen skulle behöva va så att han skulle behöva gå å må dåligt, inte kunna sova på nätterna, vara förstoppad och blossa i ansiktet av att äta en smörgås. Å sen när vi väl fått gjort testet ska vi kanske behöva vänta 2 veckor till på att få svar på proverna innan vi kan ta bort sädesslagen. Hon svara bara att i jämförelse med många andra barn som vi har här så är det inte akut. Blir så ledsen och arg! Bara för att dom är barn och inte kan föra sin egen talan så kan man tydligen behandla dom hur som helst!

Pratade med bvc för att se om dom kunde ordinera provet istället men även deras läkare var ledig hela veckan.
    Fy vad arg jag blir! Finns det verkligen ingen annanstans ni kan ringa? Har ni inte en vanlig vc?
  • Sephyria

Kavat: jo vi har ett vanligt vc men bvc misstänkte att de inte ville ta emot oss pga att han har en läkare och att de inte vill stöta sig med honom. Men tänkte att jag skulle ringa och höra åtminstone men orka inte idag ifall de säger nej. Får ta nya tag i morgon.

Barnmottagningen skulle ha skrivit ut astmamedicin åt sonen men var på Apoteket nu och de hade fortfarande inte fått nåt recept. Hon lova att hon skulle försöka få nån som fixa receptet idag. Sonens läkare hade bara skrivit ut inhalatorn men det kommer man inte långt med om man inte har några mediciner. Är så trött på det stället nu!

• Avena

Hejsan alla!

Nu misstänker läkarna mjölkproteinallergi hos min 6-åring också (lilleman på 1 år har ju mjölk, ägg, soja och råg) så hon ska ha mjölkfritt en månad, from iförrgår.

Flickan reagerar med magproblem och har haft problem i princip hela livet. Hon har ätit Movicol i flera år men blir inte precis bättre. Hon är periodvis väldigt hård i magen, klagar på magont dagligen, har fått åka till sjukhuset och fått lavemang flera gånger samt att det ofta kommer löst bajs i trosorna. Inte så kul något av det. 

Nu bytte vi läkare och hon sa direkt mjökallergi!

Känner ni igen något av symtomen? Lilleman reagerar ju med exem och bara lite magont så detta är nytt för mig. 

Och dessutom är det SÅ svårt att få en extremt (!!) viljestarkt och envis 6-åring att sluta med mjölk. Utbrotten vid matstunderna avlöser varandra. Hon är väldigt matglad och älskar nästan all mat, och mjölk såklart. Suck! Någon som kan ge stöd eller råd eller något vad gäller detta...? Vi kanske alla ska avstå för mjölk helt?       

Och till sist - vad använder man istället för creme fraiche eller matlagningsyoghurt som tillbehör till soppor, grytor eller liknande? Vi hittar ingenting!    

Tacksam för svar...   

• Allrona
    Avena skrev 2012-02-29 09:32:54 följande:
    Hejsan alla!

Nu misstänker läkarna mjölkproteinallergi hos min 6-åring också (lilleman på 1 år har ju mjölk, ägg, soja och råg) så hon ska ha mjölkfritt en månad, from iförrgår.

Flickan reagerar med magproblem och har haft problem i princip hela livet. Hon har ätit Movicol i flera år men blir inte precis bättre. Hon är periodvis väldigt hård i magen, klagar på magont dagligen, har fått åka till sjukhuset och fått lavemang flera gånger samt att det ofta kommer löst bajs i trosorna. Inte så kul något av det. 

Nu bytte vi läkare och hon sa direkt mjökallergi!

Känner ni igen något av symtomen? Lilleman reagerar ju med exem och bara lite magont så detta är nytt för mig. 

Och dessutom är det SÅ svårt att få en extremt (!!) viljestarkt och envis 6-åring att sluta med mjölk. Utbrotten vid matstunderna avlöser varandra. Hon är väldigt matglad och älskar nästan all mat, och mjölk såklart. Suck! Någon som kan ge stöd eller råd eller något vad gäller detta...? Vi kanske alla ska avstå för mjölk helt?       

Och till sist - vad använder man istället för creme fraiche eller matlagningsyoghurt som tillbehör till soppor, grytor eller liknande? Vi hittar ingenting!    

Tacksam för svar...   
    Vi ska utreda min 7-åring för mjölkallergi snart. Förstår att det är jobbigt, jag tror inte min dotter fattat hur mycket som hon inte kan äta för en så länge är hon positiv till testet Min dotter har framförallt problem med förstoppning och ont i magen.

Till min yngsta dotter som också är mjölkallergiker har vi använt carlshamn "i mat" mycket. Men creme fraiche och så finns ju inte om man inte vill använda sojaprodukter, då finns det någon slags creme fraiche.