• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Bobbosmamma

Sephyria; usch!!! Vill bara säga att jag förstår dig precis, jag har varit där. Jag har också grinat x antal ggr i telefon med sköterskor o läkare innan vi fick rätt hjälp. Och av vissa blivit bemött på det sättet du beskriver. Att bara uttrycka sig så, att jämföra barns lidande, det är liksom tjänstefel om man är vårdpersonal. Men, det hjälper ju inte dig. Jag kan bara råda dig att fortsätta stånga dig blodig, till slut får ni förhoppningsvis hjälp... Ni bor inte i sthlm eller? I såna fall skulel jag kunna tipsa dig..

• Sephyria

Bobbosmamma: nej tyvärr så bor ja inte i Stockholm. Bor på en liten ort så finns inte så mycket valmöjligheter för oss. Men vi har faktiskt en allergimottagning i närheten och har nu skrivit en egenremiss som jag ska försöka få iväg i morgon. Hoppas att vi får komma dit istället men tyvärr har dom väntetider på nästan ett halvår. Vill helst bara bort från barnmottagningen som vi går på nu men får bita ihop ett tag till.

Känns på ett sätt gott att veta att det finns andra som förstår vilken sits man sitter i men hade varit bättre om det inte behövde bero på egna erfarenheter! Tycker att det känns förjäkligt att man ska behöva kämpa så för att få bra vård till sitt barn!

• Sephyria

Hej alla! Sitter och försöker klura ut vad man ska kunna använda för produkter till sonen när vi utesluter spannmål. Tänker främst på polenta, bovete, rismjöl etc. Kruxet är att de även ska vara fria från soja. Läser att risentas produkter ofta innehåller spår av soja medans saltå kvarn inte kan garantera att deras produkter är rena från spannmål. Vad använder ni? Måste det finnas en varning på paketen om de innehåller spår av soja? Såg att risentas boveteflingorna hade en sån varning men inte mjölet. Är mjölet då alltså ok?

• Bobbosmamma
    Sephyria skrev 2012-02-29 19:08:40 följande:
    Bobbosmamma: nej tyvärr så bor ja inte i Stockholm. Bor på en liten ort så finns inte så mycket valmöjligheter för oss. Men vi har faktiskt en allergimottagning i närheten och har nu skrivit en egenremiss som jag ska försöka få iväg i morgon. Hoppas att vi får komma dit istället men tyvärr har dom väntetider på nästan ett halvår. Vill helst bara bort från barnmottagningen som vi går på nu men får bita ihop ett tag till.

Känns på ett sätt gott att veta att det finns andra som förstår vilken sits man sitter i men hade varit bättre om det inte behövde bero på egna erfarenheter! Tycker att det känns förjäkligt att man ska behöva kämpa så för att få bra vård till sitt barn!
    Men det låter ändå hoppfullt! Hoppas det lossanr den vägen. Ett tips är att betona att man kan komma på kort varsel, ta återbudstider osv, för att kanske kunna slippa väntetiden.
  • Sephyria
    Bobbosmamma skrev 2012-02-29 20:36:49 följande:
    Men det låter ändå hoppfullt! Hoppas det lossanr den vägen. Ett tips är att betona att man kan komma på kort varsel, ta återbudstider osv, för att kanske kunna slippa väntetiden.

Bra tips! Det ska jag lägga till på en gång
  • SockerStinn
    Avena skrev 2012-02-29 09:32:54 följande:
    Hejsan alla!

Nu misstänker läkarna mjölkproteinallergi hos min 6-åring också (lilleman på 1 år har ju mjölk, ägg, soja och råg) så hon ska ha mjölkfritt en månad, from iförrgår.

Flickan reagerar med magproblem och har haft problem i princip hela livet. Hon har ätit Movicol i flera år men blir inte precis bättre. Hon är periodvis väldigt hård i magen, klagar på magont dagligen, har fått åka till sjukhuset och fått lavemang flera gånger samt att det ofta kommer löst bajs i trosorna. Inte så kul något av det. 

Nu bytte vi läkare och hon sa direkt mjökallergi!

Känner ni igen något av symtomen? Lilleman reagerar ju med exem och bara lite magont så detta är nytt för mig. 

Och dessutom är det SÅ svårt att få en extremt (!!) viljestarkt och envis 6-åring att sluta med mjölk. Utbrotten vid matstunderna avlöser varandra. Hon är väldigt matglad och älskar nästan all mat, och mjölk såklart. Suck! Någon som kan ge stöd eller råd eller något vad gäller detta...? Vi kanske alla ska avstå för mjölk helt?       

Och till sist - vad använder man istället för creme fraiche eller matlagningsyoghurt som tillbehör till soppor, grytor eller liknande? Vi hittar ingenting!    

Tacksam för svar...   
    Jag förstår att det är jobbigt att börja med mjölkfritt till ett så stort barn. Har ni förklarat varför ni gör det så att hon förstår? Att ni hoppas hon ska slippa ha ont i magen och ha olyckor? 
    Jag tror helt klart det skulle bli lättare om ni alla åt mjölkfritt. Det är klart att hon inte vill avstå något gott ni äter, och kanske tror hon att hennes mat är sämre om ni gör egen mat som bara hon äter. Samma med ren mjölk, visa att det går bra att vara utan

Har aldrig haft creme fraiche tlll grytor, vi använder lingonsylt, ättiksgurka eller vinbärsgelé. Inte heller till soppor har jag någonsin använt det Drömmer Till taccos ser jag till att alltid ha avocado för att få något krämigt. Gott med guacamole gjord på bara mosad avocado och kryddor. Och vill jag lyxa till det använder jag sourpupreme. Men soja kanske ni inte ska testa när ni först utesluter mjölk eftersom samtidig sojaallergi är så vanlig. Bättre att testa det för sig sen när ni vet hur det gått med mjölken.

CremeFraish i maträtter byter jag ut mot iMat, men bara i rätter med mycket annan smak så inte havren slår igenom. Chilisås och bong fonder är bra för att dölja havresmaken! Men bäst är ju att äta mat utan mjölk i från början om man inte är van vid ersättningsprodukter. Grytor, vinsåser, kokosmjölksrätter osv. Bea finns utan mjölk.
  • Kavat

Avena, 

Vi använder kokosmjölk till all ersättning för grädde. Med smaksättning så vänjer man sig.
    Flygande Jakob blir fantastiskt gott. Thairätter passar det ju så klart toppen till. Men vi använder det även och gör vaniljsås, eller som sås med buljong osv. Bara man kryddar ordentligt och helst kokar en stund så funkar det toppen.
    Hela familjen äter oftast samma i bas, men olika pasta osv och ibland gör vi grytor eller sås separat, men allt som oftast samma.

• Kavat
    Sephyria skrev 2012-02-29 20:20:07 följande:
    Hej alla! Sitter och försöker klura ut vad man ska kunna använda för produkter till sonen när vi utesluter spannmål. Tänker främst på polenta, bovete, rismjöl etc. Kruxet är att de även ska vara fria från soja. Läser att risentas produkter ofta innehåller spår av soja medans saltå kvarn inte kan garantera att deras produkter är rena från spannmål. Vad använder ni? Måste det finnas en varning på paketen om de innehåller spår av soja? Såg att risentas boveteflingorna hade en sån varning men inte mjölet. Är mjölet då alltså ok?
    Vi är mest känsliga mot sädesslag och risenta funkar här. Spår av soja innebar när jag kontaktade dem att det ligger sojabönor i samma lastbil som de efter urstädning använder till andra saker.

Jag vet att t0va vars son är mest känsliga mot soja har bytt till Saltå Kvarns.
  • 2små2stora
    Sephyria skrev 2012-02-29 20:20:07 följande:
    Vi använder både saltå och risentas och det verkar fungera.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~