• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

skånegås- innehåller inte sinlac fruktkärnmjöl som kommer från johannesbrödträdet.. en slags sojasläkting kanske?

• Lindsey

På tal om att få i sig från leksaker - Hur länge kan proteinerna sitta kvar på leksaker? Min 20-månaders som inte är allergisk stoppar fortfarande ALLT i munnen och lillebror som är 3 månader håller ju på att komma in i det där stadiet nu när allt ska in i munnen. Hur noga bör man vara med det?

Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • Avena
    Trottoarbonden skrev 2012-06-18 20:38:51 följande:
    Intressant att läsa att flera av er har erfarehet av att förstoppning, som tycks bli bra av Movicol, är födoämnesallergi. Har dessa allergier visat utslag på någon form av prov eller enbart genom uteslutning/provokation?
    Min yngste son, som går på Movicol nu, har inte varit regelrätt hård i magen på det viset att hans bajs alltid varit hårt, det var ganska blandat, och ibland faktiskt riktigt löst.

Hennes tester visade inget, utan det märktes bara när vi tog bort mjölk.
    Hon var också lös ofta, men samtidigt var hon egentligen förstoppad bara det att det lösa bajset rann förbi det hårda så hon upplevdes som lös... Det kom även lite (ibland mycket!) löst bajs i trosorna varje dag. Vi trodde ofta att hon var "vanligt" lös i magen när hon i själva verket var förstoppad. Inte lätt det där. Det tar tydligen lika lång tid för tarmen att bli helt bra som den har varit förstörd (blir uttänjd av ständiga förstoppningar) så hon har typ fyra år framöver innan hennes tarm är normal. Och då måste hon vara utan återfall såklart...

Lycka till! Hoppas ni hittar vad det är. 
  • Färgen

Suck! Hämtade dottern på dagis och hon var illröd med utslag på benen :( ingen aning om var det kan ha kommit ifrån, iom att hon hade långbyxor på sig såg vi ju inte det förrän hemma.. Får kolla imorgon om hon stoppat i sig nått konstigt., inte kul med sommarvikarier när man har allergibarn:(

• Trottoarbonden
    Avena skrev 2012-06-20 11:44:12 följande:
    Hennes tester visade inget, utan det märktes bara när vi tog bort mjölk.
    Hon var också lös ofta, men samtidigt var hon egentligen förstoppad bara det att det lösa bajset rann förbi det hårda så hon upplevdes som lös... Det kom även lite (ibland mycket!) löst bajs i trosorna varje dag. Vi trodde ofta att hon var "vanligt" lös i magen när hon i själva verket var förstoppad. Inte lätt det där. Det tar tydligen lika lång tid för tarmen att bli helt bra som den har varit förstörd (blir uttänjd av ständiga förstoppningar) så hon har typ fyra år framöver innan hennes tarm är normal. Och då måste hon vara utan återfall såklart...

Lycka till! Hoppas ni hittar vad det är. 
    Funderar så på vad jag ska börja att utesluta och hur jag ska gå tillväga. Först ta bort Movicol antar jag för att se att han då blir dålig igen. Och sen utesluta saker tills jag får honom att må lika bra som med Movicol. Men hur? En sak i taget kommer ju dröja väldigt länge... hur länge tills det bör ge effekt?
    Han har varit mjölkfri under en längre tid som liten, över ett halvår, först genom att jag ammade honom och själv åt fritt från det mesta, bla mjölk, och sedan själv mjölkfritt. Och under hela den perioden hade han stora besvär. Men det kan ju vara mjölk tillsammans med något annat... Shit vad svårt rent ut sagt....
  • jennsans

inte kul med ordinarie personal heller när man har barn med allergier =/ en sa idag att sonen ej velat ha glassen de har tofuline glass... sonen har en nyupptäckt trolig allergi för soja vilket jag sagt till om och sagt till om sojafri kost... tur sonen (som redan nu inte äter något) inte åt någon glass för då hade ett par veckor till blivit förstörda,,,

• längtan 80

Trotoarbonden: Celiaki? Celiakin kan göra så att imunförsvaret är förstört då tarmarna är trasiga...då kan man bli allergisk mot alltmöjligt annat pga det. Av celiaki kan man få sekundär laktosintolerans.

Jag skulle även vara

Ger du någon form av magbakterier? typ semperdroppar, finns även tablettform på hälsokost.

Sedan maten. Att det inte blir prinskorv för att mannen inte tål paprika tex. När barnen är så allergiska mot allt möjligt är det viktigt att inte utesluta fler saker än nödvändigt, så tänker jag. De behöver variera så mycket det bara går.  Om barnen klarar kryddor men inte mannen tex, gör gryta och skrapa bort till mannen innan du lägger i kryddor.

• längtan 80

trotoarbonden

<jag skulle fundera på celiaki: celiaki ger trasig tarm som i sin tyr kan ge allergi mot allt möjligt pga imunförsvaret är ansatt. Man kan även få sekundär laktosintolerans pga det. Det du beskriver som fisar på tvären : ojojoj, min dotter har haft fisar på tvären så att hon vände sig ut och in *typ exorsistenstyle* och gallskrek när en prutt var på väg.

En annan sak jag skulle undersöka- allergener som är kopplade till de ämnen baret redan är allergisk mot, korsallergi.
    soja?

Ger du någon form av magbakterier för att hjälpa imunförsvaret och tarmarna? typ semper magdroppar, det finns även tabletter på hälsokost.

Sedan hur du lagar maten. Det är absolut viktigt att inte utesluta någon produkter i onödan. De har så liten variation i kosten så de behöver all variation de kan få. Dels för näringsintaget. Så att mannen tex inte kan äta prinskorv måste du sätta åt sidan om barnen kan äta det. Försök att göra samma bas i bland och dela upp det, tillsätt saker som var och en tål, tex kryddor om någon tål det.

Jag skulle inte ge pojken det som han verkar reagera mot försän han är helt pigg och allert och kroppen inte är ansatt på något sätt och har varit så ett tag.är man lite halvkrasslig så kan det bli som en droppe som får bägaren att rinna över.

Hoppas att du kan känna något stöd i mina tankar

• Sephyria

Trottoarbonden: jag skulle inte börja med att ta bort movicolen! Inte bra för magen att bli förstoppad. Det kan ju dessutom ta ett bra tag innan tarmen fungerar normalt igen efter att man uteslutit det de inte tål. För sonen tror jag det tog ca 5-6 veckor efter att vi uteslutit sädesslagen innan vi kunde plocka bort movicolen.

Om jag var du skulle jag först börja med att utesluta något/ några av de vanligaste allergenerna å sen efter några veckor pröva att ta bort movicolen. Vad äter han nu? Tror mjölk, soja (och baljväxter?) ägg, fisk, vete (och eventuellt havre) hör till de vanligaste. Har säkert glömt nåt. Man ska inte plocka bort sädesslagen utan att först ha tagit glutentest.