• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Färgen

St elmos: vad skönt att få det bevisat! Det är kämpigt med lapptest dottern sov dåligt en vecka, men det var helt klart värt det varken prick eller blod hade lyckats hitta kvalster som hon är kraftigt allergisk mot..

• st elmos fire

Ja man vet ju inte något om man inte fått göra detta! Verkar dock blivit minst reaktion på mjölk?! Lite förvånande :) tror vete korn och soja blev mest... Får se om dom kommer fram till samma. Förresten någon som vet - om man ger utslag på vete och korn på lapptest kan man då vara glutenallerfiker eller är man antingen gluten eller sädesallergisk?

• Molina

Hur vanligt är det att en ev allergi mot nötter kommer i vuxen ålder????
    Har fått alla mina allergier i vuxen ålder konstaterat men dom har säkert legat där under hela min uppväxt utan att någon kollat eftersom jag får inga allvarliga reaktioner.

• st elmos fire

Idag fick vi svar på sonens lapptest! Han tål ägg och mjölk :) däremot inte sädesslagen, soja, baljväxtrr.. Alltid ngt att mjölk går hem :) ska träffa dietist imorgon och få recept på specialpasta och sånt. Äntligen!!

• Lindsey

Hur gammal måste man vara för patchtest? Vi kommer inte få någon tid för nya tester förrän efter sommaren och då är han runt halvåret. Nu visade ju endast ägg sig på blodprov även om jag vet att han reagerar på soja, mjölk och något luftburet med.

• Sujasu

Lindsey
    Mitt barn är 9 månader och vi har precis gjort patchtestet. Så det borde ju gå att göra på en 6 månaders 

• Sujasu

Finns det någon här som har haft vb för 1-2 barn och sen fått diagnos på ytterligare ett syskon? Måste man göra om en ansökan eller hur fungerar det?

Är det ens någon ide om barnet är under 1 år att ansöka?

• Lindsey
    Sujasu skrev 2012-06-14 12:38:44 följande:
    Lindsey
    Mitt barn är 9 månader och vi har precis gjort patchtestet. Så det borde ju gå att göra på en 6 månaders 
    Okej :) Då ska jag nog be om det nästa gång. Edvin råkade ju få i sig mjölk och ägg via storasysters napp som hon tryckte in i munnen på honom precis efter att hon hade ätit häromkvällen och reagerade på förmiddagen efter. Räknas det som en långsam reaktion?
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • jennsans

Fått remiss skriven till barn allergi mottagningen =) hoppas på snabb hantering av den nu då bara..

• Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-06-13 21:52:09 följande:
    Trottoarbonden; tack för svar! Ska definitivt testa att ge antihistamin! Ungefär hur lång tid tar det då innan blåsorna är borta om det beror på allergi?

Han har de senaste veckorna även varit prickig/knottrig i ansiktet till och ifrån. Ser ungefär ut som oren hy. Värst är det under ena ögat men har även runt näsan, på kinder och runt munnen. Vid ett tillfälle var han även svullen under ena ögat. Kan även detta eventuellt hänga ihop med att han ätit nåt han inte tål?
    Enligt vår läkare ska de börja gå tillbaka märkbart inom en halvtimme.

Prickarna som du beskriver känner jag igen. Min yngste son får det ibland, blir då allmänt hängig och jag märker att han liksom inte mår bra. Jag har dock ännu inte hittat vad det är som orsakar detta men tror att det är något födoämne som han blir dålig av.