• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    jennsans skrev 2012-06-28 20:01:08 följande:
    Härligt! Får han i sig allergen på dagis? Eller förkylningar?
    tror att det är en kombination av de båda
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • jennsans
    2små2stora skrev 2012-06-28 20:05:56 följande:
    tror att det är en kombination av de båda

Skönt iallafall att det går åt rätt håll =) här var sojan boven blev en helt annan unge på 2 veckor
  • 2små2stora
    jennsans skrev 2012-06-28 20:21:03 följande:
    Skönt iallafall att det går åt rätt håll =) här var sojan boven blev en helt annan unge på 2 veckor
    Han har varit hemma i 1 månad nu och frisk i nästan 3 veckor vilket gjort susen på honom. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Äntligen dax

Tack för svaren . Jag skulle egentligen skriva i mjölktråden men jag fick ju bra svar här också. Nu är det mycket bättre. Verkar som att det blir lugnare så fort tänderna kommit fram ordentligt.

• ränderpåtvären

Är det någon som vet vilka kärnfria oliver man ska köpa om man undviker sojasläktingar? Nu tar jag bort paprikan i mitten med sojasläkting i men så vill jag helst inte göra.

• LokesMammi

Nu har min son inte kräkits på jäääääättttte länge. Så skönt. Lämnade avföringsprov i maj som inte visade nånting. Han har gått upp 600 på en månad. Väger nu 9.6nåntingkg! =) Såååå härligt!

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • spökplumpen

Barn som är allergiska mot jordgubbar, hur brukar det visa sig? Båda barnen har röda prickar i huvudet, främst i ansiktet men även i hårbotten. Från början såg de bara ut som röda knottbett, men sen dess har de växt och är även utåtstående, dvs man känner dem vilket man inte gjorde förut. Låter det som jordgubbar eller kan de vara knotten i sig de reagerar på? Nere på landet är knotten framme hela tiden och det blir små röda prickar av men de har klingat av efter en natt, men dessa nya växer istället.

• Kavat

Trottoarbonden, det var flera saker i din lista som jag nog sållat bort. Men det är av erfarenhet och inte med hänsyn till vad ni tror. Lita på instinkten, den brukar vara rätt, funkar det inte kan du ju lyssna på mig.

Spontana tanken är att kli på tungan kan hänga ihop med morot, äpple, päron om fet blir värre till pollensäsongen.

Men är det en "regelrätt" allergi/överkänslighet så ligger havre och vete närmast till hans om ägg, mjölk, soja/baljväxter är borta ut kosten. Är man allergisk mot gräs kan det hänga ihop med sädesslag.

Sen tänker jag att eftersom inte matdagbok hjälpt så är det nog något stort som ni inte tänkt på som när jag trodde min son inte tålde tomat eller kryddor osv.. Jag letade överallt utan efter sädesslag som var det största som åts i måltiden. Samma sak när jag själv åt frallor. Trodde inte att det var vete utan nötterna eller fröerna i.

• Trottoarbonden
    Kavat skrev 2012-06-30 10:23:36 följande:
    Trottoarbonden, det var flera saker i din lista som jag nog sållat bort. Men det är av erfarenhet och inte med hänsyn till vad ni tror. Lita på instinkten, den brukar vara rätt, funkar det inte kan du ju lyssna på mig.

Spontana tanken är att kli på tungan kan hänga ihop med morot, äpple, päron om fet blir värre till pollensäsongen.

Men är det en "regelrätt" allergi/överkänslighet så ligger havre och vete närmast till hans om ägg, mjölk, soja/baljväxter är borta ut kosten. Är man allergisk mot gräs kan det hänga ihop med sädesslag.

Sen tänker jag att eftersom inte matdagbok hjälpt så är det nog något stort som ni inte tänkt på som när jag trodde min son inte tålde tomat eller kryddor osv.. Jag letade överallt utan efter sädesslag som var det största som åts i måltiden. Samma sak när jag själv åt frallor. Trodde inte att det var vete utan nötterna eller fröerna i.
    Vi har funderat fram o tillbaka på pollen, men han har ingen snuva eller kli i ögonen eller annat typiskt pollen-relaterat. Kan pollen ändå påverka?
    Han hade en sämre period även långt före pollensäsongen drog igång, i vintras...

Jag tänker också som du, att det kanske är något som han får i sig hela tiden, typ vete... som vi tror är säkert men som är boven...

Läget är nu som så att han faktiskt är utan klåda periodvis under dagen. Han får Aerius varje morgon och Lomudal GI före varje måltid.
    Idag kliade det tydligt då han åt vindruvor. Fick sedan aerius (som vi glömt ge på morgonen) och då försvann klådan efter ett tag. Han äter russin hyfsat ofta på dagis... Kände mig då ganska säker på att vi fått napp på något (som han tyvärr älskar...). Men så i eftermiddag fikar vi, ingen klåda. Efter en stund återkommer han till fikabordet för att norpa en extra kaka och lite mer saft och pang så börjar det klia. Jag förstår ingenting!!

Jag tänker att det bör börja klia direkt när han äter det han inte tål och att det sen ska sluta om han inte äter det, eller efter en tid, kanske ett par timmar. Men jag kanske täker fel här... Eller så är det så att det är något som påverkar slemhinnan (är det slemhinna på tungan?) som gör att den liksom är sårig och känslig för all mat... Hur ska man veta?

Kavat, får jag ställa omvända frågan till dig, du svarade på vad du skulle ta bort, men vad skulle du ge? Vad skulle du bedöma vara säkra kort?