• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

skånegås- semperdroppar är guld värda. Vi hade de första året.. glömde helt bort dem och började nu vid 2 års åldern- herreje vad dumt att vi inte gav det tidigare, vilken skilnad

• 2små2stora

Jag tror att W reagerar på jordgubbar han ser hemsk ut i rumpan och har ont

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • längtan 80

2 små2stora. inte helt omöjligt, det är vanligt. Vi hade en reaktion för det för 2 veckor sedan. Det är visst väldigt viktigt från sjukhushåll att säga att det är en överkänslighet , inte en allergi. mot det röda äment i bären och inte själva jordgubben... jag skiter i vilket, tösen fick stora kliande prickar på bröst och rygg ssamt en på armen som kliade- trodde vattkoppor men det kom inte skorpor. Sedan har hon däckad en hel dag och rejält påverkad ca 7 dagar och fick vara hemma från dagis. Hon har som blåmärke efter den på armen, skulle ha behövt kortizon.

• 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-06-22 22:06:13 följande:
    2 små2stora. inte helt omöjligt, det är vanligt. Vi hade en reaktion för det för 2 veckor sedan. Det är visst väldigt viktigt från sjukhushåll att säga att det är en överkänslighet , inte en allergi. mot det röda äment i bären och inte själva jordgubben... jag skiter i vilket, tösen fick stora kliande prickar på bröst och rygg ssamt en på armen som kliade- trodde vattkoppor men det kom inte skorpor. Sedan har hon däckad en hel dag och rejält påverkad ca 7 dagar och fick vara hemma från dagis. Hon har som blåmärke efter den på armen, skulle ha behövt kortizon.
    W reagerar på samma sätt efter jordgubbar som efter mjölk, ägg eller säd som han är allergisk mot. Vet inte hur många bajsblöjor jag bytt idag. Han hade så ont i rumpan vid sista bajsningen att han grät.

• längtan 80

å fy, stackars liten. hoppas ni har bra salva, det fräter så allergibajs
    fick han mycket? hur länge brukar det hålla i sig?

• 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-06-22 22:20:56 följande:
    å fy, stackars liten. hoppas ni har bra salva, det fräter så allergibajs
    fick han mycket? hur länge brukar det hålla i sig?
    Han åt några ur landet igår och 5-6 stycken idag han ville ha mer men fick inte. Han tyckte verkligen att det var gott så om det nu är gubbarna kommer vi få problem. Hans favorit till frukost är dessutom jordgubbs soygurt. Vi har haft bekymmer med hans mage länge.

Det brukar gå över på 1.5-2 dygn.  
  • Sephyria

2små2stora: vi hade samma problem förra veckan. Frätande bajs och fler och lösare bajsblöjor än vanligt. Misstänkte jordgubbar (första gången sonen fick smaka) och när jag läser vad du skrivit blir jag ännu säkrare på att jag hade rätt.

• 2små2stora

W har varit dålig i magen länge och vi har inte kommit på vad det beror på förrän igår när han reagerade på det vi tror är jordgubbarna. Han äter soygurt jordgubb varje morgon.

• Molina

Ni som har barn som reagerar på myggbett hur stora blir dom?
    Min tjej fick hur många som helst igår men några har svullnat upp riktigt ordentligt ena överarmen där 1satt har det svullnat upp till den dubbla armen medans några bett ingen reaktion alls på.
    Dom som har svullnat upp mycket är riktigt röda och dom gör jätte ont säger hon.
    Allergi för mygg? Bromsbett!