• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • längtan 80

någon annan som har barn ( min tös är 2 år 3 mån) som blir som en duracellkanin från helvetet vid mjölkintag. Blir verklien fruktansvärd. Har suttit och bölat nyss. Inte hjälper det med alla dubbelkänslor man får och tankarna man har som inte är så vackra. Blir så upprörd i bland, det tär veckligen. Det här halvåret har verkligen varit fruktansvärt- då är mjölken bara ett problem

• längtan 80

Å allt annat folk som inte fattar. De ser bara en sprallig glad tjej oavsett om hon har gått ner i vikt och svälter sig själv en månad eller är nästintill omöjlig att få att sova och driver föräldrarna till vansinnets rand

• Sephyria

Längtan80: Japp sonen kan bli speedad när han får i sig nåt han inte tål. Här sist testade vi att introducera ägg och då sprang han runt, runt å bara skrek. Försöker man lyfta upp honom blir han vansinnig. Det enda som får honom lugn är antihistamin. Innan vi hittat allt han reagera på var han mer aktiv överlag och kunde inte sova gott utan antihistamin. Snurra runt som en virvelvind i sängen även de stunder som han faktiskt slumrade till. Tidigare kunde han inte heller åka bil. Skrek panikslaget större delen av tiden. Trodde att det va att han inte orka sitta still men efter att allt han inte tål är borta så är det inga som helst problem i bilen längre!

Vet precis vad du menar med folk som inte förstår. "Han är väl bara uppspelt för att det är mycket folk" eller "ungar blir så när de är trötta" är vanliga kommentarer som jag fått. Brukar även få höra att ungar i den åldern är aktiva och man riktigt känner hur de tycker att man överdriver. Men det va väldigt skönt när det blev en sån solklar skillnad när vi fått bort det han inte tålde. För första gången i hela sitt liv kunde han sova gott utan antihistamin, läggningen gick lätt, han kunde helt plötsligt sitta still och titta på tv eller greja med nån leksak och han blev inte längre arg för precis allt!

• längtan 80

Sephyria. vi vet precis om hon blir dålig, vad det är. Problemet är att hon är så extremt känslig att hon är sjuk tmf jämt. jordgubbar 1v         mjölkintag 3v              gluten 1 mån 
     sen jul har hon varit frisk 7 dagar där någonstans i början och kanske 1 vecka för ett tag sedan.  gluten mjölk, flunsa jordgubbar, glukossirap och pollen.

Börjar nästan att hata folk, mötte i går när vi vandrade och försökte natta ner, en fsk personal som var hemma. å hon häver ut- ja det går ju inte att sova nu när det är ljust, ja typiskt barn de känner på sig när man har annat att göra och sover inte då..... vill bar asparka huvudet av na. trots att vi sa att det är mjölk och trots att vi har allt bekräftat från sjukhus.

• Sephyria

Längtan 80: usch för att hon blir dåligt så länge varje gång hon får i sig nåt! Här är det bara speedat 1 kväll och sen mer aktivt och gnälligt några dagar efter det. Då vet man åtminstone att det är några jobbiga dagar å sen är det bättre igen.

På slutet innan vi kom på att han reagerade på sädesslag trodde jag att jag skulle bli knäpp. Grina när ja prata med barnmottagningen i telefon för att jag var tvungen att vänta 1,5 vecka på telefontid med min läkare bara för att få honom att ordinera ett glutenprov så att jag kunde plocka bort sädesslagen.

Vi vet fortfarande inte exakt allt han inte tål för det finns fortfarande mycket vi inte har testat så det blir reaktioner då och då när vi testar nya saker. Nu tror ja att det är nåt i kosten som han inte tål för har i en månads tid varit svårare att lägga (men sover bra), varit prickig och knottrig i ansiktet till och ifrån och är irriterad i munnen. Dessutom har han röda och kliiga ögon till och ifrån som vi inte ved det beror på än.

Man måste få gnälla av sig ibland! Tycker att det är jobbigt nog med allergibiten i sig med specialkost och övervakning så att de inte får i sig nåt de inte tål. Sen ska man dessutom orka med att handskas med reaktionerna också. Och som om det inte vore nog så ska man möta en helt oförstående omgivning som alltid kan och vet bättre och som tror att man överdriver och bara ser allt allergiskt, även när det enligt dom inte är det..

• LadyM

Hej! Vi har rätt bra koll på sonens allergier nu, men så har han reagerat konstigt senaste veckorna - bajsar plötsligt 3-4 ggr/dag istället för vanliga 1, har utslag typ nässelutslag som kommer och går på rumpan. Bajset är normalt och märker inget annat. Låter det som reaktion av allergier? Fagis har börjat ge honom kalkon vilket han aldrig ätit tidigare, men han brukar ju reagera mer i ansiktet och runt munnen om det är något....

• 2små2stora
    Sephyria skrev 2012-06-21 07:03:37 följande:
    Längtan 80: usch för att hon blir dåligt så länge varje gång hon får i sig nåt! Här är det bara speedat 1 kväll och sen mer aktivt och gnälligt några dagar efter det. Då vet man åtminstone att det är några jobbiga dagar å sen är det bättre igen.

På slutet innan vi kom på att han reagerade på sädesslag trodde jag att jag skulle bli knäpp. Grina när ja prata med barnmottagningen i telefon för att jag var tvungen att vänta 1,5 vecka på telefontid med min läkare bara för att få honom att ordinera ett glutenprov så att jag kunde plocka bort sädesslagen.

Vi vet fortfarande inte exakt allt han inte tål för det finns fortfarande mycket vi inte har testat så det blir reaktioner då och då när vi testar nya saker. Nu tror ja att det är nåt i kosten som han inte tål för har i en månads tid varit svårare att lägga (men sover bra), varit prickig och knottrig i ansiktet till och ifrån och är irriterad i munnen. Dessutom har han röda och kliiga ögon till och ifrån som vi inte ved det beror på än.

Man måste få gnälla av sig ibland! Tycker att det är jobbigt nog med allergibiten i sig med specialkost och övervakning så att de inte får i sig nåt de inte tål. Sen ska man dessutom orka med att handskas med reaktionerna också. Och som om det inte vore nog så ska man möta en helt oförstående omgivning som alltid kan och vet bättre och som tror att man överdriver och bara ser allt allergiskt, även när det enligt dom inte är det..
    det är ju rätt mycket pollen i luften så det skulle kunna vara det som han reagerar på.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Sephyria

2små2stora: det hade nog jag misstänkt också, för klådan började igen ungefär samtidigt som pollensäsongen drog igång. Dock hade han en period med klåda i senhöst och även i december så vet inte vad det kan vara..

• skånegås

Jo, det kan ju mycket väl vara sinlacen han reagerar på, fast det har han ätit i över 2 månader och det har verkat gå bra, iaf för magen. Rosslig har han varit men också förkyld i flera omgångar.

Nu har vi iaf börjat föra mat- bajs- och sovdagbok. Hoppas det ger nåt, och semperdroppar har jag ju glömt... blir väl en tur till apoteket på måndag.