• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • st elmos fire

Avena - väldigt få sorter havre som är ren havre utan spår av andra sädesslag. Tror bra semper har "ren havre"...

• Avena
    st elmos fire skrev 2012-06-18 11:00:30 följande:
    Avena - väldigt få sorter havre som är ren havre utan spår av andra sädesslag. Tror bra semper har "ren havre"...

Okej, men den vanliga havregrynsgröten brukar funka. Fast det kanske är lättare hänt att det finns spår av råg i de grova fullkornshavregrynen än i "vanliga". Ja, vi får testa lite fram och tillbaka och se hur han reagerar.
  • Äntligen dax

Avena: intressant att din dotter fick sin diagnos så sent. Då känns det faktiskt värt att testa även på sonen. Även om hans främsta symtom är illamående så kan det ju faktiskt finnas en risk att det beror på mjölken. Annars får vi fundera på om vi ska önska vidare utredning typ gastroskopi.

Det jobbigaste nu blir nog alla godsaker omkring midsommar. Jordgubbstårtor i dyl.

• Avena
    Äntligen dax skrev 2012-06-18 15:24:11 följande:
    Avena: intressant att din dotter fick sin diagnos så sent. Då känns det faktiskt värt att testa även på sonen. Även om hans främsta symtom är illamående så kan det ju faktiskt finnas en risk att det beror på mjölken. Annars får vi fundera på om vi ska önska vidare utredning typ gastroskopi.

Det jobbigaste nu blir nog alla godsaker omkring midsommar. Jordgubbstårtor i dyl.

Ja, hon är ju inte helt glad, min dotter. Älskar mjölk, yoghurt, grädde, glass, choklad osvosv... (Hade varit bättre om min stora tös fått den här diagnosen - hon äter knappt något av det ändå, dricker inte ens mjölk!)

Men men. Om det är mjölken som är boven märker dom det ganska fort och dom vill ju inte bli dåliga så det funkar oftast rätt bra.

Vad gäller symtomen så har min dotter aldrig använt yttrycket "må illa" så det är mycket möjligt att hon egentligen gjort det. Även när hon är magsjuk säger hon att hon har ont i magen vilket jag då tolkar som illamående. Så att hon säger "ont i magen" kan nog betyda lite av varje som känns obehagligt i magen.

Lycka till!     
  • Trottoarbonden

Intressant att läsa att flera av er har erfarehet av att förstoppning, som tycks bli bra av Movicol, är födoämnesallergi. Har dessa allergier visat utslag på någon form av prov eller enbart genom uteslutning/provokation?
    Min yngste son, som går på Movicol nu, har inte varit regelrätt hård i magen på det viset att hans bajs alltid varit hårt, det var ganska blandat, och ibland faktiskt riktigt löst. Hans besvär var snarare "fisar på tvären", att han hade magknip som väckte honom och gjorde ont tills det bubblade till i magen och fisen kom ut. Otaliga är de gånger som jag sutttit uppe med honom och masserat den lilla magen... Undrar om detta "bara" är ett motoriskt problem i tarmen eller egentligen är symptom på en allergi.

Frågar igen (en sista gång) angående kli på tungan som symptom. Kli som inte kommer i direkt anslutning till måltid utan som vi mer tolkar som en konstant irritation på tungan. Han (älsdsta sonen) reagerar annars tydligt och direkt med kli på tungan (ibland även med blåsor) på flera födoämnen. Är nu osäker på om det rör sig om ytterligare födoämnen. Otroligt svårt då jag inte ser något mönster.

Åh, känns som om det där med att hitta nålen i höstacken hade varit en synnerligen enkel uppgift jämfört med att hitta vad barnen tål och inte tål.... puh!

• Sephyria

Trottoarbonden: som spädbarn hade sonen kolik pga magont och då var det mer gaser som ställde till det. Detta blev bättre när vi tog bort mjölk. När mat introducerades startade problem med förstoppning men han har inte varit konstant förstoppad utan haft perioder då han varit lite bättre. När han var 8 månader provocerade vi med mjölk och då blev han istället lös i magen och var det i över en månad men sen kom den hårda magen tillbaka och vi fick börja med movicol. Efter att sädesslagen togs bort för snart 3 månader sen har magen funkat jätte bra utan mediciner!

Inget av det sonen har reagerat på har visats på några prover. Läkaren säger att han tror att det rör sig om en fördröjd överkänslighetsreaktion som han kallade för en typ 4 reaktion eller nåt sånt. Det är ju det som är det kluriga med det hela. Det finns ju en mängd olika födoämnesintoleranser som inte är igE förmedlade (å syns på prover) utan det är andra mekanismer som ligger bakom. Å bara för att det inte rör sig om nån igE förmedlad allergi innebär det ju inte att barnet inte lider. Sonens första läkare tog oss aldrig på allvar men den läkaren vi har nu tror på vad vi säger och går efter det!

När det gäller kli på tungan kan jag inte hjälpa dig då jag själv har liknande funderingar när det gäller sonen..

• pippilirum

Hej tjejer!
    Jag har fått så bra svar av er tidigare angående min son, så jag hoppas återigen på era kloka ord och er kunskap. Min dotter är 7 veckor gammal och har sedan 3 veckors ålder fått mjölkfri ersättning och jag som delammar äter strikt mjölkfri kost. Hon har en misstänkt mjölkproteinallergi som visade sig som ont i magen.
    Vi har en helt annan tös sedan vi uteslöt mjölk. Innan vi slutade med mjölk så skrek hon varje vaken stund.
     Vi har fått remiss till Barnmottagningen för pricktest men fick nu veta att det kommer ta upp till 1månad innan vi får komma dit. Vi har redan väntat 1 månad på att BVC skulle bemöda sig om att skicka en remiss så det känns tungt. Inte bara för att ersättningen kostar oss mycket pengar då vi ej får det på recept, men också för att jag faktiskt vill ha en kontakt med tex dietist och läkare. Enligt sköterskan på Barnmottagningen så måste vi, oavsett vad pricktestet visar, provocera för att de ska kunna fastställa någon allergi. Vi funderar nu på att själva provocera med NaN HA 1 här hemma då det kommer ta lång tid innan vi får komma på allergisköterska. Men hur lång tid tar det innan barnen uppvisar symtom om det är mjölkproteinet de reagerar på? Och om hon reagerar, tar det i så fall 2 veckor igen för att få henne symtomfri (som det tog när vi slutade med mjölk)? Jag känner mig så frustrerad över att vi inte får nån hjälp! Ska jag tex inte börja med någon form av kalktablett? Måste min dotter få något sånt? Många frågor och jag hoppas någon av er har tid att hjälpa mig lite.

• Sephyria

Trottoarbonden: vet inte om du skrivit det men vilka födoämnen är det som ger kli på tungan och vilka får han blåsor av? Bara nyfiken..

• Lindsey
    pippilirum skrev 2012-06-18 21:32:38 följande:
    Hej tjejer!
    Jag har fått så bra svar av er tidigare angående min son, så jag hoppas återigen på era kloka ord och er kunskap. Min dotter är 7 veckor gammal och har sedan 3 veckors ålder fått mjölkfri ersättning och jag som delammar äter strikt mjölkfri kost. Hon har en misstänkt mjölkproteinallergi som visade sig som ont i magen.
    Vi har en helt annan tös sedan vi uteslöt mjölk. Innan vi slutade med mjölk så skrek hon varje vaken stund.
     Vi har fått remiss till Barnmottagningen för pricktest men fick nu veta att det kommer ta upp till 1månad innan vi får komma dit. Vi har redan väntat 1 månad på att BVC skulle bemöda sig om att skicka en remiss så det känns tungt. Inte bara för att ersättningen kostar oss mycket pengar då vi ej får det på recept, men också för att jag faktiskt vill ha en kontakt med tex dietist och läkare. Enligt sköterskan på Barnmottagningen så måste vi, oavsett vad pricktestet visar, provocera för att de ska kunna fastställa någon allergi. Vi funderar nu på att själva provocera med NaN HA 1 här hemma då det kommer ta lång tid innan vi får komma på allergisköterska. Men hur lång tid tar det innan barnen uppvisar symtom om det är mjölkproteinet de reagerar på? Och om hon reagerar, tar det i så fall 2 veckor igen för att få henne symtomfri (som det tog när vi slutade med mjölk)? Jag känner mig så frustrerad över att vi inte får nån hjälp! Ska jag tex inte börja med någon form av kalktablett? Måste min dotter få något sånt? Många frågor och jag hoppas någon av er har tid att hjälpa mig lite.
    Vad dåligt att de inte ger er recept direkt när ni får vänta så länge på tiden :S Det är ju inte så billigt att köpa själv... Jag hade ringt och pratat med dem om att provocera hemma under tiden, allt för att inte dra ut på processen ytterligare. Ni kanska kan ha telefonkontakt med tiden och prata om hur provoceringen går?
    Dessutom är testen väldigt opålitliga på så här små. Mjölken visar varken på pricktest eller blodprov för Edvin. Han är även allergisk mot soja, märkte det när jag ammade, och minst en luftburen grej som inte heller visar på blodprov. Det enda som visade för honom var ägg.
    Häromdagen stoppade hans syster hennes napp i hans mun efter att hon ätit mat med ägg och mjölk, han hann inte ens ha den inne ordentligt så han fick ytterst lite i sig, och fick symptom efter ett halvt dygn.
    Han reagerade i tre dagar efter. Och då var det bara det pyttelilla så ger ni ersättning kan det vara kvar upp till två veckor :/
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • ränderpåtvären
    pippilirum skrev 2012-06-18 21:32:38 följande:
    Hej tjejer!
    Jag tar två Kalcipos som motsvarar 1 000 mg. Om hon får ersättning och bröstmjölk behöver hon inte extra kalcium.