• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • skånegås

Nu är jag här igen. Så trött och nedslagen. Liten har rosslat sedan mars/april dock haft flera förkylningar under tiden men jag har insett att det aldrig går över ju. Två gånger har vi sökt läkare pga hosta. Hemsk skrällhosta, den blir bättre men inte bra och kommer och går. Magen är lös efter nästan varje gång han kommer från sin pappa. Då sover han också uselt en natt, pruttar och nån natt har han också haft kväljningar. Nu har han varit väldigt lös i magen sedan i torsdags-fredags. Kräks små, små mängder vattnigt. Gnäller och klänger klänger och har världens kortaste stubin... Sista dagarna har han bajsat löst 3 ggr/dag och blivit alldeles knallröd i baken, små prickar runt munnen och rödglansiga kinder.

Äter mjölkfritt, sojafritt, baljväxtfritt, havrefritt men sinlac... undrar om det är den som är boven, men varför blir det värre hos pappan då???

Så jobbigt....

• ränderpåtvären
    ränderpåtvären skrev 2012-06-19 09:01:29 följande:
    Jag tar två Kalcipos som motsvarar 1 000 mg. Om hon får ersättning och bröstmjölk behöver hon inte extra kalcium.
    Nu dricker jag oftast motsvarande mängd i havremjölk istället för tabletter, men hade nog inte vågat det från början.
  • ränderpåtvären

Angående kli i munnen.
    Dottern brukade peka in i munnen efter amning när jag fortfarande åt mjölk, vad kan det ha varit för symtom? Kli, svullnad i hals?

Om jag ska utgå från mig själv vad gäller irritation i munnen så kan jag vara irriterad länge, flera dagar, efter något jag inte tål eller starka saker.

• Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-06-18 21:40:54 följande:
    Trottoarbonden: vet inte om du skrivit det men vilka födoämnen är det som ger kli på tungan och vilka får han blåsor av? Bara nyfiken..
    Kli på tungan av färsk tomat, mandel, kryddnejlika, ägg i råare former, banan
    Kräkningar och kli av fågel
    Blåsor och kli av fisk, fiskrom och kiwi

Av detta är han testad positivt för (blodprov): fågel, fisk, mandel, banan samt alla nötter. Ej testad för färsk tomat, ägg och kiwi. Testat negativt för kryddnejlika.
  • Sephyria

Trottoarbonden: oj, oj det va värst va många livsmedel som kunde irritera i munnen! Jag trodde att det främst var frukter som orsakade klåda i munnen. Inte lätt att veta var man ska börja med sonen för att komma fram till vad det är som irriterar honom. Han beter sig konstigt med tungan och tuggar på sina händer. Har gjort det länge så tror inte att det beror på att det är nån tand på gång. Såg även en blåsa förra veckan men vet inte om den är borta för han vägrar låta mig titta i munnen. Suck!

Ränderpåtvären: brukar du ta antihistamin när det irriterar i munnen och slutar det i så fall att irritera då?

• ränderpåtvären
    Sephyria skrev 2012-06-19 20:40:27 följande:
    Trottoarbonden: oj, oj det va värst va många livsmedel som kunde irritera i munnen! Jag trodde att det främst var frukter som orsakade klåda i munnen. Inte lätt att veta var man ska börja med sonen för att komma fram till vad det är som irriterar honom. Han beter sig konstigt med tungan och tuggar på sina händer. Har gjort det länge så tror inte att det beror på att det är nån tand på gång. Såg även en blåsa förra veckan men vet inte om den är borta för han vägrar låta mig titta i munnen. Suck!

Ränderpåtvären: brukar du ta antihistamin när det irriterar i munnen och slutar det i så fall att irritera då?
    Nej, som vuxen är det så lätt att undvika det man inte klarar av. Kanske skulle hjälpa mot kli eller i förebyggande syfte, men de antihistaminer jag testat har inte hjälpt (mot annat). Känns mer som en brännskada som man inte kan göra så mycket åt. Ibland är det som fina sprickor/torr/känslig/svider. Vet knappt, är himla bra på att undvika tråkiga saker!

Säkert annorlunda om man har starkare allergiska reaktioner i munnen! 
  • lillasysteryster

Stoppar in huvudet bara för att säga hej och tacka för allt jag lärt mig om allergier av er här inne. Stort tack! Har lämat er sedan länge men ville bara säga hej.
    Sonen som tidigare hade mjölkprotein och ägg allergi äter numer allt (även om vi inte kommit fram rent ägg i provokationen) Allt går fint och familjen mår bra :) Stora pojken med sitt arga humör har också vuxit på sig och det hade nog inget med allergier att göra. Kämpa på allihop!

• längtan 80

Haha. varit inne och lallat på förra sidan. inte undra på att jag tyckt att det var dålig aktivitet där kokooo

Tösen har varit nästintill omöjlig att somna på lördagen, la en sur blöja på natten, var orolig och vaknade mycket. Varit hopplös dagtid och omöjlig att natta, om man försöker får man ta emot sparkar, salg, bitningar, rivningar från en galen 2 åring. Hon har inte bajat försän i dag, 2 blöjor varav en var helt grön. Min fråga- vi trodde tidigt att hon måste fått i sig mjölk ( inte gluten, för hon äter mat) Kan det vara något annat som gjort detta? Om hon fått i sig mjölk, hur mycket behövs det för att ge grön blöja. Hon har fått i sig små partiklar tidigare i vår från leksaker, det gav dessa symptom också, som en speedad duracellkaning, fast inte grön blöja.

• 2små2stora
    längtan 80 skrev 2012-06-19 21:41:12 följande:
    Haha. varit inne och lallat på förra sidan. inte undra på att jag tyckt att det var dålig aktivitet där kokooo

Tösen har varit nästintill omöjlig att somna på lördagen, la en sur blöja på natten, var orolig och vaknade mycket. Varit hopplös dagtid och omöjlig att natta, om man försöker får man ta emot sparkar, salg, bitningar, rivningar från en galen 2 åring. Hon har inte bajat försän i dag, 2 blöjor varav en var helt grön. Min fråga- vi trodde tidigt att hon måste fått i sig mjölk ( inte gluten, för hon äter mat) Kan det vara något annat som gjort detta? Om hon fått i sig mjölk, hur mycket behövs det för att ge grön blöja. Hon har fått i sig små partiklar tidigare i vår från leksaker, det gav dessa symptom också, som en speedad duracellkaning, fast inte grön blöja.
    Det behövs inte mycket. Här räcker 1 tugga av något som innehåller mjölk
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • längtan 80

kan annat ge grön blöja... vill inte spriinga på föris än och be dem undersöka saken försän jag vet att det inte kan vara annat

skånegås: kan vara att pappan missar någonting?