• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Trottoarbonden
    jennsans skrev 2012-06-13 20:36:42 följande:
    sonen min har haft förstoppning eg från start med mat.. blev värre o värre.. humör var hemskt o sov typ aldrig..medicinrat med laktulos som han fick jätteont i magen av, sen forlax junior fungerade hyffsat. tog bort mjölk på eget initiativ och har senare provocerat detta vilket visat allergi för mjölkprotein.. magen blev bättre och var stabilt med 1 påse movicol junior/dag.
    nu har kocken på dagis börjat med sojaprodukter ist för havreprodukter som ersättning för mjölk och sonen var mycket sjuk o när han kom tillbaka blev han dålig i magen typ... stannat i vikt och längdkurvan äter minimalt och är orolig, sover dåligt och magen strular... 
    prover togs igen för allergi men har aldrig visat positivt på något.. inte heller nu...
    får kämpa heela tiden för att få vården att förstå att han inte mår bra för proverna visar ju inget. det sitter i huvet att han inte kan bajsa enl doktorn..
    dietisten vi går till nu tror oss iallafall.. men vill se om jag kan bevisa o få rätt hjälp till min son.. vilket jag inte får nu..

magen har ju varit bättre o stabilare utan mjölken o blivit hårdare när vi gett mjölk igen... 
    Låter ju inte som om kocken har så bra koll på läget, det är ju verkligen inte att rekommendera att använda soja till mjölkallergiker. Hoppas att de är lite lyhörda på dagis och ändrar om du ber dom.

Visst känns det jobbigt att inte få gehör, att veta att något är fel med barnet och inte få hjälp! Man känner sig så hjälplös...

Fler som har erfarenhet av att en allergi yttrat sig som hård mage med knip och där besvären blivit bättre av exempelvis movicol? Funderar på att experimentera lite under semestern och se om lillebror kan klara sig utan movicol om vi även utesluter något annat. (Känns dock inte som om det är avkopplande och skönt att göra sådant på semestern....)
  • jennsans
    Trottoarbonden skrev 2012-06-14 20:26:13 följande:
    Låter ju inte som om kocken har så bra koll på läget, det är ju verkligen inte att rekommendera att använda soja till mjölkallergiker. Hoppas att de är lite lyhörda på dagis och ändrar om du ber dom.

Visst känns det jobbigt att inte få gehör, att veta att något är fel med barnet och inte få hjälp! Man känner sig så hjälplös...

Fler som har erfarenhet av att en allergi yttrat sig som hård mage med knip och där besvären blivit bättre av exempelvis movicol? Funderar på att experimentera lite under semestern och se om lillebror kan klara sig utan movicol om vi även utesluter något annat. (Känns dock inte som om det är avkopplande och skönt att göra sådant på semestern....)

Gud ja.. hjälplös har jag känt mig länge tyvärr =( men läkaren lyssnade på mig idag iallafall =)

O nej kocken tänkte nog inte så långt men ska försöka få tag på intyg o ge dagis så löser det sig. Men tror inte doktorn vill skriva intyg när han nu skickat remiss. Hoppas dietisten kan göra det..
  • Sephyria

Trottoarbonden: sonen hade problem med förstoppning från det att vi börja med fast föda fram tills vi tog bort sädeslagen i februari. Då var han drygt ett år och stått på movicol i flera månader (magen funkade bra med movicol). Drygt en månad efter att vi uteslutit sädeslagen kunde vi även ta bort movicolen och han har inte varit hård sedan dess Vi kunde även sluta med antihistamin som han hade fått dagligen sedan han var 7 månader för att kunna sova.

• Kavat

St Elmos.

Mina barn har solklart varit allergiska mot mjölk och soja trots att patch varit negativt mot det. Så var försiktig! det är lätt att tro att det funkar bara för att patch är negativt. Men Så lätt är det tyvärr inte. Däremot så får barnet troligtvis inte eksem av födoämnet, men inte ens det är säkert. Min son hade neg patch mot vete sist men han är superkänslig när han får det i sig och får eksem...

Man kan ha både celiaki och sädesslagsallergi samtidigt.

• Kavat

Jag har hört om rätt många barn som blivit av med förstoppning när de hittat allt vad barnet inte tål.

Sommaren, om man är ledig är eg rätt perfekt att testa.

Vanligaste allergierna bland barn är mjölk, ägg, soja/baljväxter, vete (havre), fisk och nötter.

• Kavat

Lindsey, hur har det gått? Låter absolut som
    En allergisk reaktion.
    Har ni inga antihistaminer som kan ta ner nässelutslagen och klådan?

• Lindsey
    Kavat skrev 2012-06-15 21:36:03 följande:
    Lindsey, hur har det gått? Låter absolut som
    En allergisk reaktion.
    Har ni inga antihistaminer som kan ta ner nässelutslagen och klådan?
    Reaktionen varade tre dagar efter. Är typ helt säker på att han fick i sig något via nappen nu för han blev även förstoppad och bajsade inte på fyra dagar trots att han får maxdos med lactulose dagligen. Han har inte varit förstoppad sen han fick mjölk.
    Har tavegyl men jag tyckte inte att den hjälpte så nu. Han hade fortfarande utslag, svullna ögon och fläckar i ansiktet större delen av de två första dagarna efter. Tavegylen brukar funka jättebra när han får en luftburen reaktion, men inte nu. Idag är han iaf tillbaks till det normala! :) Men är jätterädd att han ska åka få i sig något och vi tvättar händerna noga efter att vi har hållt på med födoämnen han inte tål. Hoppas inte att han fortfarande är så här känslig när det är dags för mat sen heller :/
    Ellie 101016 ♥ Edvin 120309 ♥
  • st elmos fire

Jag har en liten undran... Sonen visade sig inte tåla varken vete råg korn soja baljväxter... Ligger det på vårat fat att meddela dagis? Han ska börja i augusti. Vad har dagis för skyldigheter?

• Kavat
    st elmos fire skrev 2012-06-15 22:31:38 följande:
    Jag har en liten undran... Sonen visade sig inte tåla varken vete råg korn soja baljväxter... Ligger det på vårat fat att meddela dagis? Han ska börja i augusti. Vad har dagis för skyldigheter?
    Ja, de måste ju få reda på vad han inte tål. Ibland vill de ha intyg. Frågar du mig är det bättre för då blir man tagen på allvar från början.

Dagis ska få det att fungera med maten. Ibland får man själv köpa in och baka saker om det inte finns att köpa osv. Ni har det ju också lite lurigt med bröd och så antar jag eftersom det är både sädesslag och guarkärnmjöl han inte tål. Sen finns det tydligen även dagis som bakar och så, men det kan man nog inte förvänta sig.

Men frågan är om han tål resten, eller missuppfattade jag dig att du inte trodde han tålde mjölk eller ägg också?