• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • barefoot
    Molina skrev 2012-06-23 20:35:21 följande:
    Ni som har barn som reagerar på myggbett hur stora blir dom?
    Min tjej fick hur många som helst igår men några har svullnat upp riktigt ordentligt ena överarmen där 1satt har det svullnat upp till den dubbla armen medans några bett ingen reaktion alls på.
    Dom som har svullnat upp mycket är riktigt röda och dom gör jätte ont säger hon.
    Allergi för mygg? Bromsbett!
    För 2 år sedan svullnade vår kille rejält av mygg, särskilt om han fick bett i huvudet (ca 1/4 dels större huvud av ett bett) . Konstigt nog reagerade storasyster samma sommar, hela ögat svullnade igen tex. Ingen av dem har reagerat så efter det Hon är dessutom inte ens allergisk i vanliga fall. Jag tolkar det som att båda utsatts för samma belastning i himmiljön den perioden, vad vet jag inte.

Dock har vi nu fått veta att vi har fukt i badrummet, troligtviss "endast" emmissionsskada. Troligen därför vår kille reagerar när han badar badkar/vistas länge där. Ska bli intressant att se status när vi renoverat och den belastningen försvinner...  
  • Kavat

2små2stora. Sojan då? Troligare i mina öron att den orsakar de andra problemen.

• Kavat

Längtan, överaktiva ja... Glada, ledsna, uppåt, grinar, mina varierar det en del på och öronen stängs. Det är som de inte kan koncentrera sig på att lyssna.

Pratade med en mycket kompetent vuxen-allergiläkare om det som sa "undrar hur många barn med adhd-diagnoser som egentligen har allergi?". Det var inget nytt för honom att de kan bli så.

• jennsans
    Kavat skrev 2012-06-24 09:48:53 följande:
    Längtan, överaktiva ja... Glada, ledsna, uppåt, grinar, mina varierar det en del på och öronen stängs. Det är som de inte kan koncentrera sig på att lyssna.

Pratade med en mycket kompetent vuxen-allergiläkare om det som sa "undrar hur många barn med adhd-diagnoser som egentligen har allergi?". Det var inget nytt för honom att de kan bli så.
    har också hört det om allergi och adhd...
  • Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-06-20 22:32:07 följande:
    ... arg för precis allt!
    "Arg för precis allt", det är min äldste son det! Han har många allergier varav några fortfarande är okända. Någostans tänker jag att hans ilska (som fört oss ända till BUP som tyvärr inte var till någon hjälp direkt) bottnar i allergin, att det känns så obehagligt i kroppen att han inte orkar med. Tog upp detta med vår erfarne allergiläkare som tyvärr inte höll med mig. Skönt att hitta fler här med samma erfarenheter!
  • Trottoarbonden
    längtan 80 skrev 2012-06-20 21:35:46 följande:
    trotoarbonden

<jag skulle fundera på celiaki: celiaki ger trasig tarm som i sin tyr kan ge allergi mot allt möjligt pga imunförsvaret är ansatt. Man kan även få sekundär laktosintolerans pga det. Det du beskriver som fisar på tvären : ojojoj, min dotter har haft fisar på tvären så att hon vände sig ut och in *typ exorsistenstyle* och gallskrek när en prutt var på väg.

En annan sak jag skulle undersöka- allergener som är kopplade till de ämnen baret redan är allergisk mot, korsallergi.
    soja?

Ger du någon form av magbakterier för att hjälpa imunförsvaret och tarmarna? typ semper magdroppar, det finns även tabletter på hälsokost.

Sedan hur du lagar maten. Det är absolut viktigt att inte utesluta någon produkter i onödan. De har så liten variation i kosten så de behöver all variation de kan få. Dels för näringsintaget. Så att mannen tex inte kan äta prinskorv måste du sätta åt sidan om barnen kan äta det. Försök att göra samma bas i bland och dela upp det, tillsätt saker som var och en tål, tex kryddor om någon tål det.

Jag skulle inte ge pojken det som han verkar reagera mot försän han är helt pigg och allert och kroppen inte är ansatt på något sätt och har varit så ett tag.är man lite halvkrasslig så kan det bli som en droppe som får bägaren att rinna över.

Hoppas att du kan känna något stöd i mina tankar
    tack för att du bryr dig! Tror pojkarna är testade mot celiaki, får kolla upp det, har svårt att hålla allt i huvudet. Jag själv däremot har inte testat mig, blev laktosintollerant när jag var mjölkfri under amning med minstingen. Känns bara inte som om orken räcker för mig själv just nu...

Borde börja ge semper magdroppar.... står en flaska i köket... ska börja med det.

Ja, jag har försökt utöka variationen i matlagningen nu. Körde tidigare efter principen att laga det som alla kan äta, men det blev framför allt väldigt tråkigt. Så nu lagar jag flera rätter... ja, flera av er vet hur det är med många allergiker i familjen.
  • Trottoarbonden
    Sephyria skrev 2012-06-20 21:49:12 följande:
    Trottoarbonden: jag skulle inte börja med att ta bort movicolen! Inte bra för magen att bli förstoppad. Det kan ju dessutom ta ett bra tag innan tarmen fungerar normalt igen efter att man uteslutit det de inte tål. För sonen tror jag det tog ca 5-6 veckor efter att vi uteslutit sädesslagen innan vi kunde plocka bort movicolen.

Om jag var du skulle jag först börja med att utesluta något/ några av de vanligaste allergenerna å sen efter några veckor pröva att ta bort movicolen. Vad äter han nu? Tror mjölk, soja (och baljväxter?) ägg, fisk, vete (och eventuellt havre) hör till de vanligaste. Har säkert glömt nåt. Man ska inte plocka bort sädesslagen utan att först ha tagit glutentest.
    Tack för dina råd! Just nu äter han allt utom ris som ger tvärstopp i magen trots Movicol.
    Funderar så på hur vi ska tänka om vi ska försöka komma på vad som orsakar förstoppningen (o fisarna på tvären)... En idé är att gå på vanligaste sakerna, en annan är att gå på det som någon annan i familjen inte tål...
    Vet att jag måste försöka och testa, men det känns allt annat än lockande att ge sig ut på okänt vatten med ytterligare en i familjen (storebror har kli i munnen nästan för jämnan, så vi kämpar på med att klura ut vad mer det är som han inte tål).
  • BeautifulPink

Hej! Ny här i tråden. Jag själv har pollenallergi, väldigt känslig vid myggbett (de blir stora, svullnar väldigt lätt), reagerar på vissa frukter och grönsaker.

Har två söner födda maj -09 och feb -12.
    Min äldsta son Neo har lätt förkylningsastma - rosslar och hostar mycket vid förkylningar, har fått flytande ventoline sen 3-4 månaders ålder. Tycker inte att det hjälper så mycket som jag skulle vilja. Inte ens hostmedicin kombinerat med ventoline funkar till önskvärt resultat. Han har reagerat på tomater och ketchup.

Min yngsta son Viggo har även han fått förkylningsastma men har mer problem är min äldsta nånsin haft. Han blev 4 månader igår och det "firade" vi med 3,5 timmar på barnakuten där det konstaterades att han är förkyld och att förkylningen har blivit astmaliknande. (Får inte kalla det astma vid så låg ålder men det är samma symptom). Han hostar hårt, rosslar, piper i lungorna vid utandning, har massor av slem så han har svårt att äta, han får knappt sova pga sina besvär. Han fick inhalera ventoline på akuten (precis som storebror fick vid samma ålder) och utskrivet flytande ventoline. Han har en mask som väntar på honom om det flytande inte ger önskvärd effekt. Tror att vi ska fixa det framöver.

Viggo lät bättre efter han hade fått inhalera men nu låter han precis likadant som innan vi var på akuten. Inte roligt alls att höra hur han låter. Just nu försöker jag ladda inför en dålig natt med ledsen bebis... = (
    Det positiva är att läkaren vi träffade på akuten tog det på allvar - pratade om kortison och uppföljning. Ingenting sånt här nämndes ens när vi var med Neo när han var bebis. Så nu blir det uppföljning även med Neo, tyckte läkaren på akuten.

Usch, tycker inte om att höra mina barn såhär sjuka... = ( 

~*Neo 090516*~ ~*Viggo 120223*~
  • Trasan0606

Måste fråga en sak om nappflaskor. Jag har sparat ett gäng nappflaskor (ska köpa nya nappar) från äldste sonen som jag skulle vilja använda till minstingen, de användes väldigt lite och är fina än. Tror ni de är ok att använda om jag diskar noga och kokar dom?

Flera år sen de användes och lillen är mjölk, soja och äggallergisk (inte stora killen så vanlig välling har varit i flaskorna). Verkar dock inte vara superallergisk.

• BeautifulPink

Idag låter Viggo bättre och han verkar vara mer på g. Skrattar, busar och är mer med än innan även fast han inte varit slö. Men ska höra av mig till barnmottagningen för att få en mask till honom. Så att man har hemma när han blir sådär dålig igen.

~*Neo 090516*~ ~*Viggo 120223*~